وزیر امورخارجه کشورمان طی پیامی به بیست و یکم همایش بین المللی خلیج فارس حضور صاحب نظران ، اندیشمندان، مهمانان خارجی و داخلی و مسئولین استان هرمزگان و تعامی شرکت کنندگان در این همایش را گرامی داشت و تاکید کرد: تحولات اخیر در جهان اسلام و بیداری اسلامی نیز چهره سیاسی منطقه را متحول کرده و همفکری و همکاری های بیشتر کشورها را ضروری می کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، در این پیام که توسط دولتیار مدیر کل مطالعات سیاسی و بین المللی قرائت شد آمده است از اینکه به علت مسافرت به خارج از کشور توفیق حضور در جمع بزرگ شما فرهیختگان را ندارم متاسفم و برای شما آرزوی توفیق می کنم.

در ادامه این پیام آمده است منطقه حساس و استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از مهمترین مناطق جغرافیایی جهان در طول تاریخ شاهد تحولات و فراز و نشیب های زیادی بوده و هم اکنون  نیز در معرض تحولات سیاسی و اجتماعی منبعث از بعضی از کشورهای منطقه قرار دارد.

موقعیت ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی خلیج فارس بویژه وجود ذخایر عظیم انرژی در این منطقه باعث شده  که از دیرباز مورد توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده و برای حفاظت از منافع خود بارها به این منطقه لشگرکشی کرده و برای تثبیت قدرت نظامی و منافع اقتصادی خود در منطقه پرداخته اند.

خلیج فارس برای همه کشورهای منطقه جنبه حیاتی داشته و برای جمهوری اسلامی ایران با داشتن طولانی ترین در این آبراه اهمیتی ویژه دارد.

تحولات اخیر در جهان اسلام و بیداری اسلامی نیز چهره سیاسی منطقه را متحول کرده و همفکری و همکاری های بیشتر کشورها را ضروری می کند.

خاطرنشان می شود: مهرداد کیایی دبیر بیست و یکین همایش بین المللی خلیج فارس طی سخنانی این همایش بین المللی را افتتاح کرد.

وی ابراز امیدواری کرد طی برگزاری دو روز نشست های تخصصی که عناوین آن اعلام شده کارشناسان به نتایج جدیدی در مورد خلیج فارس دست پیدا کنند.

به گفته کیایی این دوره برای دومین بار است که خارج از تهران برگزار می شود. از جمله دلایل این اقدام موقعیت ژئوپولوتیک و ویژه بندرعباس در کنار خلیج فارس است و ظرفیت های انسانی و مادی آن نیز حائز اهمیت است. از بعد دیپلماسی عمومی نیز طرح موضوع سیاست خارجی و افکار عمومی کشور در برگزاری چنین همایش هایی در خارج از پایتخت  اهمیت ویژه ای برای وزارت خارجه دارد تا مسائل مطرح در حوزه سیاست خارجی را با مردم مناطق مختلف کشور در میان گذاشته و بازخوردهای آن را جمع آوری کند.

دبیر همایش خلیج فارس همچنین یاداور شد: این همایش فرصتی به نقاط مختلف کشور برای مشارکت فعال تر در سیاست خارجی و شناسایی بهتر ظرفیت هایشان می دهد.

کیایی در پایان از مشارکت گسترده پژوهشگران و کارشناسان بین المللی در این دوره از همایش خبر داد.