یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ اسلامی در لبنان با اشاره به تجاوزات متعدد رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی که اخیرا ابعاد خطرناکی به خود گرفته است، درباره توطئه صهیونیستها برای منفجر کردن و تخریب این مکان مقدس هشدار داد.

"علی نورالدین"، استاد تاریخ و فرهنگ اسلامی در بیروت در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس برای تمام ادیان الهی است، چگونه ارزیابی می کنید، اظهار داشت: بر مبنای آیه شریفه "واعدوا لهم مااستطعتم من قوه" ، باید بر این نکته تاکید کنم که رژیم صهیونیستی جز زبان خشونت و زور نمی فهمد و تاز زمانی که اعراب و کشورهای اسلامی اقدامی عملی در رویارویی با این تجاوزات انجام ندهند، صهیونیستها هتک حرمت این مسجد شریف را متوقف نمی کنند.

وی تاکید کرد: اگر اعراب جایگاه قدرتمندی در منطقه داشتند و با هم متحد بودند، هرگز شاهد وقوع این اقدامات علیه یکی از مقدس ترین اماکن اسلامی و دیگر ادیان الهی نبودیم.

پژوهشگر لبنانی در ادامه با اشاره به طرحهای خطرناک رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی، تاکید کرد: من هشدار می دهم که با ادامه سکوت مجامع بین المللی و به ویژه اعراب در قبال موضوع فلسطین، صهیونیستها طرح شوم خود در زمینه انفجار مسجد الاقصی و ویرانی کامل آن را عملی خواهند کرد.

وی با ابراز نگرانی شدید از اقدامات صهیونیستها در زیر مسجدالاقصی، افزود: اینها همه طرحهایی است که در نهایت هدف ویرانی مسجدالاقصی را دنبال می کند.

نورالدین تاکید کرد: متاسفانه حاکمان عربستان سعودی و قطر که طی دوسال اخیر مواضع تندی علیه سوریه اتخاذ کرده اند، درباره هتک حرمت متعدد مسجدالاقصی سکوت اختیار کرده اند.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که این کشورهای عربی همواره با آمریکا علیه مسلمانان متحد شده اند و نمی شود از آنها در زمینه یاری رساندن به فلسطین و جلوگیری از هتک حرمت مسجدالاقصی امید و انتظار داشت.

استاد تاریخ و فرهنگ اسلامی با اشاره به ناکارامدی سازمان همکاری اسلامی در حمایت از این مسجد شریف و مسئله فلسطین تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی می توانست در این زمینه موثر عمل کند، اما آنها فشاری به آمریکا وارد نمی کنند.

وی افزود: حتی نمی توان از مسئولان سازمان همکاری اسلامی انتظار زیادی داشته باشیم، "اکمل الدین احسان اوغلو" که به عنوان نماینده ترکیه سالها دبیرکلی این سازمان را داشت، به علت روابط نزدیک آنکارا و تل آویو هرگز اجازه انتقاد از صهیونیستها را به خود نداد و تنها مواضعی رسانه ای اتخاذ می کرد.

علی نورالدین با اشاره به انتخاب یک شخصیت سعودی در نشست قاهره برای ریاست بر سازمان همکاری اسلامی، سرنوشت خوبی برای این سازمان در حمایت از مسائل اصلی جهان اسلام قائل نشد.

مصاحبه : محمد علی تخت رونده