یک استاد دانشگاه فرانسه در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به ناکارآمدی تحریم های غرب علیه ایران به بدتر شدن روابط واشنگتن و تل آویو در ماههای آتی پرداخت.

"ماریا پومیه" استاد دانشگاه پاریس در رابطه با ناکارآمدی سیاست های آمریکا در قبال خاورمیانه گفت: بله آمریکا به دنبال روش دیگر برای مدیریت خاورمیانه است و حتی از این منطقه خسته شده است و این اخبار خوبی برای مردم خاورمیانه است.

وی نشانه این امر را انتصاب "چاک هیگل" به عنوان وزیر دفاع و"جان کری" وزیر خارجه آمریکا خواند و به تاثیرات این انتخاب در فرآیند مذاکرات هسته ای غرب با ایران پرداخت و گفت: اخبار مثبت و خوبی شنیده می شود و امیدواریم که در جریان مذاکرات پیشرفت حاصل شود.

این فیلمساز مستقل فرانسوی افزود: هگل و کری در پی کاهش نفوذ اسرائیل در آمریکا هستند و هم اکنون این خبر خوبی نه تنها برای ایرانیان بلکه جهانیان است.

ماریا پومیه در ادامه با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا علیه برنامه هسته ای ایران گفت: دلیل منطقی برای تحریم ایران وجود ندارد و هیچ کس تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا را علیه این کشور جدی نمی گیرد.

وی با اشاره به کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی افزود: البته در این بین اسرائیل همواره در پی ماجراجویی علیه ایران با حمایت غرب و همپیمانان خود است.

ماریا پومیه با اشاره به ناکارآمدی تحریم های غرب علیه ایران گفت: اگرچه بیشترین تاثیر روانی تحریم ها روی مردم ایران است، اما این کشور شرکای بسیار خوب تجاری همانند کره جنوبی، هند، چین و ژاپن دارد که توانسته از شدت تاثیر تحریم ها علیه اوضاع اقتصادی خود بکاهد و می توان گفت غرب در تحریم ایران شکست خورده است.

وی در ادامه با اشاره به قابلیت های فرهنگی ایران و توانایی این کشور برای دور زدن تحریم ها گفت: ایران فرهنگ و انقلاب خاص خود را دارد و به نظرم این کشور می تواند با تبلیغ اسلام باعث سرمایه گذاری اقتصادی تهیه کنندگان تلویزیون و کارگردانان خارجی شود.

دلیل منطقی برای تحریم ایران وجود ندارد و هیچ کس تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا را علیه این کشور را جدی نمی گیرد. ایران شرکای بسیار خوب تجاری همانند کره جنوبی، هند، چین و ژاپن دارد که توانسته از شدت تاثیر تحریم ها علیه اوضاع اقتصادی خود بکاهد و می توان گفت غرب در تحریم ایران شکست خورده است.

این استاد دانشگاه پاریس درباره روابط واشنگتن و تل آویو افزود: اسرائیل از ابتدا اعلام کرد که در پی ترور رئیس جمهوری آمریکا است. همه چیز آشکار است، باراک اوباما هم اکنون آزادی عمل بیشتری دارد و روابط واشنگتن و تل آویو هرگز خوب نخواهد شد و  این اخبار خوبی است.

ماریا پومیر تاکید کرد: با مرور زمان شاهد انقلابی در روابط واشنگتن و تل آویو خواهیم بود و این موضوع ساده ای نیست که به راحتی اتفاق خواهد افتد.

پومیه پس از قتل چه گوارا جهت خدمت به انقلاب کوبا به این کشور مهاجرت کرده است. وی نوشته و فعالیت های زیادی در زمینه کوبا، آمریکای لاتین، تاریخ ادبیات قرون 19 و 20 جوامع اروپایی و آمریکای لاتین داشته است.

وی مترجم آثار بسیاری در زمینه های مذکور به زبان های فرانسوی و اسپانیولی بوده و به دلیل فعالیت های سیاسی اش در مسئله فلسطین و دفاع از حقوق فلسطینیان شهرت خاص خود را داراست. نام این استاد اخراجی فرانسه در لیست حزب ضد صهیونیسم در انتخابات 7 ژوئن 2009 اتحادیه اروپا دیده شد.

وی علاوه بر امسال در بهمن 1390 جهت حضور در دومین همایش بین المللی هالیوودیسم در ایران حضور یافت.

..................................................

مصاحبه: حامد نعمت اللهی - معصومه زارع