دبیر شورای روابط خارجی آرژانتین از اعزام چندین زیر دریایی هسته ای به جزایر فالکلند از سوی انگلیس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ادواردو زواین در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، ضمن متهم کردن انگلیس به نقض پیمان بین المللی اعلام کرد چندین زیر دریایی با قابلیت تجهیز به تسلیحات هسته ای به جزایر فالکلند در جنوب اقیانوس اطلس که عاری از سلاح های هسته ای است، اعزام شده اند.

وی افزود: در وضعیت ناپایدار، اجرای پیمان "تلاتلوکو" هستیم که بدین ترتیب استقرار تسلیحات هسته ای در آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب را ممنوع اعلام کرده است.

زواین دبیر شورای روابط خارجی آرژانتین تاکید کرد: اما انگلیس مخالفت خود را با این پیمان اعلام کرده و هنوز توضیحی درباره استقرار زیر دریایی های هسته ای در این جزایر ارائه نکرده است.

جزایر مالویناس یا فالکلند که 8 هزار و 700 مایل از خاک انگلیس فاصله دارد، مورد اختلاف انگلیس و آرژانتین است، اما پس از جنگی 7 روزه که در سال 1982 میان دو کشور در گرفت این جزایر به بریتانیا تعلق پیدا کرد، اما آرژانتین آن را بخشی از خاک خود می داند.

اختلافات میان دو کشور از سال 2010 از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم کشتی های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت، تشدید شده است.