به گزارش خبرنگار مهر؛ مناظره ای با عنوان 60 سال جنبش دانشجویی در دانشگاه تهران باحضور امیر حسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی و حسین نقاشی دبیر سابق انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد.
حسین نقاشی در این مناظره با بیان اینکه در دهه 20 و 30 دانشگاه ها در اختیار جبهه چپ بود و چون جناح چپ قدرت را در عرصه جهانی داشت دانشگاه ها هم تحت تاثیر این موضوع قرار داشت گفت: محورهای اساسنامه اولیه انجمن های اسلامی بر پایه اصلاح جامعه، تلاش در جهت اتحاد و دوستی و مبارزه با خرافات بود لذا با شکل گیری انجمن، نوعی اسلامی سیاسی در جامعه پا به عرصه وجود می گذارد.
وی با اشاره به اینکه چپ گرایی با اقتضائات جهانی هم خوانی داشت اما در نیمه دهه 60 فضای دانشگاه ها راست گرا شدند افزود: این موضوع هم به دلیل این بود که راست حکومتی می خواست که در دانشگاه ها نفوذ داشته باشد.
نقاشی به تشکیل جامعه اسلامی دانشجویان در سال 67 اشاره کرد و ادامه داد: بعد از ان نیز در دهه 70 بسیج به وجود آمد و در دهه 80 نیز اتحادیه دانشجویان مستقل و ...
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه در دهه 80 نیروهای محافظه کار یا اصولگرای دانشجویی به وجود آمدند گفت: ما در کشور 4 یا 5 تشکل دانشجویی منتسب به طیف اصولگرا داریم؛ اما سوال من این است که این تکثر چه معنایی دارد؟ چرا دیگر نیروهای دانشجو چنین امکانی ندارند؟ و پاسخ من این است که چون برنامه های وابسته به این تشکل ها چه به لحاظ کمیت و چه کیفیت کمترین اصطکاک را با هم دارند.
در ادامه امیر حسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی مهمترین تشکل در دانشگاه ها تا اواخر دهه 60 را دفتر تحکیم وحدت دانست و گفت: این تشکل هیچ گونه رقیبی نداشت و به همین دلیل هم بود که بقیه تشکل ها شکل گرفتند.
وی به تاریخچه تشکیل جامعه اسلامی دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: این تشکل از دل دانشکده الهیات به وجود آمد؛ زمانی که انجمن دفتری داشت و مشی چپ دولت موسوی باعث ایجاد انشعاب میان دانشجویانی همچون مهدی فضائلی و دکتر باقری لنکرانی شد که فضای دفتر تحکیم که انجمن هم ذیل ان به وجود امده بود را نمی پسندیدند.
ثابتی در بیان علت تشکیل بسیج دانشجویی نیز به مساله حزبی شدن تشکل های دانشجویی در دهه 60 و 70 اشاره کرد و در پاسخ به لفظ محافظه کار که حسین نقاشی مطرح کرده بود اظهارداشت: محافظه کار کسی است که دستش در دامن امریکا است. اما تا زمانی که نگاه دانشگاه ها به این سمت است که دیگران به حاشیه رانده شوند وضع دانشگاه ها بهتر از این نخواهد بود.
دوباره نوبت در اختیار حسین نقاشی قرار گرفت که وی مولفه های تشکیل انجمن اسلامی را دین باوری، دموکراسی خواهی و عدالت طلبی دانست و گفت: امیدوارم تببین مواضع بسیج از نظر اقای ثابتی استقبال کرده و پذیرفته شود که مارکسیست ها یا لیبرال ها فضای ورود و بحث داشته باشند.
وی درتشریح رویکرد دموکراسی خواهی انجمن اسلامی اظهارداشت: این موضوع به معنای قدرت نصب، نقد و عزل همه حاکمان در تمام سطوح نظام است.
ثابتی در ادامه بحث با اشاره به اینکه ای کاش انجمن اسلامی به اسم و پسوند اسلامی بودن عمل می کرد یادآور شد: در این حالت ما شاهد نبودیم که ردپای افراد فعال در انجمن را در سوئد و کشورهای دیگر ببینیم.
مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نباید در دانشگاه تشکلی وجود داشته باشد که التقاطی باشد اما پسوند اسلامی هم داشته باشد.
