فرمانده نیروی زمینی سپاه از حمایت برخی کشورهای منطقه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس از تروریست هایی که قصد انجام عملیات در ایران را دارند، خبر داد و گفت: امنیت مناطق مرزی شمال غرب، غرب و جنوب شرق به مردم بومی همان مناطق واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد پاکپور پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران به منظور اعلام برنامه های آینده نیروی زمینی سپاه اظهار کرد: این نیرو در دو حوزه ماموریت دارد که در ابعاد دفاعی و امنیتی مسئولیت هایی برعهده اش گذاشته شده است. در بعد امنیتی مسئولیت امنیت شمال غرب، غرب و جنوب شرق کشور به نیروی زمینی سپاه واگذار شده است.

وی با بیان اینکه با اقداماتی که در سال های اخیر یعنی بعد از سال 89 صورت گرفته است امنیت بسیار خوب و قابل توجهی در شمال غرب و غرب شاهد بودیم. همچنین از سال 88 مسئولیت امنیت جنوب شرق کشور به نیروی زمینی سپاه واگذار شد که اقدامات اساسی برای تامین امنیت این منطقه صورت گرفت و به رغم اینکه قبل از سال 89 شاهد اقدامات تروریستی در منطقه جنوب شرق بودیم، اما توانستیم با واگذاری امنیت به مردم و هدایت آن، امنیت قابل توجهی را در این منطقه بدست آوریم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بویژه در ایام نوروز تیم های تروریستی زیادی یا ورود یافته و یا قصد ورود به کشور را داشتند، اما به محض ورود یا پیش از آن دستگیر و منهدم شدند.

وی با اشاره به اینکه در ابعاد دفاعی هم در مناطق ماموریتی و مسئولیتی که به نیروی زمینی سپاه واگذار شده است طراحی های لازم را انجام داده ایم و یگان های مربوطه در آن منطقه را آماده نموده ایم. به همین منظور قرار است رزمایش پیامبر اعظم 8 در امتداد اقدامات این نیرو در خصوص طرح های دفاعی برگزار شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه از آغاز رزمایش پیامبر اعظم 8 از امروز در کشور خبر داد و اعلام کرد که تست تجهیزات پیشرفته جدید و سازماندهی دفاع مردمی كه برای ایجاد مقاومت های مختلف توسط نیروهای بسیجی انجام می شود از اهداف این رزمایش است.

سردار پاكپور اظهار كرد: رزمایش پیامبر اعظم 8 از امروز در جنوب شرق كشور(سیرند و سیرجان) برگزار می شود كه یگان های حاضر در این رزمایش كه بخشی از نیروهای قرارگاه مدینه سپاه هستند از روز گذشته ستون كشی های خود را آغاز كردند.

وی با بیان اینكه ظرف امروز و فردا نیروهای حضار در رزمایش پیامبر اعظم8 به طور كامل در محل برگزاری رزمایش استقرار خواهند یافت تصریح كرد: مرحله عملیاتی رزمایش از 5 اسفند آغاز شده و تا پایان روز 7 اسفند به طول می انجامد.

وی مدت برگزاری رزمایش را یك هفته عنوان كرد و گفت: یكی از اهداف برگزاری این رزمایش تمرین طرح های دفاعی نیروی زمینی است. همچنین قرار است تعدادی از تجهیزات جدیدی كه در اختیار نیروی زمینی قرار گرفته است در این رزمایش تست شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه به كارگیری سیستم های جنگ الكترونیك، مخابراتی و برخی تجهیزات فردی را از دیگر تجهیزاتی كه در رزمایش پیامبر اعظم 8 برشمرد و تاكید كرد: یكی دیگر از اهداف رزمایش ارزیابی توان رزم یگان ها است كه آموزش‌های تئوریك و عملی ثابتی كه در طول سال دیده اند را عملیاتی كنند.

