معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به سه مرحله توزیع کاغذ حواله‌ای میان نشریات از ابتدای امسال، ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال یک دور دیگر این حواله‌ها میان صاحبان نشریات متقاضی توزیع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نوزدهمین جشنواره سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها صبح امروز شنبه 5 اسفند با حضور محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سرای روزنامه‌نگاران ایران برگزار شد.

محمدجعفر محمدزاده در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره مشکلات نشریات و روزنامه‌ها و اینکه برخی از آنها اقدام به کاهش تعداد صفحاتشان کرده‌اند و برخی حتی اعلام کرده‌اند کل یارانه پرداختی به آنها در سال جاری تنها کفاف انتشار نشریاتشان را به مدت 25 روز دارد، گفت: من به اندازه همه همکارانم در مطبوعات و حتی بیشتر از آنها، غصه‌دار و ناراحت از فشاری که به مطبوعات می‌آید، هستم.

وی افزود: هر مدیرمسئولی فقط فشاری را تحمل می‌کند که به خودش و زیرمجموعه‌اش وارد می‌شود. بله. واقعیت این است که شرایط از نظر قیمت کاغذ و یارانه‌ها، شرایط خوبی نیست ولی این هم دست کسی نیست و از بعضی بداخلاقی‌های اقتصادی که برخی کشورهای غربی دارند به ما تحمیل می‌کنند، ناشی می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: ان‌شاءالله از این گردنه هم عبور خواهیم کرد.

محمدزاده گفت: نگرانی و ناراحتی بنده به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد این است که وقتی یارانه‌ها کاهش پیدا می‌کند، فشار بر حوزه فرهنگ وارد می‌شود و این دیگر بحث شخص نیست، بحث مردم است.

وی افزود: ما مسیری را انتخاب کرده‌ایم و بر اساس گفتمان امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب جلو می‌رویم اما حوزه فرهنگ در شرایطی که کمک‌ها کم شود، آسیب می‌بیند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: وقتی کاغذ گران می‌شود، اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود، همین کالاهای فرهنگی است.

محمدزاده با این حال تاکید کرد: ما یقین داریم که با همت و مدیریت همکارانمان در بخش مطبوعات این وضعیت بهتر خواهد شد.

وی همچنین همچنین با اشاره به سه مرحله توزیع کاغذ حواله‌ای میان نشریات، ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال یک دور دیگر این حواله‌ها میان صاحبان نشریات متقاضی توزیع شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: 30 درصد کاغذ مورد نیاز ما در داخل تولید می‌شود و این نسبت به 70 درصد نیاز ما که از خارج تامین می‌شود، ناچیز است و فقط می‌تواند بازار را تنظیم کند، ولی امیدوارم مسئله کاغذ نشریات از سال آینده حل شود.

محمدزاده در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت وام مسکن خبرنگاران و دلیل تاخیر در اجرایی شدن این وعده هم گفت: از روزی که اعلام شد دولت مصوبه‌ای دارد مبنی بر اینکه به خبرنگاران واجد شرایط وام مسکن تعلق می‌گیرد، ما کار ثبت نام از خبرنگاران را شروع کردیم و مهلت انجام این کار چندین بار هم تمدید شد و سرجمع بیش از 8600 خبرنگار در سامانه ثبت نام شدند و مدارکشان تکمیل شد.

وی ادامه داد: ما فهرست این 8600 نفر را طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی دادیم و این بانک هم به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام کرد که کار تضمین این وام را انجام دهد و ما هم در دو جلسه کمیسیون اقتصادی دولت شرکت کردیم و الان منتظر این هستیم که بانک مرکزی پس از تصویب شورای پول و اعتبار، اسامی و یا تعداد فراد واجد شرایط دریافت این وام را ابه ما اعلام کند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: مطمئن باشید به محض اینکه بانک مرکزی این کار را انجام دهد، ما در کمتر از 24 ساعت این افراد را برای دریافت وام معرفی خواهیم کرد.