سیروس مقدم کارگردان "پایتخت 2" این مجموعه را به منزله باقلوای شیرینی دانست که به مردم مازندران و هموطنان در داخل و خارج از کشور تقدیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز دوشنبه 30 بهمن ماه تنی چند از نمایندگان مجلس به همراه رمضان موسوی‌مقدم قائم مقام سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه یک از پشت صحنه سریال "پایتخت 2" بازدید کردند.

مهدی فرجی مدیر شبکه یک در این مراسم قصه سریال را این گونه تعریف کرد: در این سریال اهالی قصه از علی‌آباد کتول با گنبد و گلدسته‌ای که نذری یک بانوی سالمند است عازم مسجدی در قشم می‌شوند.

سیروس مقدم کارگردان پایتخت در ادامه اظهار کرد: وقتی پایتخت یک را در خدمت دوستان آغاز کردیم تصور نمی کردیم به این شدت و با این حجم گسترده اقبال مخاطبان تلویزیون در اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور روبرو شویم. ما بازتاب‌هایی از طریق شبکه جام جم، نمایش سریال در کشورهای خارجی داشتیم و حتی برخی از خانواده‌ها سی دی مجموعه را به عنوان سوغات به خارج از کشور می‌فرستادند و هموطنان با آنها دلتنگی وطن را جبران می‌کردند.

وی افزود: هر کار نمایشی نقص‌هایی دارد و هر دیکته‌ای که می‌نویسیم دارای غلط‌هایی است. ما تلاش کردیم "پایتخت 2" را با عیب‌های کمتری بسازیم. ما احساس می‌کنیم حرف‌های اجتماعی و بحث‌های اخلاقی که از دل خانواده ارائه می شود همچنان تاثیر دارد و این طور نیست که مردم نسبت به آنها اشباع شده باشند.

کارگردان پرکار تلویزیون با اشاره به همکاری مجدد با محسن تنابنده در این سریال اظهار کرد: ما به اتفاق سفرهایی به استان مازندران داشتیم تا سوژه های مختلف پایتخت 2 را به دست بیاوریم. صنعت هنر استان مازندران گنبد و گلدسته‌سازی است که نطفه قصه پایخت 2 از همین جا آغاز شد. بنابراین این طور نبود که فرجی سریالی برای عید از ما بخواهد و ما هول هولکی آن را بسازیم بلکه واقعا دو سال روی آن کار کرده‌ایم.

مقدم یادآور شد: قرار بود قصه از استان مازندران شروع شود و به کربلا برسد یا به یکی دیگر از کشورهای خارج از کشور نظیر گرجستان یا تاجیکستان سفر کنیم اما این اتفاق رخ نداد بنابراین سرانجام خلیج فارس و جزیره قشم را به عنوان یکی از مناطق محروم که اتفاقا از زیباترین مناطق کشور نیز هست انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: داستان ما از شمال آغاز می شود و به جنوب می رسد. ما در 50 روزی که مهمان مردم شمال بودیم از مهمان‌نوازی آنها و خونگرمی‌شان بهره‌مند شدیم و همه چیز با آرامش جلو رفت. خانواده قصه ما نیز با مشکلات و معضلات و سختی‌هایی روبرو می‌شوند که حرف‌هایی به بهانه آن در سریال طرح شده و نتیجه کار را عمیق‌تر و تاثیرگذارتر از پایتخت یک می‌کند. هدف ما این بوده که مطرح کنیم اگر سختی و بحرانی در خانواده است چطور می‌توان با همفکری بر مشکلات غلبه کرد.

مقدم از بروز حادثه‌ای برای بابا پنجعلی در قسمت پنجم سریال خبر داد و یادآور شد: در این قسمت تلاش اعضای خانواده برای اینکه پدر را نجات دهند به نمایش گذاشته می‌شود همین طور موضوعاتی چون احترام به یکدیگر و مشارکت در عین استقلال به نحوی در دل قصه اتفاق می‌افتند که تاثیراتی فراتر از یک سخنرانی در خود دارند. هدف سازندگان پایتخت 2 نیز همین است.

این کارگردان درباره دو هدف سریال پایتخت 2 تصریح کرد: می‌خواهیم از صمیم قلب عیدی خوبی به هموطنان مازندرانی که نسبت به آنها احساس دین داریم و مردم سراسر ایران و ایرانیان خارج از کشور بدهیم و پایتخت 2 به منزله یک باقلوای شیرین است. همچنین درصددیم از طریق خانواده مازندرانی قصه حرف‌های اساسی، درست، جدی و تاثیرگذار در زمینه اجتماعی و بحث شوراها مطرح کنیم. از روز اول که تصویربرداری با یک یا علی آغاز شد با خودمان گفتیم تصور کنیم این وصیت‌نامه ماست و آخرین کار ما به حساب می‌آید بنابراین سعی کنیم یادگاری با شرافتی از خود به جا بگذاریم. در این کار از بازیگران با استعداد مازندرانی استفاده کردیم که در 6 قسمت اول شاهد حضور آنها هستیم همین طور تلاش کردیم در بخش لهجه دچار اشتباه نشویم و روحیات مثبت مازندرانی‌ها را جذب کرده و به مخاطب منتقل کنیم.

مقدم با بیان اینکه هر آنچه سریال پایتخت یک به سمت هزل و هجو و شوخی پیش‌رفته در سری دو با طنز اجتماعی روبرو خواهیم بود، اذعان کرد: در این سریال از طریق گفتن یک قصه اجتماعی مسایل روز را به شیرینی لبخندی همراه با شنیدن حقایق بیان می‌کنیم. مسئولیت آنچه در فیلمنامه آمده است نیز با تنابنده است.