وی سازماندهی دفاع مردمی كه برای ایجاد مقاومت های مختلف توسط نیروهای بسیجی انجام می شود را یكی دیگر از اهداف رزمایش پیامبر اعظم 8 خواند.

سردار پاکپور در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادامه طرح اجرا شده از سوی شهید شوشتری در مناطق ماموریتی نیروی زمینی سپاه گفت: شهید شوشتری مطالعات زیادی انجام دادند و در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که در جنوب شرق کشور و به منظور تامین امنیت از مردم منطقه استفاده کنیم. در همین زمینه اکنون کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دسته هایی از مردم منطقه تشکیل شده که امنیت آنجا توسط همین واحدهای مردمی تامین می شود.

وی با بیان اینکه قرارگاه های سپاه در مناطق یاد شده صرفا پشتیبانی کننده دسته های مردمی هستند، عنوان کرد: مردم منطقه برای تامین امنیت خود با تمام قوا پای کار آمدند و ما قرار است این طرح را در شمال غرب کشور هم اجرا کنیم به همین منظور پایگاه های شهید کاوه در این مناطق با استفاده از مردم بومی تشکیل شده است و قرار است که این طرح با قوت ادامه یافته و سال به سال آن را تقویت کند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پاسخ به سوالی در ارتباط با بکارگیری جنگ الکترونیک و استفاده از فضای سایبری در نیروی زمینی تاکید کرد: در قسمت های جنگ الکترونیک نیروی زمینی سپاه از قدرت سایبری خوبی برخورداریم و نسبت به سال های گذشته این موضوع را گسترش داده و نتیجه لازم را هم گرفته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که تامین امنیت پایدار نیاز به پیشرفت در ابعاد اقتصادی دارد و صرفا فعالیت‌های نظامی نمی تواند این امنیت را پایدار کند که در این زمینه همکاری با سایر نهادها از جمله دولت لازم است، گفت: همانطور که اشاره شد امنیت پایدار صرفا نظامی نیست اگر محرومیت، مشکلات اقتصادی و مشکلات فرهنگی وجود داشته باشد، قطعا این امنیت بوجود نمی آید لذا باید به فکر برطرف کردن این مشکلات هم باشیم.

سردار پاکپور اضافه کرد: در همین زمینه یگان های قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور ابعاد مردم یاری را به کار خود اضافه کردند که تاثیرش به مراتب بیشتر از موضوعات نظامی است در این راستا ایجاد پل را گلخانه و حتی ساخت و ساز و عمران از جمله اقداماتی است که برای محرومیت زدایی از سوی نیروی زمینی در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه در شمال غرب کشور این رویه در کنار اقداماتی که از سوی دولت و سایر نهادها انجام می شود، از سوی نیروی زمینی نیز در حال پیگیری است، خاطر نشان کرد: یگان های ما در این مناطق هم اقدامات مردم یاری را صورت می دهند و سال گذشته اقدامات وسیع مهندسی در شمال غرب کشور با هدف تامین موضوعات امنیتی و دفاعی و کمک به مردم صورت گرفت. همچنین تنها حدود 10 میلیارد تومان به غیر از امکانات به واحدهای درمانی داده ایم که بیمارستان های صحرایی را در مناطق محروم برقرار کنند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پاسخ به سوال خبرنگاری که خواستار ارائه جزئیات بیشتر از عملیات دستگیری تروریست ها و منهدم کردن این گروه ها شد، گفت: گروه های تروریستی جنوب شرق کشور توسط برخی سرویس های بیگانه آموزش می بینند و تجهیزات دریافت می کنند تا نسبت به انجام اقدامات تروریستی در کشورمان اقدام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی کشورهای همسایه ما هم رفتاری شبیه سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیگانه در حمایت از تروریست ها دارند و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس پول، سلاح و امکانات در اختیار گروه های تروریستی می گذارند که ما از این موضوعات مدرک داریم و در اعترافات افرادی که دستگیر شده اند این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است.