یک استاد دانشگاه تهران با اظهار اینکه مناسبات ایران و آمریکا طی سال 91 شاهد پذیرش دو فاکتوی حق غنی سازی از سوی آمریکا برای ایران بود: اگر چه روند جدیدی آغاز شده ولی تا رسیدن به نتیجه مطلوب قطعا تنگناهای زیادی در سال 92 در فراروی ایران و آمریکا وجود دارد.

ابراهیم متقی با بیان اینکه موضوع روابط میان ایران  و آمریکا همواره یکی از موضوعات بحث بر انگیز بین المللی و منطقه ای بوده است، اظهار داشت: نگاه ایران در نوع مواجهه با آمریکا متاثر از پیگیری حقوق منطقه ای و ساختاری خود و در ارتباط با موضوعاتی همانند فعالیت های هسته ای و همچنین امنیت منطقه ای بوده است.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه رویکرد آمریکا در برابر ایران بر اساس رویکرد هژمون گرایی و کنترل فراگیر معنا پیدا می کند، اظهار داشت: این در حالی است که رویکرد جمهوری اسلامی ایران رویکرد موازنه گرا و تعادل گراست.

متقی ادامه داد: البته اکنون موج های جدیدی در منطقه و نظام بین المللی شکل گرفته که رویارویی  با ایران را با محدودیت مواجه کرده است.

 وی با تاکید بر اینکه گروه های محافظه کار و تندرو در آمریکا عامل اساسی تحریم های اقتصادی بسیار گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: مسائل مربوط به اجرای تحریم های یکجانبه فراتر از قطعنامه 1929 در زمره موضوعاتی است که  مشکلات فراگیر در روابط میان ایران و آمریکا ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اجرای این گون تحریم های یکجانبه و سیاست هایی که موجب تحریم مایل برای جمهوری اسلامی شده است  عامل اساسی در در بی اعتمادی ایران نسبت به سیاست های منطقه ای آمریکا می باشد، اظهار کرد: رویکرد ایران در مقابل بر این امر استوار است که در ورهله نخست سیاست های امنیت منطقه ای جایگزین امنیت هژمونیک شود.

وی با تاکید بر اینکه در این رویکرد می بایست نقش امنیتی آمریکا در منطقه کاهش یابد، اظهار داشت: رویکرد دیگر ایران در این زمینه مرتبط با استقرار نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در منطقه است.  

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اظهار اینکه استقرار این نیروها در کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان مورد انتقاد ایران است، بیان کرد: پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای افغانستان و پاکستان  در سالی که گذشت عامل بحران های منطقه ای زیادی شد.

اقدامات آمریکا در سوریه زمینه ساز تکرار خطای استراتژیکش در دهه 1980 می باشد

وی یا اظهار اینکه دراین شرایط نه تنها ایران بلکه بسیاری از مسلمانان به نسبت به اقدامات آمریکا با رویکردی بدبینانه می نگرند، تاکید کرد: یکی از این موارد سوریه است که آمریکا در آنجا خود زمینه ساز تکرار خطای استراتژیکش در دهه 1980 می باشد.

متقی با بیان اینکه در آن دهه 1980 اعمال آمریکا باعث بوجود آمدن گروه افراطی طالبان شد، اظهار داشت: آنچه در سوریه اتفاق افتاده شکل گیری مثلثی از بازیگران منطقه ای، بین المللی است که باعث گسترش بحران منطقه ای شده اند.

وی با اظهار اینکه حمایت آمریکا از گروههای اپوزیسیون سوریه همواره عامل ایجاد گسترش بحران در منطقه بوده است، بیان کرد: با شکل گیری دولت جدید در آمریکا ما شاهد تغییراتی در سیاست منطقه ای آمریکا در برخورد با ایران و سوریه بودیم.

آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که نادیده گرفتن موقعیت ایران، آنها را بحران های جدی روبرو می کند

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه این تغییر را باید در راستای استراتژُی جدید مبتنی بر بازنگری در نقش عاملیت منطقه ای عربستان تلقی کرد، اظهار داشت: بنابراین در شرایط موجود آمریکایی ها نگران بحران هایی هستند که آثار آن را اوائل قرن بیست و یک شاهد هستیم.  

وی ادامه داد: فضای گروههای سلفی همواره برای منطقه پرمخاطره و برای آمریکا بحران ساز خواهد بود.

متقی افزود: اگر چه در چند ماهه ی اول سال 91 زمینه برای رویکردهای تهاجمی تر نسبت به ایران در آمریکا وجود داشت، اما از اوسط سال 91 یعنی از زمان برگزاری و با پیروزی مجدد باراک اوباما رویکرد تهاجمی آمریکا نسبت به ایران کاهش یافت .

وی با اظهار اینکه نوع نگاه آمریکایی ها به موضوع ایران را باید در گزارش ان آی سی «شورای اطلاعات ملی آمریکا» جستجو کرد، تاکید کرد: در این گزارش نظریه پردازان آمریکایی و بویژه آینده پژوهان به این جمع بندی رسیدند که اگر ایالات متحده درصدد نادیده گرفتن موقعیت ایران در فضای منطقه ای باشد در آینده با بحران های جدی تری روبرو می شود.

آمریکا برای اولین بار در آلماتی بخشی از سیاست های ایران را مورد پذیرش قرار داد

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرایطی که ایران وارد سال 1392 می شود ما شاهد تعدیل در سیاست های هسته ای آمریکا در مواجهه با ایران هستیم، تاکید کرد: آمریکایی ها برای اولین بار در آلماتی بخشی از سیاست های ایران را مورد پذیرش قرار دادند.

وی ادامه داد: فضایی که از آلماتی شروع شده است و در 28 و 29 اسفند در سطح کارشناسی دنبال می شود، باید زمینه ساز تغییر در سیاست هسته ای آمریکا در قبال ایران دانست.

آمریکا به صورت دوفاکتو حق غنی سازی ایران را پذیرفته است

متقی با بیان اینکه اگر رویکرد باراک اوباما در ارتباط با خط قرمز آمریکا واقعی باشد خط قرمز آمریکا با واقعیت های راهبردی ایران تطبیق پیدا می کند، اظهار داشت: این بدین معنی است که از یکسو ایران تمایل، انگیزه و رویکردی برای دستیابی به سلاح های هسته ای ندارد که این موضوع را می توانیم در ارتباط با فتوای هسته ای ایران مورد توجه قرار بدهیم و از طرف دیگر آمریکایی ها به گونه ای دوفاکتو موضوع غنی سازی اورانیوم در ایران را مورد پذیرش قرار دادند.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر چه روند جدیدی آغاز شده ولی تا رسیدن به نتیجه مطلوب قطعا تنگناهای زیادی در سال 92 در فراروی  ایران و آمریکا وجود دارد.