رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، احتمال حل مشکل ناشران تعلیقی در آینده‌ای نزدیک و حضورشان را در نمایشگاه کتاب تهران بعید دانست.

همایون امیرزاده رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران صبح امروز شنبه 19 بهمن در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره فرهنگی - هنری خلیج فارس، در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که آیا ناشرانی که به گفته مسئولان این کمیته تعدادشان به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، تعیین تکلیف شده‌اند؟ گفت: پرونده تعدادی از ناشران که به هر دلیل تحلفاتی در حوزه نشر داشته‌اند، بررسی شده ولی هنوز هیچ رایی از این دو هیئت صادر نشده است.

وی افزود: در کمیته تجدید نظر پرونده 2 ناشر بررسی شده و در شورای حل اختلاف ناشران نیز، مسائل بدون ورود به حوزه‌های انظباطی و قانونی و در یک فضای آرام و با حضور طرفین دعوا بررسی می‌شوند.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اضافه کرد: اینها عموماً شکایت‌هایی است که یا برخی افراد حقیقی از ناشران دارند و یا برخی ناشران از مولفان دارند. در این شورا هم پرونده‌هایی نظیر سرقت ادبی از یکی از نویسندگان معتبر و معروف کشور هم وجود داشت. مواردی را هم در زمینه بحث کپی رایت پیگیری و بررسی کردیم و متوجه شدیم که حق با مولف است و بخشی از ناشرانی که این کار را انجام داده بودند، آن را کتباً پذیرفتند و ما هم داریم اقدامات حل اختلافی خود را دنبال می‌کنیم.

امیرزاده در مورد احتمال حل مشکل این ناشران تا نمایشگاه کتاب تهران هم یادآور شد: بعید است ناشری که تعلیق شده و بعد به این حکم اعتراض کرده تا در شورا مورد تجدید نظر قرار بگیرد، به نمایشگاه کتاب تهران برسد، چون زمان ثبت نام تمام شده است.

وی افزود: ما فرآیندهای قانونی خودمان را باید با رعایت تمام جهات دنبال کنیم. ما در این مجموعه باید مستندات را مورد بررسی قرار دهیم. در مورد برخی از این موارد ما ناچاریم هم حرف ناشر را بشنویم هم مستندات را بررسی کنیم و هم عواقب را بسنجیم و بر اساس آن تصمیم گیری می‌کنیم.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تاکید کرد: مسائل این ناشران در یک فضای به دور از حب و بغض دنبال می‌شود.