کرج – خبرگزاری مهر: آرام آرام زمستان بار خود را می بندد تا بهاری دوباره تکرار حیات را برای اهل ایمان بازگو کند تا نگریستن به نوروز طبیعت اندک فاصله ای با این دنیای فانی برای آرامش بخشیدن به روح و جان و خانه تکانی دل فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، عید فلسفه همگامی انسان با جهان طبیعت در تحول، شکوفائی و یادآوری رستاخیز بزرگ است، بنابراین تغییر سال بهترین بهانه برای تحولی درونی و دست یافتن به زیباترین حس و حال انسانیت خواهد بود.

اتمام زمستان و آمدن بهاری دوباره گوشزد تکرار حیات است برای انسانها تا بدانند هیچ بهار و زمستانی را دوامی نیست و آنچه می ماند و مهم است کردار انسانی خواهد بود که باید برای رسیدن به بهترین آن تلاش کرد.

بهار نشان از آن دارد که می توان زندگی را در پس سختی های زمستان با شورو طراوتی مضاعف ادامه داد، می توان بدی ها را در پس زیبایی ها پنهان کرد و شاد بود و باور داشت که همان خدایی که زمستان را با سرما و خشکی طبیعت آفریده می تواند زندگی دوباره با بهاری سبز و آباد را رقم زند.

عید نوروز اگر چه زمان تحویل سال و به استقبال بهار رفتن است اما بهترین زمان و بهترین بهانه است برای آنکه انسان به خود مراجعه کرده، زشتی ها و بدی های خود را دور ریخته و از مقلب قلوب بخواهد که احوال او را به سمت زیبایی ها و خوبی ها تغییر دهد.

ایرانیان با بهره گیری از آموزه های دینی، در این ایام نه تنها ظاهر خود و خانه خانه های خود را نو می کنند بلکه تلاش دارند درون خود را نیز بهاری کرده و طراوتی تازه بخشند.

 چه زیبا خواهد بود که آدمی تحول و تغییر عرفانی خود در لحظاتی که طبیعت متحول می شود و بهاری دوباره رخت می گستراند را در جوار امامزادگان  جشن بگیرد و آرامش روح و جان را با آرامش بهاری پیوند بزند.

استان البرز مهد امامزادگان مقدسی است که برکت و خیر مضاعفی را برای این استان به ارمغان می آورند، امام زادگانی که چهره تاریخی کهن دیار البرز را قدمتی مذهبی و عرفانی بخشیده و بر ارزش های بی بدیل این استان می افزایند.

طرح آرامش بهاری در جوار آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در استان البرز، سبب می شود که بسیاری از البرز نشینان امسال آرامش بهاری و شادی و شور و نشاط تحویل سال خود را در کنار محبوبان درگاه ایزدی جشن گرفته و آن را با آرامشی عرفانی و معنوی همراه کنند.

ارج نهادن و تقویت باورهای دینی و مذهبی و بهره برداری مطلوب از فضای معنوی امامزادگان و همچنین تجدید میثاق با ارزش های ناب دینی در جوار امامزادگان و تبدیل این فضای عرفانی به قطب فرهنگی از مزایای این طرح در بهار 92 خواهد بود.

آرامش بهاری در 35 امامزاده شاخص البرز

 معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: طرح آرامش بهاری در 35 امامزاده شاخص استان البرز شامل 22 امامزاده در شهرستان ساوجبلاغ، سه امامزاده در اشتهارد، هفت امامزاده در شهرستان کرج و چهار امامزاده در طالقان برگزار می شود.

حجت الاسلام امینی تصریح کرد: برپایی دفاتر مشاوره پاسخگویی به مسائل شرعی به صورت مستمر، برگزاری نماز جماعت، اجرای برنامه های فرهنگی ویژه این ایام از اقدامات این اداره در طوئل اجرای طرح ویژه نوروزی است.

وی گفت: با تدابیر اندیشیده شده بسته های اطلاع رسانی با موضوع معرفی وقف، موقوفات و بقاع شاخص استان  تهیه و تولید و در امامزادگان و مبادی ورودی شهرهای مختلف استان توزیع می شود.

حجت الاسلام امینی تاکید کرد: در این طرح که همزمان با سراسر کشور از 28 اسفندماه تا 13 فروردین ماه به طول می انجامد و اوج برنامه های آن در هنگام تحویل سال است مردم می توانند با حضور در امامزاده های استان البرز از برنامه های معنوی و فرهنگی متنوعی استفاده کند.

وی افزود: هنگام تحویل سال ضمن برگزاری مراسمات ادعیه و دعا و نیایش بعد از تحویل سال سخنرانی مقام معظم رهبری در صحن پخش خواهد شد و بعد از آن عطر افشانی و غبارروبی امامزاده ها و همچنین گلباران مزار شهدا و تجدید میثاق با آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی برگزار خواهد شد.

گستراندن سفره های هفت سین قرآنی و معنوی به شکلی زیبا و منحصر به فرد در امامزادگان از دیگر برنامه های این طرح است که امینی به آن اشاره کرد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: برگزاری ایستگاه های صلواتی و پذیرایی از زائران نیز از دیگر برنامه ها خواهد بود.

بسترهای لازم برای ارائه خدمات رفاهی به زائران فراهم شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز نیز اظهار داشت: ارائه خدمات رفاهی شامل نظافت و آراستگی محیط داخلی و بیرونی بقعه ، آماده سازی و نظافت سرویس های بهداشتی، ارائه خدمات در خصوص زائرسرا و اسکان موقت در حد مقدورات بقعه از برنامه های این اداره است و تلاش شده بسترهای لازم در این خصوص فراهم شود.

حجت الاسلام ابوالفضل بنی احمدی افزود: بر این اساس بقاع متبرکه شاخص استان البرز در ایام اجرای طرح آرامش بهاری به صورت شبانه روزی پذیرای مسافران نوروزی و زائرین خواهد بود.

وی تصریح کرد: خدمت رسانی مطلوب و ایجاد رضایت و علاقمندی در زائران بقاع و اماکن متبرکه، احیای تبلیغ و ترویج سنت های اصیل اسلامی به هموطنان در اعیاد نوروز باستانی، ارتقای سطح فکری، فرهنگی زائران و مسافران نوروزی و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت تعطیلات عید نوروزی از اهداف اجرای طرح آرامش بهاری است .

خیمه های معرفت در آستان امامزادگان البرز برپا می شود

کارشناس فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به اجرای خیمه های معرفت اشاره کرده و ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه هایی که در طرح آرامش بهاری به دنبال اجرای آن هستیم برگزاری خیمه های معرفت است .

جلیل مسگری افزود: خیمه های معرفت شامل چندین غرفه است که در هر غرفه روحانیونی که در بخشهای مختلف آموزشهای تخصصی آن بخش را دیده اند حضور داشته و در مباحث مختلف در خدمت زائران امامزاده ها باشند.

وی در خصوص فعالیت این خیمه ها گفت: به عنوان مثال در یک غرفه از این خیمه ها ، با استفاده از برنامه های چند رسانه ای، کار با کودک، نقاشی، رنگها و ... به پرسش های مهم کودکان، نوجوان، جوانان پاسخ داده می شود.

کارشناس فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز  تصریح کرد: همچنین درا ین خیمه ها غرفه های مربوط به پرسش و پاسخ های فرهنگی و دینی وجود داشته و روحانیون به سئوالات مردم در این خصوص پاسخ خواهند داد.