وزیر امور خارجه مصر با اعلام اینکه کشورش به دنبال ابتکار عملی برای حل بحران سوریه است، ایران را یک قدرت منطقه ای توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر اظهار داشت: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است تا مانع وقوع فاجعه بزرگ در این کشور شود. وی با بیان این مطلب افزود: مصر تلاش می کند برای حل بحران سوریه ابتکار عملی را تدوین کند که هماهنگ با تلاش های کمیته 4 جانبه (مصر، ترکیه، ایران و عربستان برای حل بحران سوریه) و ابتکار "معاذ الخطیب" رئیس ائتلاف مخالفان سوری موسوم به ائتلاف ملی باشد.

وی در عین حال گفت که اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و فرستاده سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه نیز در این ابتکار عمل شریک خواهند بود و ناظر و ضامن موفقیت آن خواهند بود.

محمد کامل عمرو در ادامه خاطر نشان کرد تلاش های مصر در جریان برگزاری قریب الوقوع نشست موسوم به دوستان سوریه در رم پایتخت ایتالیا ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه مصر در جریان سفر خود به مسکو برای مشارکت در انجمن عربی – روسی در یک گفتگوی خبری با اعلام این مطلب در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: بشار اسد در سوریه جدید جایی ندارد.

محمد کامل عمرو بر موضع قاهره مبنی بر مخالفت با گزینه نظامی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه تاکید کرد چرا که به گفته وی، این گزینه تنها به کشتار و خونریزی بیشتر در این کشور منجر خواهد شد.

محمد کامل عمرو درباره رابطه قاهره – تهران نیز گفت: ایران یک قدرت منطقه ای است و هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد ،اما عوامل تعیین کننده ای برای این رابطه وجود دارد و مصر دارای عوامل ثابتی است که به آن پایبند است.

وی در اظهاراتی دوپهلو اظهار داشت : مصر در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند و دخالت دیگر کشورها در امور داخلی خود را نیز نمی پذیرد.عدم فعالیت های مذهبی در دیگر کشورها و امنیت خلیج فارس از دیگر اولویت های سیاست مصر به شمار می رود.

وزیر امور خارجه مصر گفت: امنیت خلیج فارس امنیت مصر است و قاهره به کسی اجازه نخواهد داد امنیت خلیج فارس را به بازی بگیرد. وی در بخش دیگر سخنان خود به ابتکار عمل مصر برای برگزاری کنفرانسی در رابطه با خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی اظهار داشت : این پرونده مفتوح باقی خواهد ماند و قاهره در انتظار بازیگران اصلی به ویژه سازمان ملل متحد است تا وظایف خود را در این رابطه انجام دهند.