خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: اعلام زمان انتخابات پارلمانی مصر توسط رئیس جمهور این کشور، واکنشهای مردم و احزاب و جریان های سیاسی مختلف به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مرسی پنجشنبه شب طی فرمانی، 27 آوریل را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرد و اظهار داشت : روند انتخابات که در چهار مرحله برگزار خواهد شد در ماه جولای به پایان خواهد رسید. وی همچنین 6 جولای را زمان نخستین جلسه پارلمان منتخب تعیین کرد. تصمیم جدید محمد مرسی مبنی بر انتخاب زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مصر همچنان با واکنشهای بسیاری در این کشور روبرو است.

بنا بر اعلام الجزیره، محمد البرادعی رئیس حزب الدستور و یکی از رهبران جبهه نجات ملی (ائتلاف اصلی مخالفان مصری) در این رابطه اعلام کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی بدون توافق ملی، اوضاع کشور را متشنج خواهد کرد.

"السید البدوی" رئیس حزب الوفد نیز معتقد است: ما امیدوار بودیم تصمیم اخیر محمد مرسی در چارچوب گفتگوی ملی که خود آن را پیشنهاد کرده است، اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: مجمع عمومی حزب الوفد امروز شنبه برای تعیین موضع نهایی خود در قبال این انتخابات نشست برگزار خواهد کرد. جبهه نجات ملی که متشکل از احزاب لیبرال و چپگرا است نیز اعلام کرده است طی روزهای آتی موضع خود را در قبال انتخابات پارلمانی آتی اعلام خواهد کرد.

"خالد داود" سخنگوی جبهه نجات ملی با اعلام این خبر افزود: طی چند روز آینده درباره شرکت در انتخابات یا تحریم آن تصمیم گیری خواهیم کرد، اما آنچه واضح است این است که مخالفان، به دلیل تصمیم گیری های یکجانبه محمد مرسی احساس خوبی ندارند.

عمرو موسی رئیس حزب الموتمر مصر و یکی از رهبران جبهه نجات ملی نیز درباره عواقب برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد تعیین شده از سوی مرسی هشدار داد. وی اعلام کرد زمان تعیین شده به نفع مصری ها نیست و اختلافات سیاسی را تشدید خواهد کرد و این مسئله افزایش ناآرامی ها را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر رویترز نیز گزارش داد: آمریکا دولت مصر را تشویق کرده است، انتخابات پارلمانی آتی این کشور را به طور شفاف و عادلانه برگزار کند. "ویکتوریا اولاند" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این مطلب در موضعی مداخله جویانه افزود: این حق مردم مصر است که انتظار داشته باشند انتخابات پارلمانی طبق بالاترین استانداردهای جهانی برگزار شود و اطمینان داشته باشند دولت مصر محیطی امن را در حین برگزاری انتخابات فراهم می کند.

علاوه بر شخصیت ها و جریان های سیاسی، برخی قشرهای مردم مصر روز گذشته با برپایی تظاهراتی در شهرهای مختلف از جمله قاهره، مخالفت خود را با سیاست های محمد مرسی اعلام کردند.

شماری از معترضان در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره تجمع کردند و با پرتاب کوکتل مولوتف به سوی باغ این نهاد ریاست جمهوری بخش هایی از آن را به آتش کشیدند.

در میدان التحریر قاهره و همچنین مقابل دادگاه عالی، کناره گیری "طلعت عبدالله" دادستان کل مصر را خواستار شدند. در شهر پورت سعید، و استان های الغربیه، کفر الشیخ، البحیره و السوئز نیز، معترضان، تظاهرات مشابهی برپا کردند و کناره گیری محمد مرسی از قدرت را خواستار شدند.

از سوی دیگر الیوم السابع گزارش داد: اسلامگرایان مصری از اعلام زمان برگزاری انتخابات پارلمانی توسط محمد مرسی استقبال کردند و آن را تنها راه برون رفت از بحران سیاسی و اقتصادی مصر دانستند.

"عصام العریان" معاون رئیس حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر اظهار داشت: ایجاد وحدت در عرصه سیاسی مصر به پارلمان منوط خواهد بود.

وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک با بیان این مطلب افزود: باید به مردم مصر اجازه داده شود بهترین نمایندگان خود را انتخاب کنند. عصام العریان در عین حال گفت اغلب گروه های سیاسی انتخابات پارلمانی مصر را تحریم نخواهند کرد.