تبریز – خبرگزاری مهر: کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است حمایت هواداران از تیم تراکتورسازی در دیدار روز سه شنبه برابر تیم الجزیره امارات می تواند بهترین امتیاز برای رسیدن به پیروزی باشد.

کاظم محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حضور تیم تراکتورسازی در آسیا برای فوتبال تبریز و ایران افتخار است، گفت: حضور پرشور و حمایت همه جانبه هواداران از تیم تراکتورسازی تبریز می تواند این تیم را در کسب نتایج خوب و موفقیت آمیز در لیگ قهرمانان آسیا یاری کند.

وی افزود: تراکتورسازی تیمی است که بهترین سرمایه و پتانسیل را روی سکو ها دارد و به نظر من در لیگ قهرمانان آسیا باید از این توانایی به نحو مطلوب استفاده کرد. حضور هواداران تراکتورسازی و تشویق های آنها قطعا در موفقیت و کسب نتایج خوب این تیم در لیگ قهرمانان آسیا تاثیری مثبت به همراه خواهد داشت.

محمودی به لزوم حمایت هر چه بیشتر مسئولان از تیم تراکتورسازی اشاره کرد و گفت: مسئولان استانی تاکنون از تیم تراکتورسازی خوب حمایت کرده اند اما به نظر می رسد اکنون حمایت هر چه بیشتر لازمه موفقیت تراکتورسازی است چراکه در لیگ قهرمانان آسیا تیم که برای اولین بار حضور می یابد، نیاز به روحیه و اعتماد به نفس بالا است.

وی گفت: شاید خیلی ها انتظار صعود تیم تراکتورسازی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را نداشته باشند اما می توان کاری کرد که همین اولین حضور افتخاری دیگر برای فوتبال تبریز و ایران به ارمغان بیاورد و آن افتخار ارائه بازی های آبرومندانه تیم تراکتورسازی و البته حضور مثالزدنی هواداران در ورزشگاه یادگار امام (ره) خواهد بود.

مربی سابق تیم فوتبال تراکتورسازی در پاسخ به این سئوال که آیا این تیم به لحاظ فنی می تواند انتظارات هوادارانش را برآورده کند؟ تاکید کرد: از نظر فنی باید بگویم که تیم تراکتورسازی اکنون جزو تیم هایی است که لیگ برتر بد بازی نمی کند و آقای تونی اولیویرا توانسته تیم خوبی درست کرده و بازی تاکتیکی و زیبا ارائه دهد اما به عقیده من تیم تراکتورسازی اشکالاتی نیز در نوع بازی خود دارد.

وی در این ارتباط توضیح داد: تراکتورسازی تیمی است که در حمله و هجوم به دروازه حریف، یکی از تیم های خوب لیگ برتر است و زدن 41 گل در 26 بازی نشان می دهد که روی کارهای تهاجمی این تیم خوب کار شده اما من احساس می کنم که تراکتورسازی از نظر انتقال حمله به دفاع پس از اینکه توپ از دست می رود، بازیکنان این تیم کند عمل می کنند. در حالیکه برای گل نخوردن، یکی از فاکتورهای لازم پرس حریف در زمین مقابل است و این در حالتی ضرورت بیشتری پیدا می کند که یک تیم هنگام حمله توپ را از دست می دهد.

محمودی ادامه داد: تراکتورسازی در خط هافبک بازیکنانی دارد که خصوصیات تهاجمی آنها بر خصوصیات دفاعی آنها غالب است، مثلا دهنوی، لوپز و کریمیان که در فاز حمله توپ از طریق این بازیکنان به خط حمله می رسد اغلب بازیکنانی هستند که در کارهای روبه جلو مهارت دارند اما وقتی توپ توسط یکی از این بازیکنان یا حتی بازیکنان خط حمله از دست برود، مهاجمان و هافبک های حریف فقط با بازیکنان خط دفاعی تراکتورسازی مواجه خواهند شد و از اینرو یک شکاف بین خط هافبک و دفاع این تیم ایجاد خواهد شد.

وی گفت: آقای تونی باید این نکته را به بازیکنانش هشدار بدهد که هنگام لو رفتن توپ حتی در زمین حریف باید کار پرس را انجام داد و مانع از ایجاد شکاف در بین خطوط شد. اگر شما دقت کرده باشید، تراکتورسازی تعدادی از گلهایی که در جریان بازی دریافت کرده، ناشی از این ضعف بوده و لازم است که برای پوشش آن پرس از زمین حریف در دستور کار مهاجمان و هافبک های این تیم قرار بگیرد.

این کارشناس زبده فوتبال برطرف شدن ضعفهای فنی تیم تراکتورسازی را در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ضروری دانست و گفت: تیم های عربی معمولا در بازی هایی که میهمان هستند، بیشتر به فکر دفاع کردن هستند تا حمله. در بازی تراکتورسازی با الجزیره هم اگر تراکتورسازی میل به پیروز شدنش را نشان دهد، همه خواهند دید که الجزیره به لاک دفاعی فرو رفته و چشم به ضد حملات خواهد دوخت که در این حالت تیم تراکتورسازی باید مانع از ایجاد فاصله بین خط هافبک و خط دفاع خود باشد.

