معاون وزیر نفت با اشاره به آماده افتتاح بودن 10 طرح جدید پتروشیمی از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به 60 میلیون تن خبر داد و گفت: به‌زودی تعداد مجتمع‌های مادر پتروشیمی کشور به 50 مجتمع افزایش می‌یابد.

عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر درباره طرح‌های پتروشیمی آماده افتتاح کشور، گفت: در حال حاضر 11 طرح پتروشیمی آماده افتتاح رسمی بوده که طرح پتروشیمی MEK به عنوان واحد تولیدکننده خوراک روغن های صنعتی و رنگ سازی افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه با افتتاح طرح پتروشیمی MEK در منطقه ماهشهر، 10 طرح جدید پتروشیمی دیگر هم آماده افتتاح و راه اندازی رسمی هستند، تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون واحد ان اف سوم پتروشیمی بندر امام با ظرفیت تولید دو میلیون و 685 هزار تن در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه طرح توسعه فاز دوم مجتمع پتروشیمی فجر شامل واحدهای پیش تصفیه و تصفیه آب، فاز دوم موج شکن اسکله‌های پتروشیمی در عسلویه، واحد هیدروزناسیون پتروشیمی تبریز و طرح توسعه واحد هیدروژناسیون پتروشیمی شازند از دیگر طرح های آماده افتتاح هستند.

به گزارش مهر، برای طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی "موج شکن فاز 2 پتروشیمی" حدود 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از ویژگی‌های این طرح احداث 1000 متر بازوی موج شکن با عمق آبخور حداکثر 25 متر است. با بهره برداری از از این طرح پتروشیمی، امکان پهلوگیری کشتی‌ها برای بارگیری در شرایط ناآرام خلیج فارس برای توسعه صادرات محصولات پتروشیمی فراهم می شود.

راه‌اندازی 2 طرح عظیم در هاب‌های پتروشیمی ایران

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر طرح‌های سولفات آمونیوم پتروشیمی ارومیه، واحد تولید گاز کربنیک مایع پلیمر افق در بندرماهشهر، واحد سولفورزدایی پتروشیمی نوری از دیگر طرح‌های پتروشیمیایی آماده افتتاح هستند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه با راه اندازی واحد سولفورزدایی پتروشیمی نوری ظرفیت تولید این مجتمع 10 تا 154 درصد افزایش می یابد، تبیین کرد: همچنین در شرایط فعلی طرح توسعه مجتمع پتروشیمی رجال با هدف افزایش تولید از 80 به 220 هزار تن آماده افتتاح و راه‌اندازی است.

به گزارش مهر، هم اکنون واحد سولفورزدایی برش سبک مجتمع نوری (برزویه) با ظرفیت سالانه 904 هزار تن در مرحله تولید آزمایشی قرار گرفته که برای ساخت و راه اندازی آن حدود 40 میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است.

افزایش تولید پتروشیمی به 60 میلیون تن

بیات در ادامه در پاسخ به مهر در خصوص آخرین وضعیت افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران، توضیح داد: در حال حاضر با بهره برداری از طرح‌های جدید ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به 57.1 میلیون تن افزایش یافته است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه با احتساب طرح های پتروشیمی آماده افتتاح این ظرفیت تا پایان اسفند ماه سالجاری به 60 میلیون تن در سال افزایش می یابد، گفت: در 10 ماهه نخست سالجاری تاکنون 9 طرح پتروشیمی با ظرفیت تولید بیش از چهار میلیون و 357 هزار تن به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه با افتتاح فاز اول پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن و خط لوله انتقال اتیلن غرب به عنوان طولانی ترین مسیر انتقال اتیلن در جهان، تصریح کرد: علاوه بر این امسال واحد بوتن یک پتروشیمی جم، واحد فرمالین اهتمام پتروشیمی جم، پتروشیمی اروند، اسکله دوم مایعات پتروشیمی ماهشهر، واحد تفکیک هوا پتروشیمی ماورن و پلیمر کرمانشاه هم افتتاح شده‌اند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برای ساخت و راه اندازی این تعداد طرح پتروشیمی بالف بر یک میلیارد و 827 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در بخش ریالی این طرح‌ها هم حدود 24 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی در صنعت پتروشیمی 42 مجتمع در حال تولید است تبیین کرد: به زودی تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به 50 مجتمع افزایش می یابد.