مخالفان طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس معتقد بودند ایجاد محدودیت برای عکاسان خبری سزاوار نیست و در زمان حاضر که مشکلات معیشتی و اقتصادی گریبانگیر مردم است گسترش دفاتر نمایندگان مجلس و همچنین بکارگیری 5 مشاور برای نمایندگان ضرورتی ندارد، از سوی دیگر موافقان این طرح معتقد بودند نمایندگان مجلس در زمینه کوچک بودن دفاتر نمایندگی و کمبود مشاور با مشکلات زیادی مواجه هستند، محدود کردن عکاسان خبری نیز برای حفظ شأن مجلس ضروری است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانونی آئین نام داخلی مجلس را در دستور کار خود داشتند.  در این جلسه شهباز حسن پور سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ضمن ارائه گزارش این کمیسیون درباره این طرح گفت: در بندی از این طرح خواسته شده تا محدودیتی برای عکاسان خبری در زمینه حضور آنان در صحن علنی مجلس ایجاد شود.

وی در دفاع از این بند گفت: درتمام مجالس دنیا مرسوم است که در ابتدای  جلسه عکاسان و تصویر برداران خبری حضور پیدا می کنند وچند دقیقه کارشان را انجام می دهند  و جلسه را ترک می کنند، ما در این بند برای این افراد یک ساعت را تعیین کرده ایم که در صحن علنی مجلس حضور داشته باشند و پس از آن جلسه را ترک کنند و این زمان وقت زیادی است.

حسن پور ادامه داد: بر اساس این طرح دوربین های صدا و سیما از ابتدا تا انتهای جلسه علنی مجلس تصویر برداری می کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد تنها برای اینکه شان نمایندگان حفظ شود عکاسان خبری ساعت ابتدایی جلسه می توانند در جلسه حاضر باشند.

در ادامه نیز موافقان و مخالفان این طرح نظرات خود را مطرح  کردند.

مهدی سنایی نماینده نهاوند به عنوان اولین مخالف ین طرح گفت: نمایندگان مجلس توجه داشته باشند که این طرح با مخالفت شورای نگهبان روبرو خواهد شد چراکه درهای مجلس برای همه باز است  و خبرنگاران نباید هیچ محدودیتی در جلسات علنی مجلس داشته باشند.

وی با تاکید براینکه اعمال این نوع محدودیتها سزاوار نیست، گفت: در طول این 30 سال گذشته هیچ محدودیتی برای عکاسان خبری وجود نداشت است چطور تا این زمان هیچ اتفاقی نیفتاده است.

سنایی گفت: طبیعی است که اصول اخلاقی از سوی نمایندگان و هم عکاسان خبری باید رعایت شود.  اما ایجاد محدودیت برای تصویر برداری از صحن علنی مجلس قابل پذیرش نیست.

وی همچنین با اشاره به بخش دیگری از مواد این طرح گفت: در یکی از مواد آمده است که نمایندگان امکان گرفتن مشاورینی برای خود داشته باشند در زمان حاضر هیچ منعی برای به کار گیری مشاور برای نمایندگان وجود ندارد.

نماینده نهاوند ادامه داد: موضوع دیگری که در این طرح آمده است گسترش دفاتر نمایندگان است که این موضوع هزینه های اضافی را بر دوش کشور تحمیل می کند و همچنین پیام خوبی را به جامعه ارسال نمی کند چراکه مردم می گویند در حالی که موضوع بودجه در کشور مطرح شود نمایندگان به دنبال دریافت امکاناتی برای خود هستند.

سنایی افزود: باید بر اساس اولویت های گام برداریم و موضوعاتی که در این طرح آمده است اولویت مجلس نیست.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه به عنوان دیگر مخالف این طرح  گفت: حضور خبرنگاران و عکاسان خبری در جلسه علنی مجلس اشکالی ندارد و تنها محدودیت همچون گذشته در  جلسات غیر علنی و محرمانه باید باشد.

