رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم رونمایی از لوح ثبتی 117 مکان رویداد انقلاب اسلامی از معاونت گردشگری این سازمان خواست تا راهنمای بازدید از مکان رویدادها تربیت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، لوح ثبتی 117 مکان - رویداد انقلاب اسلامی طی مراسمی با حضور خانواده‌های شهدای انقلاب اسلامی شب بیست و نهم بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما رونمایی شد. در این مراسم، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به ثبت 117 مکان - رویداد انقلاب اسلامی در دهه‌ فجر و در هشتمین همایش ثبت آثار تاریخی و فرهنگی گفت: باید همکاران اداره‌ ثبت آثار تاریخی کتابچه‌هایی را در این زمینه تدوین کنند تا بازگوکننده‌ خاطرات آن مکان - رویدادها باشد. ما فقط نام شهید اندرزگو را شنیده‌ایم، باید نسل‌های مختلف بدانند او که بود. اگر این‌گونه موارد به آیندگان انتقال پیدا کند، عزت ایران همیشه در روح و روان هر ایرانی ماندگار می‌ماند.

محمد شریف ملک زاده، اظهار کرد: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از امروز باید تربیت راهنمایان تور برای بردن گردشگر به این مکان - رویدادها را در سطح کشور آغاز کند. همچنین تیمی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید برای نگارش و برنامه‌ریزی در این حوزه تشکیل شود.

در ادامه‌ این مراسم، معاون میراث فرهنگی مکان - رویداد را رخدادی با اهمیت فرهنگی و تعیین‌کننده دانست که در زمانی خاص در تاریخ کشور و در مکانی ویژه اتفاق افتاده است و گفت: ثبت مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی مدت‌ها پیش از این می‌توانست به‌عنوان اقدامی ابتکاری از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود. این‌گونه مکان‌ها به‌دلیل واقعه‌ای که در انقلاب در آن‌ها رخ داده‌ است اهمیت دارد. هرچند ممکن است آن‌ها هیچ نوع معماری خاصی و سابقه‌ی تاریخی زیادی نداشته باشند یا بناها و ساخت‌وسازهای درون آن‌ها ، دیگر‌ حال و هوای سال‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی را نداشته باشد، با این وجود این مکان‌ها کماکان برای مردم محترم هستند.

مسعود علویان صدر بیان کرد: این‌گونه مکان‌ها ویژگی‌های هر دو حوزه‌ ملموس و ناملموس را دارند و باید با نگاهی ویژه و برابر دستور‌العمل‌ها و قوانین خاص مورد حفاظت و پاسداری قرار گیرند. پاسداری از مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی از نوع سلبی و به‌صورت حفظ سیمای مکان نیست، بلکه هدف آن زنده نگه‌داشتن یاد واقعه‌ای است که رخ داده است.

علویان‌صدر بازسازی واقعه به‌صورت نمادین، تولید آثار مستند و برگزاری همایش‌های مختلف را از جمله اقداماتی دانست که در جریان حفاظت از این میراث فرهنگی باید انجام شود.

وی تأکید کرد: معاونت میراث فرهنگی و دفتر ثبت آثار تاریخی قصد دارند مفهوم ثبت مکان - رویداد را به حوزه‌های دیگر در تاریخ گذشته و معاصر کشور از جمله حوزه‌ی دفاع مقدس‌، حوزه‌ تاریخ اسلام،‌ حوزه‌ تاریخ معاصر‌، حوزه‌ تاریخ ایران باستان‌، حوزه‌ تاریخ ادبیات‌، علوم و هنر ایران و موارد مشابه دیگر گسترش دهند.