نیکی کریمی،‌ حمید فرخ‌نژاد، کامبیز درم‌بخش،‌ ابراهیم حقیقی، ناصر تقوایی، قباد شیوا، رضا میرکریمی، کیانوش عیاری و ده‌ها چهره دیگر هنری در دهمین جشن تصویر سال گردهم می‌آیند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری جشن تصویر سال که امسال دهمین دوره آن برگزار خواهد شد در خانه هنرمندان و با حضور سیف‌الله صمدیان، هنرمند عکاس و مدیر برگزاری جشن تصویر سال برپا شد.

در ابتدای این نشست، صمدیان گفت: پارسال بیستمین سالگرد انتشار نشریه تصویر را داشتیم؛ نشریه‌ای که با حضور من، زنده‌یاد مرتضی ممیز و محمود کلاری راه‌اندازی شد تا همگی به این آرزوی مشترک برسیم که بتوانیم پلی ارتباطی بین هنرهای تصویری مانند گرافیک، کاریکاتور، عکس و سینما ایجاد کنیم. امسال مناسبت دیگری داریم و آن هم برگزاری دهمین دوره جشن تصویر سال است. این جشنواره تنها جشنواره غیردولتی ایران است که در قسمت فیلم آن، فیلم‌هایی که امکان نمایش و اکران آن نیست و بیشتر به خلاقیت‌های هنری پرداخته‌اند به نمایش درخواهد آمد.

وی در مورد بخش‌های مختلف پخش فیلم جشن تصویرسال توضیح داد: فیلم‌های مستند، خلاقانه، تجربی و انیمیشن امسال در جشن تصویر سال به نمایش درخواهند آمد. بیش از 1200 فیلم در این ده سال نشان دادیم که قصد داریم آنها را در دنیا هم به نمایش بگذاریم. به عنوان مثال رایزنی‌هایی کردیم که امسال گزیده‌ای از فیلم‌های این ده سال در سینما تک فرانسه به نمایش درآید.

صمدیان با تاکید بر نسل جوان هنر ایران گفت:‌ هیأت داوری بخش جوانان زیر ۲۵ سال جشنواره فیلم تصویر برای ارزیابی آثار و اعلام برندگان فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند برای کسب تندیس ویژه جشن تصویر سال و دیپلم‌های افتخار در دهمین جشن تصویر سال را کمال تبریزی، نیکی کریمی، ساعد نیک‌ذات، مهرداد اسکویی و هوشنگ گلمکانی تشکیل می‌دهند. مجید برزگر، بیژن میرباقری و نیما عباس‌پور هیأت انتخاب آثار در بخش داستانی، تجربی و انیمیشن و پیروز کلانتری، بهمن کیارستمی و شیرین برق‌نورد در بخش فیلم‌های مستند بودند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یکصد و بیست فیلم کوتاه، مستند، تجربی، ویدئو آرت، تجربی و انیمیشن انتخاب شده برای جشنواره فیلم تصویر به مدت ۲۰ روز در سه سئانس در سالن استاد شهناز و ناصری خانه هنرمندان ایران روزانه در سه سانس به نمایش در می‌آید. هیات داوران بخش عکس جوانان زیر ۲۵ سال در پنج شاخه مستند اجتماعی، خبری، هنر و هنرمندان، ورزشی و نگاهی دیگر در دهمین جشن تصویر سال را بهروز مهری، رضا معطریان و مهدی مقیم‌نژاد بر عهده دارند.

وی در مورد بخش عکاسی جشن تصویرسال توضیح داد:‌ آثار منتخب عکاسی، پوستر و کاریکاتور در قالب حدود پانصد تابلو در گالری‌های بهار، تابستان، پاییز، زمستان، ممیز، میرمیران و نامی به نمایش در می‌آید و قرار است بخش آزاد این آثار برای نخستین بار در جشن تصویر سال به رای مردمی گذاشته می‌شوند. هیات انتخاب و داوری بخش پوستر که به روال چهار سال گذشته از سوی انجمن طراحان گرافیک ایران معرفی شده‌اند، آثار راه‌یافته به نمایشگاه این دوره از جشن تصویر سال را انتخاب و داوری کردند.