در ادامه بحث حسین نقاشی به استانداردهای دوگانه طرف مقابل مناظره اشاره کرد و گفت: چرا شما از نظام سوریه دفاع می کنید درحالی که در قانون این کشور لائیک بودن احزاب قید شده اما در عین حال با موضوع خشونت ها در بحرین مخالفت می کنید؟
که امیر حسین ثابتی پاسخ داد: شما در حال ادامه مسیر نهضت آزادی هستید؛ چرا به دیدار رهبری می روید و تقاضای شرکت در انتخابات دارید اما سال 88 مساله تقلب در انتخابات را مطرح کردید؟ اگر این نظام متقلب است پس ا لان هم نباید فضا برای ورود شما فراهم باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه ما با بشاراسد عقد اخوت نبسته ایم؛ بحث ما بر سر عدم تفاهم با امریکا و همراهی با جبهه مستضعفین است؛ بنابراین استانداردهای شما دوگانه است گفت: اگر کشور دست شما بود نه اسلام می ماند و نه ایران. مبنای شما در حالی روشنفکری دینی است که از دل آن کسانی همچون سحابی و سروش به وجود می آیند.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های امام راحل آزادی خواهی در عین استکبار ستیزی بود اظهارداشت: درست است که در درون انجمن نگاه خط امامی وجودداشت اما نگاه من نگاهی انتقادی است؛ لذا معتقدم که رویکردهایی که در دهه 60 و 70 در قبال مهندس بازرگان ایجاد شد غلط بود.
نقاشی با بیان اینکه وقتی فرایند حذف گروه ها در جامعه شدت می گیرد امکان کنترل هم سلب خواهد شد ادامه داد: شما که با عنوان بسیج در سال 83 برروی گفتمان سوم تیر سرمایه گذاری کردید چه نتیجه ای گرفتید؟ در آن زمان خاتمی و کروبی و موسوی همین مسائل انحرافی که دامان جامعه را گرفته گوشزد کردند اما کسی گوش نداد.
وی با اشاره به اینکه بی بصیرت ترین تشکل دانشجویی بسیج و جامعه اسلامی بودند گفت: بصیرت ما واقعی است و بصیرت شما تبلیغاتی. بنابراین آنچه که ما در سال 83 به بعد در خشت خام دیدیم شما در آینه هم ندیدید.
ثابتی نوبت بعدی مناظره بود؛ وی با اشاره به اینکه اصل گفتمان سوم تیر تفاوت ماهوی با گفتمان دوم خرداد دارد افزود: این سوال مطرح است که شما چه زمانی از خاتمی عبور کردید و ما کی از احمدی نژاد عبور کردیم؟ شما زمانی از خاتمی فاصله گرفتید که درون نظام باقی ماند اما ما زمانی از احمدی نژاد عبور کردیم که مثل شما شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مولفه های جریان انحرافی برجسته کردن ایران و ایرانی است اظهارداشت: اما مبدع این مسائل موسوی و کروبی بودند و جریان موسوم به انحرافی نیز دارند از شما تبعیت می کنند.
نقاشی درادامه به بحث انتخابات آزاد اشاره کرد و گفت: وقتی شرایط به سمتی می رود که احزاب و گروه ها برای مدتی معین فعال هستند و رسانه ملی به رسانه میلی تبدیل می شود این جامعه آزاد نیست تا به تبع آن انتخابات آزاد به وجود بیاید.
وی همچنین به سمت های مختلف هاشمی رفسنجانی از سوی مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: با این اوصاف باید گفت که رهبری متوجه نیستندو به سمت این اشخاص می روند؛ کسانی که خودشان و فرزندانشان دارای فساد مالی هستند.
نقاشی ماحصل گفتمان سوم تیر را فقر، تورم و وضعیت بد اقتصادی دانست و تصریح کرد: اگر سیاسی کار نبودید و به حرف دلسوزان نظام گوش میدادید وضع کشور اینگونه نبود.
در خاتمه امیر حسین ثابتی با بیان اینکه انتخابات آزادی که در آن ضد انقلاب حضور داشته باشد قبول نداریم گفت: در جبهه شما کسانی مثل حقیقت جو و رجبعلی مزروعی هستند که در حال حاضر به اپوزیسیون پیوسته اندو از منافقین حمایت می کنند.
وی اوضاع نامناسب اقتصادی را ناشی از عوامل بیرونی و درونی دانست و خاطرنشان کرد: تاکید بر شرایط اقتصادی باعث بروز اتفاقات سال 88 خواهد شد؛ زمانی که میرحسین موسوی با همین شعار به سفرهای تبلیغاتی می رفت اما باز هم رای نیاورد. اگر مردم حرف های شما را باور می کردند 2 بار در انتخابات شکست نمی خوردید.