پس از کاهش خودکار هزینه‌های دولت فدرال، باراک اوباما تلاش‌های خود را برای جلب همکاری کنگره آمریکا جهت دست‌یابی راه حلی برای جلوگیری از بحران مالی که اقتصاد و برنامه‌های داخلی رئیس جمهور آمریکا را تهدید می‌کند، آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، با شکست گفتگوها میان اوباما و جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از کاهش 85 میلیارد دلاری هزینه‌های دولت فدرال، مسائل مالی در طی هفته‌های آتی در کانون موضوعات مورد بحث در واشنگتن خواهد بود و طرح‌های اصلاحی مهاجرت، تشدید قوانین کنترل سلاح، و افزایش حداقل دستمزدها از دستور کار دولت اوباما خارج خواهند شد.

مدتی طول خواهد کشید تا تاثیرات اقتصادی کاهش خودکار هزینه‌ها آغاز شود اما واکنش‌های سیاسی به این تاثیرات منفی از هم اکنون آغاز شده است.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی رویترز/ایپسوس، هر دو کمپ جمهوری‌خواه و دموکرات به خاطر عملی شدن کاهش هزینه‌ها از سوی آمریکایی‌ها مورد انتقاد هستند.

پس از عملی شدن کاهش هزینه‌ها، محبوبیت اوباما با 4 درصد کاهش به 47 درصد رسید.

در حالی که بر اساس بیشتر نظرسنجی‌ها، آمریکایی‌ها جمهوری‌خواهان را مسئول نابسامانی مالی کشورشان می‌دانند، از سوی دیگر مردم آمریکا، رئیس جمهور را مسئول تعدیل اجباری مشاغل در ادارات دولتی می‌دانند که در اثر آن ساعات کاری آمریکایی‌ها کاهش خواهد یافت و در برخی موارد کارکنان ادارات فدرال اخراج می‌شوند.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته رویترز/ایپسوس، 28 درصد آمریکایی‌ها جمهوری‌خواهان را مسئول وقوع کاهش هزینه‌ها می‌دانند از سوی دیگر 22 درصد آمریکایی‌ها اوباما را مسئول این اتفاق می‌دانند. این در حالی است که درصد بیشتری (37 درصد)  از آمریکایی‌ها هر دو طرف را مسئول وقوع کاهش هزینه‌های دولت فدرال می‌دانند.

روز شنبه، باراک اوباما در سخنرانی رادیویی هفتگی خود از جمهوری‌خواهان خواست تا جهت دست‌یابی به یک مصالحه با یکدیگر همکاری کنند. اوباما گفت آمریکایی‌ها نگران جهش واشنگتن از یک "بحران ساختگی" به بحران ساختگی دیگر هستند.

در آغاز سال 2013 نیز اقتصاد آمریکا در معرض سقوط از پرتگاه مالی بود که با مصالحه میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اقتصاد آمریکا از سقوط نجات پیدا کرد.

اوباما در سخنرانی رادیویی خود پیشنهادی برای حل دعواهای مالی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ارائه نکرده است و اشاره‌ای به انجام مذاکرات در آینده نزدیک داشته است.

اوباما قصد دارد با بالا بردن مالیات‌ها در کنار کاهش هزینه‌ها بحران مالی آمریکا را رفع کند، اما پس از کوتاه آمدن بر سر موضوع پرتگاه مالی، جمهوری‌خواهان حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند و حاضر به پذیرش افزایش مالیات‌ها نیستند.

اوباما در سخنرانی رادیویی روز شنبه با برشمردن تاثیرات منفی کاهش هزینه‌ها گفت: "با شروع [تاثیرات کاهش خودکار هزینه‌ها] از این هفته، شرکت‌هایی که با ارتش کار می‌کنند مجبور به اخراج کارکنان خود خواهند بود. افرادی که به ارتش نزدیک هستند ضربه سختی خواهند خود. صدها هزار آمریکایی که به کشورشان خدمت می‌کنند – گشت‌زنان مرزی، مامورین اف‌بی‌آی، غیرنظامیانی که برای وزارت دفاع کار می‌کنند – کاهش حقوق‌ها و ساعات کار را تجربه خواهند کرد."

منتقدین می‌گویند، اوباما به جای مذاکره در آخرین دقایق باید از "مدت‌ها قبل" با رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره برای حل کاهش خودکار هزینه‌ها که در سال 2011 تصویب شده بود گفتگو می‌کرد.

میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری 2012، در مورد بحران کاهش خودکار هزینه‌های دولت فدرال به فاکس نیوز گفته است: "هیچ‌کس اعتقاد ندارد که این موضوع برای رئیس جمهور یک موفقیت محسوب بشود."