وی با مطرح کردن این پرسش که  صدا و سیما که تصاویر مجلس را مستقیم پخش نمی کند چرا می  خواهید دیگر رسانه ها را محدود کنید، گفت: نمایندگان عزیز چرا می خواهید مردم ندانند نمایندگانشان درخانه ملت چه کار می کنند؟

قاضی پور افزود: ما نمایندگان خودمان موبایل و دوربین داخل صحن علنی می آوریم و عکس می گیریم چگونه آنچه بر خودمان رو است بر خبرنگاران روا نمی داریم؟

وی گفت: مجلس محل خواب نیست که نماینده ای بیاید و اینجا بخوابد. اگر کسی خوابش می آید برود در خانه اش بخوابد. مجلس محل بحث و پویایی است و نمایندگان باید در صحن علنی مجلس مشارکت داشته باشند، ملت نیز باید بدانند که نماینده شان در مجلس اگر 50 بار رای گیری شده است حداقل 5 بار رای داده است یا نه.

حسین علی حاجی دلیگانی نیز در مخالفت با این طرح گفت: باید بدانیم هدف از تغییر آئین نامه چیست؟ اگر هدف ارتقا بخشی به وضعیت نمایندگان است که به نظر نمی رسد این طرح آنرا محقق کند.

نماینده مردم ارومیه با انتقاد از به کار گیری 5 مشاور برای هر نماینده، گفت: درصورت تصویب نهایی این طرح وظیفه مرکز پژوهشها چه می شود آیا اکنون مرکز پژوهشها مسئولیت مشاوره به نمایندگان را ندارد؟

وی تصریح کرد: مردم از ما انتظار دارند درباره مسائل معیشتی و اقتصادی طرح هایی را ارائه دهیم و به نظر من بهتر است طرح هایی که به معیشت مردم اختصاص دارد در اولویت کار مجلس قرارگیرد.

قاضی پور در مخالفت با افزایش دفاتر نمایندگان گفت : این کار مصداق این ضرب المثل است که "آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی". مردم از ما می خواهند مشکلات مسکن، شغل و اقتصادی  و معیشتی آنها را حل کنیم و باید دراین حوزه اثر گذار باشیم و گرنه نامه و نامه نگاری و اضافه شدن دفاتر چه مشکلی را از مردم حل می کند؟

در ادامه موافقان این طرح نیز سخنرانی کردند.

محمدحسن آق صفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: ایرادات آئین نامه مشخص شده است و اکنون ما می خواهیم ان را برطرف کنیم به اعتقاد من این ایرادات باید دیر یا زود مطرح می شد.

وی افزود: اگر چه تعداد مواد این طرح زیاد است، اما نمایندگان می توانند فعلا با کلیات آن موافقت کنند و در ادامه در بررسی جزئیات با موادی که مخالفند مخالفت خود را اعلام کنند.

آق صفری همچنین با اشاره به ماده ای از این طرح مبنی بر بکارگیری 5 مشاور برای نمایندگان گفت: این موضوع کمک می کند تا نمایندگان بتوانند هر چه سریعتر مشکلات بخش های مختلف را شناسایی کنند و با بکارگیری نخبگان برای رفع آنها طرح های پخته تری را در صحن علنی مجلس ارائه دهند.

موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم در مجلس نیز در موافقت با کلیات این طرح افزود: جای شکی نیست که اصلاح آئین نامه داخلی مجلس ضروری است و در بخشی از مواد این طرح به شأن نمایندگان توجه شده که اصلاح آن بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه مجلس در راس امور ابزار می خواهد، گفت: این طرح این ابزار را برای نمایندگان ایجاد می‌کند. امام علی(ع) هم اگر ابزار کار نداشته باشد نمی تواند حاکم اسلامی باشد.

نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به سخنان برخی مخالفان این طرح مبنی بر اینکه مجلس جای خواب نیست، تصریح کرد: درست است مجلس جای خواب نیست اما کجای دنیا دیده اید که از یک مجموعه که تمام مدت در حال فعالیت و کار هستند به صورت مداوم عکاسان خبری عکس بگیرند ما در مجلس در محل کارمان هستیم و در حال رفت و آمد تلاشیم و به برخی عکاسان تصاویری را می گیرند و منتشر می کنند که بسیار زننده است و در شأن نمایندگان مجلس نیست و باید جلوی این موضوعات گرفته شود به همین دلیل است که ما این بند را اضافه کرده ایم.

در انتها پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان نمایندگان مجلس با 162 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند.