بندرعباس- خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه در پیام خود به همایش خلیج فارس عنوان كرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره دست دوستی و برادری به سوی برادران عرب خود در منطقه دراز كرده و بارها حسن نیت خود را نسبت به همسایگان خود نشان داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه به علت عدم حضور در همایش بین المللی خلیج فارس در پیامی مطالب خود را به این همایش ارایه كرد.

در این پیام آمده است: منطقه حساس و استراتژیك خلیج فارس و تنگه هرمز یكی از مهمترین مناطق جغرافیایی جهان در طول تاریخ شاهد تحولات و فراز و نشیب های زیادی بوده و هم اكنون نیز در معرض تحولات سیاسی اجتماعی منبعث از بعضی از كشورهای منطقه قرار دارد. موقعیت ژئوپلتیكی و ژئواكونومیكی خلیج فارس به ویژه وجود ذخایر عظیم انرژی در این منطقه باعث شده است كه از دیرباز مورد توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده و برای حفاظت از منافع خود بارها به این منطقه لشگركشی نموده و به تثبیت قدرت نظامی، سیاسی و منافع اقتصادی خود در كشورهای خلیج فارس پرداخته اند. خلیج فارس برای همه كشورهای منطقه جنبه حیاتی داشته و برای جمهوری اسلامی ایران با داشتن طولانی ترین مرز در این آبراه اهمیتی ویژه دارد.

وزیر امور خارجه در ادامه این پیام آورده است: تحولات اخیر در جهان اسلام و بیداری اسلامی چهره سیاسی منطقه را متحول كرده و همفكری و همكاری های همه جانبه میان كشورهای آن را بیش از پیش ضروری ساخته است. قدرت های غربی به ویژه آمریكا همواره تلاش داشته اند تا با كاشتن بذر نفاق كشورهای منطقه را از هم جدا ساخته و با هراس افكنی های واهی دامنه اختلافات را گسترش داده و مانع همگرایی منطقه ای شوند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره دست دوستی و برادری به سوی برادران عرب خود در منطقه دراز كرده و بارها حسن نیت خود را نسبت به همسایگان خود نشان داده است و عملاً در هنگام اشغال كویت توسط رژیم بعث صدام حسن همجواری خود را به منصه ظهور رساند و با محكوم كردن اشغالگری كمال همكاری با دولت و ملت كویت را به عمل آورد.

در بخش دیگری از این پیام عنوان شده است: مشتركات دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و از همه مهمتر واقعیت تغییرناپذیر همسایگی ایجاب می كند كه همه با درس گرفتن از حوادث گذشته به آینده ای روشن تر نگریسته و به افق های تازه همكاری و همدلی فكر كنیم تا به بهره گیری از امكانات كشورها و هم افزایی توانمندی ها به رشد و شكوفایی اقتصاد منطقه اهتمام ورزیده و با قرار گرفتن در یك منظومه كارآمد و كامل همكاری های همه جانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی دست رد بر سینه نامحرمان زده و سرنوشت ملت های مان را خودمان به دست گرفته و به زمزمه های همیشه اختلاف انگیز بیگانگان اعتنا نكنیم.

در پایان این پیام آمده است: بدیهی است حاصل این نشست ها و تبادل نظر صاحب نظران می تواند در طراحی نقشه راه همكاری كشورهای منطقه موثر واقع شده و دولتمردان خلیج فارس را در نیل به اهدافشان یاری رساند.

به گزارش مهر، مدیركل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی در همایش خلیج فارس عنوان كرد: قرار بود وزیر امور خارجه در این همایش حضور پیدا كند اما به علت حضور در یك سفر خارجی و تداخل در برنامه ها نتوانست در همایش خلیج فارس شركت كند.

به گزارش مهر، بیست و یكمین همایش بین المللی خلیج فارس با حضور اندیشمندانی از بیش از 20 كشور دنیا از 15 الی 18 اسفند ماه در بندرعباس برگزار می شود.