رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: خانه قوام الدوله یا قوام السلطنه اکنون به خانه عشایر ایران تغییر کاربری داده است بنابراین خواهش می کنم وارد حاشیه ها نشوید.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه عشایر ایران با حضور جمعی از فعالان گردشگری و عشایر ظهر سه شنبه در خانه تاریخی قوام الدوله افتتاح شد منتها این خانه اکنون در اختیار موسسه آیکوموس( شورای بناهای تاریخی ) است.

محمد شریف ملک زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه افتتاح این خانه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا افتتاح خانه عشایر به معنی اخراج موسسه آیکوموس از این مکان تا قبل از موعد مقرر است گفت: امروز چندم اسفند است؟ حتما قرارداد تا همین زمان بوده است. خواهش می کنم از فرصتی که برای خانه عشایر و جامعه عشایری بوجود آمده و موضوعات مثبت و تاثیر گذار آن بنویسید و از حرف هایی که باعث می شود رونق این موضوعات دچار خدشه شود بپرهیزید.
وی گفت: این سازمان تصمیم گرفته که فرهنگ عشایر را معرفی کند به همین دلیل کاربری این خانه را ویژه عشایر تغییر داده است.

ملک زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی درباره اینکه خانه تاریخی قوام الدوله در دعوت نامه سازمان میراث فرهنگی به اشتباه قوام السلطنه ذکر شده گفت:خانه قوام السلطنه یا خانه قوام الدوله اکنون به عنوان خانه عشایر کاربری دارد.

در همین هنگام، محمد حسین فراهانی مدیرکل میراث فرهنگی تهران به میان بحث آمد و گفت: اینجا قبلا خانه تاریخی قوام السلطنه بوده که بعدها به خانه قوام الدوله تبدیل شده است.

این درحالی است که میرزا محمد تقی خان آشتیانی ملقب به قوام الدوله از رجال دوره قاجار بود که در روزگار فتح علی شاه وارد خدمت حکومتی شده بود و خانه تاریخی وی نیز به نام خانه قوا الدوله در خیابان امیر کبیر قرار دارد و با همین نام در فهرست آثار تاریخی کشور قرار دارد اما احمد قوام معروف به قوام السلطنه نیز سیاستمدار دوران قاجار و پهلوی بود که 5 بار نخست وزیر شد و نوه محمد قوام یا همان قوام الدوله است و خانه تاریخی و محل کارش نیز اکنون به عنوان موزه آبگینه در خیابان 30 تیر مدتهاست که تغییر کاربری داده است.