رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌المللی که مسئولیت ثبت‌نام از ناشران خارجی را در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران بر عهده دارد، با تصریح حذف سالن ارزی در ضوابط این نمایشگاه از ثبت نام حدود 13 ناشر خارجی طی دو روزی که از آغاز ثبت نام این بخش گذشته است، خبر داد.

محمود آموزگار، رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان که مسئولیت ثبت‌نام از ناشران خارجی را برای حضور در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر عهده دارد، در این باره به خبرنگار مهر گفت: هر چند گفته می‌شود بخش ارزی این نمایشگاه حذف نشده، اما مقررات مربوط به ثبت نام ناشران خارجی که روی وبسایت وزارت ارشاد هم قرار گرفته، حکایت از این می‌کند که نمایشگاه آتی، سالن ارزی یا همان بخش فروش یارانه‌ای به آن مفهومی که در سال‌های گذشته بود، ندارد و بخش بین‌الملل به سالن فروش مستقیم که اصلاحاً به سالن ریالی معروف است، محدود شده است.

وی افزود: از آنجا که انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی مایل بود با تمام توان در این نمایشگاه حضور پیدا کند، مذاکراتی را با آقای اسماعیلی (رئیس نمایشگاه) داشتیم و خوشبختانه او پذیرفت که اجاره غرفه نمایندگان ناشران خارجی هم مثل ناشران داخلی محاسبه شود و این تشویقی است برای اینکه کتاب‌های خارجی بیشتری در نمایشگاه عرضه شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان با اشاره به افزایش تقریباً دو برابری نرخ دلار نسبت به زمان برگزاری نمایشگاه بیست و پنجم، اضافه کرد: حتی اگر فرض کنیم نرخ دلار طی روزهای مانده به نمایشگاه دوباره افزایش پیدا نکند، انتظار فروش کمتری در رابطه با کتاب‌های خارجی و اریجینال را در نمایشگاه کتاب تهران باید داشت.

آموزگار در ادامه با بیان اینکه «با توجه به اینکه بخش بین‌الملل به یک سالن (فروش مستقیم) محدود شده و لذا باید با انظباط بیشتری درباره تخصیص فضا به ناشران خارجی عمل شود» همچنین از وعده رئیس نمایشگاه برای تسریع در امر ترخیص محموله‌های خارجی کتاب و هر گونه حمایت مورد نیاز در این زمینه خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به حذف کاتالوگ کاغذی در نمایشگاه کتب کاربردی که آبان ماه امسال برگزار شد، آن را تصمیمی خوب به منظور صرفه‌جویی در کاغذ دانست و گفت: اطلاع‌رسانی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران هم منحصر خواهد بود در وبسایت انجمن، وبسایت ناشران و وبسایت خود نمایشگاه به اضافه لوح‌های فشرده‌ای که به همین منطور طراحی شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌المللی همچنین از آغاز ثبت نام از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه آتی کتاب تهران طی دو روز گذشته خبر داد و با اعلام ثبت نام حدود 13 ناشر خارجی تا این لحظه در این بخش تاکید کرد: تمام اعضای انجمن و همچنین ناشران غیرعضوی که مایل به ثبت نام در نمایشگاه هستند، برای این کار باید به دفتر انجمن مراجعه و فرم‌های مربوطه را پر کنند.

آموزگار از ارائه یک نرم‌افزار رایگان حاوی تمام اطلاعات لازم برای راهنمایی جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران از سوی این انجمن به ناشران خارجی و نمایندگان نآنها که در نمایشگاه ثبت نام می‌کنند به عنوان مشوقی به منظور صرفه جویی در مصرف کاغذ، خبر داد.

همچنین به گفته رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان، استعفای محمدرضا وصفی، مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران پذیرفته نشده و این انجمن برای پیشبرد امور این بخش از نمایشگاه با وی در ارتباط است.

آموزگار همچنین ابراز امیدواری کرد، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بتواند طی روزهای مانده به آغاز نمایشگاه کتاب تهران، با ارائه بن کارت‌های متداول به مانند هر سال حمایت خود را از مصرف‌کنندگان بخش بین‌الملل این نمایشگاه ادامه دهد.