در آستانه مذاکرات میان ایران و 1+5، قیمت جهانی نفت و سوخت در چین و آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنگاه خبری بلومبرگ، در آستانه مذاکرات ایران با 1+5، قیمت مبادله نفت خام برنت برای سومین روز پی در پی افزایش داشته است. نفت خام برنت به عنوان شاخص قیمت نفت در سال جاری 2.5 درصد افزایش قیمت داشته است.

از سوی دیگر چین قیمت سوخت را در این کشور افزایش داده است. کمیته توسعه و اصلاح ملی چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است بالا بردن قیمت سوخت در چین نتیجه بالا رفتن قیمت جهانی است.

گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، و آلمان) روز سه شنبه پس از توقفی هشت ماهه در آلماتی قزاقستان از سر گرفته خواهد شد.

ریک اسپونر، تحلیل‌گر اقتصادی شرکت تجاری سی‌ام‌سی مارکت در این مورد گفته است: "ایران همچنان یک تولیدکننده عمده [نفت] است و هر نوع تغییر در حجم تولید [نفت ایران] می‌تواند تولید کلی جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد."

علاوه بر چین، قیمت سوخت در آمریکا هم افزایش یافته است.

بنا بر اعلام شرکت پیمایش تجاری-نفتی لاندبرگ، قیمت متوسط بنزین در آمریکا با افزایش 20.32 سنتی در طول دو هفته گذشته، به 3.79 دلار برای هر گالن رسیده است. از سوی دیگر قیمت متوسط بنزین در آمریکا از آغاز سال جاری میلادی 53.71 سنت افزایش داشته است و رقم از قیمت سال پیش 10.33 سنت بیشتر است.