کمیسیون اروپایی،با اشاره به فساد بالا در کشورهای اروپایی ،این مسئله را عامل هدر رفتن سالانه 120 میلیارد یورو که معادل بودجه سالانه اتحادیه اروپا است ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دی پرسه" آلمان در گزارشی نوشت: تقریبا همه دولتهای عضو اتحادیه اروپایی باید روند صرفه جویی را در پیش گیرند. البته در چنین شرایطی میلیاردها یورو در بخش های دولتی به کانالهای تاریک و نامعلومی جاری می شود.

بر اساس ارزیابی کمیسیون اتحادیه اروپا، 27 عضو این اتحادیه هر ساله 120 میلیارد یورو را از طریق فساد و رشوه خواری از دست می دهند. "سیسیلیا مالمستروم" کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا این هفته در یک سمینار مبارزه با فساد در سوئد این مسئله را مطرح کرده و تصریح کرد که این مبلغ پول از دست رفته تقریبا معادل بودجه سالانه اتحادیه اروپاست.

وی همچنین خواستار مبارزه جدی تر و شدیدتر دولتهای اروپایی علیه فساد شد. البته هیچ قاعده اروپایی جدیدی در این راستا وجود ندارد. کمیسیون اروپایی هر ساله گزارشی را درباره فساد هر یک از دولتهای عضو این اتحادیه منتشر می کند که در آن توصیه هایی نیز به آن دولتها داده شده است.

امروز و فردا مسئله فساد، موضوع مورد بحث شورای وزرای کشور اتحادیه اروپا هم هست که در این نشست همچنین مسئله عضویت بلغارستان و رومانی در حوزه شنگن نیز مورد بحث قرار می گیرد. این انتقاد به این دو کشور اروپایی وارد است که اقدامات کمی را در مبارزه با فساد انجام داده اند. آلمان،فرانسه،هلند و فنلاند می خواهند در این نشست، مخالفت خود را با عضویت بلغارستان و رومانی در حوزه شنگن اعلام کنند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی "ترانس پارنسی اینترنشنال" یا شفافیت بین المللی، پاکترین اعضای اتحادیه اروپا، دانمارک و فنلاند بوده اند که در این دو کشور میزان فساد بسیار کم بوده است.

بر اساس این گزارش، رواج فساد در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و میانه بالا رفته است. بر اساس گزارش "ترانس پارنسی اینترنشنال" کشورهای چک،اسلواکی و مجارستان امروزه اقدامات کم تری را نسبت به دوران قبل از عضویت در اتحادیه اروپا در مبارزه با فساد انجام می دهند. در این میان شرایط در کشورهای بحران زده منطقه یورو از جمله یونان،پرتغال و اسپانیا نیز بسیار بد است.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که مبارزه نکردن با فساد، اعتبار سازمانهای دولتی و سیاستمداران اروپایی را خدشه دار می کند. در ضمن فساد بالا در کشورهای اروپایی شکل سالم بازارها و رقابت در این عرصه را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک نظر سنجی موسسه "یورو بارومتر" از سال گذشته نشان می دهد که از هر چهار شهروند اروپایی سه نفر ، فساد را به عنوان یکی از بزرگترین مسائل در کشورشان می بینند. تقریبا نیمی از پرسش شوندگان بر این عقیده بودند که مسئله فساد در کشورشان در سه سال اخیر شدیدا افزایش داشته است. نودونه درصد پرسش شوندگان یونانی در این نظر سنجی، سازمانهای دولتی را آسیب پذیر در برابر فساد ارزیابی کردند. در اتریش 85 درصد چنین اظهار نظری داشتند.

کمیسر داخلی اتحادیه اروپا همچنین به این موضوع اشاره کرده است که نه تنها در دولتهای عضو اتحادیه اروپا بلکه در سازمانهای اروپایی نیز فساد وجود دارد. موارد زیاد فساد در کمیسیون وپارلمان اروپایی نشان می دهد که اتحادیه اروپا باید اقدامات بیشتری را در زمینه مبارزه با این مسئله انجام دهد.