ارومیه – خبرگزاری مهر: عضو فدراسیون جهانی گردشگری امنیت را مهمترین فاکتور توسعه گردشگری و جذب گردشگر دانست و گفت: متاسفانه نا امنی های عراق تاثیر منفی بر گردشگری منطقه گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مارچلو ناتاریانی صبح سه شنبه در جریان دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، صنعت گردشگری را صنعتی با قدرت و سرعت احیا و رکود بالا دانست و افزود: متاسفانه طی دهه اخیر، جنگ و نا امنی های عراق تاثیر منفی بر گردشگری کشورهای همسایه گذاشته و کیفیت فدای محدودیت های حاصل از پیامدهای جنگ شده است.

وی با اشاره به علاقه مندی مردم ایران به طبیعت گردی، بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و فرهنگ بالای گردشگری آنها، اظهار داشت: پیشرفت و توسعه حوزه گردشگری زمان بر بوده و چارچوب ها باید مشخص و از جامعه و مردم آن و ظرفیتها شناختی کامل و دقیق کسب کرد.

این مدرس اقتصاد توریسم ایتالیایی و عضو فدراسیون جهانی گردشگری در پایان اعلام کرد: پله های ترقی به تدریج یکی پس از دیگری سپری شده ولی مهمترین عامل برای موفقیت در حوزه توسعه کردشگری و دستیابی به هدف، صبر و حوصله است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه صنعت توریسم را گسترش و به صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل می کنیم، افزود: حضور مهمانان و صاحب نظران خارجی می تواند گامی مهم در پیشرفت صنعت گردشگری استان باشد.

جعفر ذوالفقاری ادامه داد: به علت محدودیت در منابع مالی، نبود تبلیغات گسترده و سرمایه گذاری مناسب در این خصوص گام های اساسی در ارتقای صنعت گردشگری استان برداشته نشده است و برگزاری این جشنواره به عنوان یک فرصت کم نظیر و ابتکار جدید می تواند در رشد گردشگری در آذربایجان غربی تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: در عرصه گردشگری استان به رغم استعدادهای فراوان در منطقه، کارهای بسیاری مغفول مانده که می توان با برنامه ریزی و توجه به آن ضمن کمک به رونق این صنعت زمینه رشد و توسعه سایر بخش های اقتصادی و فرهنگی در استان را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: استان با دارا بودن یک هزار و 482 اثر بنا و محوطه تاریخی و 58 منطقه نمونه گردشگری یکی از استان های مستعد برای گردشگری و سرمایه گذاری در این زمینه است و میراث فرهنگی آمادگی دارد تا از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت کند.

همچنین همزمان با برگزاری ششمین جشنواره راهنمایان تورگردانی ایران در ارومیه ، 11 کارگاه آموزشی برای ارتقا سطح آگاهی تورگردانان، هر کدام به مدت سه ساعت با 20 موضوع برگزار شد.

جشنواره بین المللی تورگردانان ایران با حضور 700 نفر از تورگردانان داخلی و خارجی در ارومیه از 30 بهمن تا 2 اسفندماه سالجاری برگزار می شود.

آشنایی با جاذبه های گردشگری، فرهنگی، معنوی و چشم اندازهای طبیعی آذربایجان غربی، آشنایی تورگردانان و انتقال تجربیات و آموزش ضمن خدمت برای راهنمایان گردشگری از اهداف برگزاری این همایش سه روزه است.