محمد خزاعی رئیس ایرانی مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد تاکید کرد: با توجه به اینکه مسئله خلع سلاح برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و کشورمان یکی از پرچمداران خلع سلاح هسته‌ای در دنیا و منطقه خاورمیانه است، تلاش ویژه‌ای برای حضور جنبش عدم تعهد در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست ماهانه مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد به ریاست محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و رئیس مرکز هماهنگی این جنبش و با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل برگزار شد.

خزاعی در این نشست گزارشی در مورد فعالیت‌های ریاست جنبش عدم تعهد در فاصله دو نشست ماهانه ارائه کرد.


وی از جمله گزارشی در مورد برگزاری نشست اضطراری کمیته فلسطین در سطح وزرا توسط رئیس جنبش عدم تعهد، تهیه پیش نویس نشست در نیویورک و نهایتاً برگزاری آن در حاشیه نشست سران کنفرانس اسلامی در قاهره به ریاست علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان ارائه کرد.


همچنین خبر ایجاد و راه اندازی وب سایت مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک به عنوان مرکزی برای اطلاع رسانی مستمر، تسهیل فعالیت‌های مرکز و هماهنگی بین فعالیت‌های جنبش و سایر مراکز به اطلاع اعضای جنبش عدم تعهد رسانده شد.


در این جلسه همچنین در پی گزارش سفیر فلسطین در مورد آخرین تحولات مسئله فلسطین از جمله تداوم فشار مالی به مردم فلسطین به علت ضبط مالیات‌ها توسط رژیم صهیونیستی، تداوم شهرک سازی و نیز تلاش فلسطین برای حضور در نشست پیمان تجارت سلاح به عنوان یک کشور و برخی موضوعات دیگر، خزاعی پیشنهاد کرد که کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد به فوریت تشکیل جلسه داده و پس از بررسی موضوعات مربوطه، تصمیمات لازم را در مورد نحوه حمایت از مردم فلسطین در ارتباط با موضوعات مورد اشاره اتخاذ کند. این پیشنهاد مورد حمایت اعضا قرار گرفت.


خزاعی همچنین در پایان جلسه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سفیر مراکش به عنوان رئیس فراکسیون جنبش عدم تعهد در شورای امنیت در ماه ژانویه و سفیر اندونزی به عنوان رئیس گروه کاری خلع سلاح جنبش گزارشی در مورد فعالیت‌های انجام شده به نشست ارائه کردند. با توجه به توضیحات و پیشنهادات  ارائه شده در مورد نشست عالیرتبه مجمع عمومی در مورد خلع سلاح هسته‌ای در شهریور ماه سال آینده و نیز برگزاری دومین نشست کمیته مقدماتی بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در فروردین ماه سال آینده و مذاکراتی که در این مورد انجام شد، نهایتاً با جمع بندی اینجانب، قرار شد که جنبش عدم تعهد نسبت به ترغیب اعضای جنبش عدم تعهد، جهت مشارکت فعال اعضا در نشست عالیرتبه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص خلع سلاح و تماس تروئیکا جنبش با دبیر کل سازمان ملل و روسای مجمع عمومی و شورای امنیت جهت اطمینان از موفقیت نشست‌های مذکور اقدام کند.


نماینده ایران درسازمان ملل ادامه داد: همچنین قرار شد دعوتنامه‌هایی در سطح سفرا و نمایندگان دائم از سوی اینجانب به عنوان رئیس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک، در سطح وزرای امور خارجه و به احتمال قوی در سطح سران کشورها از سوی جمهوری اسلامی ایران برای اعضای جنبش عدم تعهد ارسال شود و کنفرانس خلع سلاح با تلاش غیر متعهدها تقویت شود.

رئیس مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه مسئله خلع سلاح برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و کشورمان یکی از پرچمداران خلع سلاح هسته‌ای در دنیا و منطقه خاورمیانه است، تلاش ویژه‌ای برای حضور جنبش عدم تعهد در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل انجام خواهد شد.

برچسب‌ها