شهرکرد – خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری گفت: واگذاري جنگلها و شخم زير اشكوب درختان جنگلها به طور علمي و تحقيقاتي موجب عدم زادآوري گونه هاي درختي و گياهي مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عطاالله ابراهیمی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبري با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی 23 پروژه به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: این تعداد پروژه با اعتباری بالغ بر 19 میلیارد ریال و اشتغال زایی 9 هزار و 175 نفر روز به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه این تعداد پروژه در حوزه های فنی، آبخیزداری، پژوهشی و ... به بهره برداری و کلنگ زنی می شود، بیان داشت: عمده پروژه عبارتند از عملیات بند خاکی یانچشمه، عملیات احداث سازه های سنگی و ملاتی کنترل سیل و رسوب و آبخیزداری خلیل آباد، عملیات ساحل سازی حوزه آبخیز دیمه، عملیات سنگی ملاتی ده صحرا، بند های سنگی و ملاتی پروژه سامان، پخش سیلاب پروژه دو تو، واگذاری طرح های مرتع داری ، بهره برداری از دو نانوایی در شهرستان اردل ، بهره داری از یک واحد نانوایی در شهرستان کیار است.
 
 اجراي 60 عنوان برنامه در هفته منابع طبيعي
 
ابراهیمی با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی بیش از 60 عنوان برنامه در این استان اجرا می شود، بیان داشت: شعار هفته منابع طبیعی در سال جاری منابع طبیعی ، سرمایه ملی است.
 
وی اذعان داشت: برنامه های از قبیل نواختن زنگ طبیعت در مدارس استان، جشن درختکاری، اهداء اسناد 10 هزار هکتار از طرح های مرتعداری به مرتعداران، توزیع  250 هزار اصله نهال در بین مردم و تشکل های مردم نهاد، برگزاری همایش های علمی و پژوهشی، برگزاری پیاده روی و کوهنوردی در استان غرس نهال ، گردهمایی همیاران طبیعت و دهیاران و شوراها، برگزاری جشن انفعال ، افتتاح کمربند حفاظتی شهرکرد و ذخیرگاه ارجنک و ... است.
 
ابراهیمی با اشاره بر اینکه فعالیت های شاخص منابع طبیعی در سال جاری احداث پنج آبگرمکن خورشیدی در منطقه ساطع شهرستان لردگان در راستای کاهش مصرف مردم از سوخت های هیزمی در استان صورت گرفته است، بیان داشت: این طرح در راستای کاهش وابستگی ساکنین مناطق جنگلی استان و حفظ و حراست از جنگل ها صورت گرفته  که استقبال خوبی از این طرح توسط مردم صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه پهنه بندی و محدوه پوشش گیاهی در این استان در سال جاری مشخص شده، اذعان داشت: این پهنه بندی در راستای حفظ خاک و پوشش گیاهی انجام شده است و اغلب پهنه بندی پوشش گیاهی برای گیاهان از طریق بلوط، گون، زبان گنجشگ، بنه و ... صورت گرفته است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهار محال و بختیاری با اشاره بر اینکه در هشت هزار و 700 هکتار مطالعات استعداد یابی توسعه بخش کشاورزی صورت گرفته است، عنوان کرد: در شهرستان اردل 100 درصد سند اراضی ملی اخذ شده است.
 
دريافت دو هزار گزارش مردمي در راستاي صيانت از جنگلها
 
وي با بيان اينكه اولويت كاري اداره كل منابع طبيعي نگهداري و حفاظت از جنگلها توسط مشاكرت عمومي مردم است، بيان داشت: گزارشهاي مردمي در راستاي حفظ و نگهداري جنگلها دو هزار و 140 مورد بوده است كه اين نشان از همكاري و مشاركت مرددم با اين ارگان مي باشد.
 
وي تاكيد كرد: واگذاري جنگلها و شخم زير اشكوب جنگلها به طور علمي و تحقيقاتي موجب عدم زادآوري گونه هاي درختي و گياهي مي شود و عمر درختان جايگزين از بين مي رود.
 
وي تصريح كرد: شخم زدن سطح خاك موجب مي شود درختان و نهالهاي تازه رويش يافته از بين بروند.
 
وي تاكيد كرد: در راستاي حفظ و نگهداري جنگلها و مراتع  طرح صيانت در شهرستان لردگان و منطقه بازفت كوهرنگ صورت گرفته است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری ادامه داد:  اقدامات انجام شده در راستاي اين است كه شخم زدن زير اشكوب درختان توسط مردم صورت نگيرد، اما در راستاي افزايش درآمد اقتصادي مردم از طريق جنگلها و گونه گياهي از قبيل آنقوزه، باريجه و كرفس در اختيار مردم مناطق جنگل نشين و مرتع نشين قرار داده تا هم به نوعي از نظر اقتصادي مردم به ثبات برسند و هم اينكه اين گونه هاي گياهي احيا شوند.