وی عنوان داشت: من با تیم های استقلال و صبا سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارم و برابر تیم های عربی بازی کرده ام، به نظر من بازی با تیم های عربی در زمین آنها آسان تر از بازی در زمین خودی است چون کمتر پیش آمده که آنها در خانه خود به فکر دفاع باشند و معمولا برای گل زدن جلو می کشند که در این شرایط می توان از تاکتیک ضد حمله به چنین تیم هایی ضربه زد.

محمودی همچنین به بسته بودن دست تونی اولیویرا هنگام تعویض و تغییر تاکتیک اشاره کرد و گفت: به نظر من نیمکت تراکتورسازی به اصطلاح خالی است و بازیکنی که بتواند تغییر سیستم و تاکتیک مدنظر آقای تونی را در زمین انجام دهد، روی نیمکت این تیم وجود ندارد.

وی افزود: تراکتورسازی باید چهار، پنج بازیکن روی نیمکت ذخیره خود می داشت تا هنگام گره خوردن بازی وارد زمین شده و نوع بازی تیم را عوض کند اما در بازی های لیگ تعویض هایی که تیم تراکتورسازی داشته، بازیکنی به میدان آمده که تقریبا نوع بازی اش شبیه بازیکن خارج شده بوده و تاثیری در روند بازی ایجاد نکرده است. به نظر من با ابزاری که کادر فنی تیم تراکتورسازی در اختیار دارد، تعویض های این تیم برای حریفان قابل پیش بینی است.

وی در خصوص بازیکنان خارجی تیم تراکتورسازی نیز اظهار داشت: به نظر من هنوز بازیکنان خارجی کیفیت خود را نشان نداده اند و با دیگر نفرات تیم به هماهنگی نرسیده اند. البته خود آقای تونی نیز به این مسئله اذعان دارد که برای جا افتادن بازیکنان خارجی نیاز به زمان وجود دارد.

این مربی که سابقه سه سال حضور در کادر فنی تراکتورسازی را دارد، نبود بازیکنان جایگزین تاثیرگذار در این تیم را مشکل ساز عنوان کرد و گفت: تراکتورسازی اکنون در کورس قهرمانی لیگ برتر است و 9 بازی در لیگ و شش بازی در آسیا پیش روی خود دارد. با این شرایط سخت حضور چند بازیکن موثر می توانست مشکل تراکتورسازی را برطرف کند اما همه می دانیم که داشته تیم همین است و نباید انتظار بیشتری وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سطح بازی های لیگ قهرمانان آسیا به مراتب بالاتر از لیگ برتر کشورمان است، یادآور شد: من بر حسب تجربه ام می گویم که لیگ قهرمانان آسیا سخت تر از لیگ کشورمان است. در آسیا تیم ها علاوه بر توانایی های فنی، به لحاظ روحی و انگیزه نیز باید شرایط بهتری داشته باشند و بازیکنان نباید اسیر استرس شوند. در آسیا همچنین بازی اول برای تیم ها بسیار مهم و اثر گذار است بطوریکه تیمی چنانچه موفق به پیروزی در نخستین بازی مرحله گروهی شود، از شانس بیشتری برای صعود به مرحله بعدی برخوردار خواهد بود.

محمودی ادامه داد: تیم که بازی اول خود را پیروز شود، بار روحی روانی اش بالاتر می رود و به اصطلاح مسیر صعودش به مرحله بالاتر هموارتر می شود. از طرفی سه امتیاز بازی اول، اعتماد به نفس بازیکنان را بیشتر می کند و به نظر من تیم تراکتورسازی برای اینکه شانس صعودش به مرحله دوم را بیشتر کند، باید بازی اول برابر الجزیره را با پیروزی پشت سر بگذارد.

وی افزود: تراکتورسازی اگرچه اولین حضور آسیایی خود را تجربه می کند و از این لحاظ تیمی بی تجربه به شمار می آید اما بازیکنانی همچون محمد نصرتی، مرتضی اسدی، فلاویو لوپز و یکی، دو بازیکن با تجربه دیگر در ترکیب تیم حضور دارند که می توانند بار فنی و تجربه تیم را بالاتر ببرند.

وی در خصوص غیبت قاسم دهنوی در دیدار با الجزیره گفت: از شنیدن خبر محرومیت دهنوی ناراحت شدم، چون این بازیکن نه تنها از قابلیت های فنی و آمادگی بدنی بالایی برخوردار است، بلکه تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نیز دارد و حضور او می توانست برای تیم تراکتورسازی تاثیر خوبی داشته باشد.

این کارشناس فوتبال در خصوص حریفان تیم تراکتورسازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیز خاطرنشان کرد: تا جایی که من شناخت دارم، تیم الشباب عربستان قوی ترین حریف تیم تراکتورسازی در این مرحله است و در نوبت بعد تیم الجزیره امارات و سپس تیم الجیش قطر است. به نظر من تراکتورسازی اگر بازی اول خود برابر الجزیره را پیروز شود می تواند به عنوان تیم دوم از مرحله گروهی صعود کند.

محمودی در خاتمه گفت: اکنون تیم تراکتورسازی یکی از نمایندگان فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا است و این افتخاری برای فوتبال تبریز و ایران محسوب می شود. از اینرو همه ما وظیفه داریم تا از این تیم حمایت کنیم و انشاالله که تراکتورسازی بتواند با نتایج خوب خود، همه مردم ایران بویژه هوادارانش را شاد کند.

کاظم محمودی علاوه بر سه سال مربیگری در تیم تراکتورسازی، در دوران بازیگری اش نیز در سه فصل بازیکن این تیم بوده است.