وی طاهره محبی‌تابان، علیرضا مصطفی‌زاده، مجید عقیلی و امیرحسین قوچی‌بیک را داوران معرفی‌شده امسال برای داروی پوسترهای امسال معرفی کرد و گفت: هیات‌ انتخاب و داوری بخش کاریکاتور جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد دهمین جشن تصویر سال را نیز کامبیز درم‌بخش، جمال رحمتی و کیوان زرگری بر عهده داشتند که آثار راه‌یافته به نمایشگاه و برندگان جایزه‌ی جوانان زیر ۲۵ سال این دوره را انتخاب و داوری کردند.

صمدیان خاطرنشان کرد: برندگان فیلم‌های کوتاه و نیمه ‌بلند جشنواره در بخش جوانان زیر ۲۵ سال و نیز بخش‌های پنجگانه عکاسی (مستند اجتماعی، خبری، ورزشی، هنر و هنرمندان و نگاهی دیگر) همراه با بخش‌های پوستر و کاریکاتور در مراسم پایانی جشن تصویر سال اعلام و معرفی خواهند شد.

وی از مسترکلاس‌هایی که برگزار خواهد شد به عنوان برگ برنده خود در جشن تصویرسال امسال یاد کرد، گفت: به مناسبت دهمین سالگرد جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ۵ تا ۲۵ اسفند مسترکلاس‌های کیانوش عیاری (از فیلم سوپرهشت تا کوتاه و بلند داستانی، مستند و مجموعه تلویزیونی)، رضا میرکریمی (میزانسن و دکوپاژ در سینما)، محمود کلاری (از عکاسی تا فیلمبرداری سینما)، تورج اصلانی (فیلمبرداری با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال)، حمید فرخ‌نژاد (بازیگری در سینما)، نورالدین زرین کلک (انیمیشن)، ابراهیم مختاری و پیروز کلانتری (سینمای مستند)، محمدرضا دلپاک (طراحی صدا در سینما)، سیف‌اله صمدیان (عکاسی و سینما: داستان های تصویری به قلم زندگی)، امیر علی قاسمی (معرفی آثار ویدئو آرتیست‌های ایرانی)،  کامبیز درمبخش (کاریکاتور هنری- اجتماعی)، هادی حیدری (کاریکاتور مطبوعاتی)، قباد شیوا و ابراهیم حقیقی (طراحی گرافیک)، امراله فرهادی و علیرضا مصطفی‌زاده (کمپین تبلیغاتی از ایده تا اجرا)، مهدی سعیدی (آهنگ حروف فارسی)، فخرالدین فخرالدینی، مریم زندی (عکاسی پرتره از چهره‌های هنری و فرهنگی ایران)، دو پروژه موفق عکاسی: محسن راستانی (خانواده ایرانی)، مهدی منعم (قربانیان جنگ)، علی‌اکبر شیرژیان (ورلدپرس فتو)، مهدی مقیم‌نژاد (عکاسی خلاقه)، احمد نادعلیان (هنر محیطی) و ناصر تقوایی (فیلمنامه در سینمای مستند و داستانی) در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

صمدیان در پایان رمز ماندگاری جشن تصویر سال را دورماندنش از سیاست‌زدگی دانست و گفت: ما جشنی را برگزار می‌کنیم که سالم است و همه کسانی که در آن هستند با یک علاقه خاص گردهم آمده‌اند تا دور از هر سیاسی‌بازی که متاسفانه ریشه‌های فرهنگ ما را سوزانده است، کار کنند.

دهمین دوره‌ جشن تصویرسال از پنجم تا بیست و پنجم اسفندماه سال‌جاری همچون دوره‌های گذشته با در اختیار داشتن همه فضاهای نمایشگاهی خانه‌ هنرمندان ایران برگزار می‌شود.