یک کارشناس مسائل دینی و استاد دانشگاه گفت: چاوزاز نظر احمدی نژاد عدالت خواه است و اینکه در آخر الزمان جریان عدالت خواهی نو و مستقر خواهد شد یک مفهوم معقول در دین است.اما این مسئله به این معنی نیست که چاوز بر می گردد.

حجت الاسلام دکتر سید محمد  ثقفی در باره این قسمت از پیام تسلیت رئیس جمهور به مناسبت مرگ هوگو چاوز: ترديد ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسيح (ع) و تنها باقيمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشري را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهرباني و كمال ياري خواهد كرد. به خبرنگار مهر گفت: این گفته دکتر احمدی نژاد دو عقیده شیعه و اسلامی را به هم مخلوط کرده است. یکی عقیده رجعت که این هم عقیده اجماعی شیعه نیست. عده ای از علمای شیعه از جمله مرحوم کاشف الغطاء در کتاب عصر شیعه و اصولها که آیت الله مکارم آن را به عنوان «این است آیین ما»، ترجمه کرده اعتقاد به رجعت دارد. یعنی معتقد است که به اعجاز خداوند عده ای از شیعیان از جمله امام حسین(ع) هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) بر می گردند. از آن جهت که چاوز شیعه نیست هم این حرف احمدی نژاد صحیح نیست و نوعی مخلوط صورت گرفته است.

وی افزود: اما از طرف دیگر یک عقیده عمومی اسلامی است به معنی برگشتن یک کسی به هنگام ظهور مهدی (ع) یعنی یک جریان اجتماعی عدالت خواهی در دنیا به هنگام ظهور حضرت پدید می آید. این به معنای حکومت صالحان بر روی زمین است که خداوند هم در قرآن وعده داده که زمین را عبادی الصالحون به ارث می برند. یعنی بندگان صالح که از آن به انسان کامل به مانند حضرت مهدی(عج) و حواریون مهدی(ع) تعبیر می کنند. این دنیا در آخر الزمان چهره ای دیگر به خود می گیرد و نظام کاملا عادلانه ای به وجود می آید به این معنا عدالت خواهان دنیا حضرت مهدی(ع) را می خواهند.

این محقق و پژوهشگر مسائل ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که چاوز بر می گردد و جزو حواریون حضرت مهدی(ع) قرار دارد. اما به این معنی که چاوز هم از نظر احمدی نژاد عدالت خواه است و در آخر الزمان جریان عدالت خواهی  نو و مستقر خواه شد یک مفهوم معقول در دین است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اظهارداشت: در روایتی از امام صادق(ع) است که وقتی قائم ما آل محمد خروج می کند خداوند دست قدرتش را بر سر مردم می گذارد  و اخلاقشان حسن می شود و آرمانهاشان کمال می یابد. دقت کنید اینجا هم گفته ناس نه مومنون یا مسلمین بنابراین جریان تکامل و اخلاق و عدالت خواهی منحصر به شیعه و مسلمانان نیست. اما باز هم این مسئله به این معنی نیست که چاوز بر می گردد.