یک پژوهشگر لبنانی با اشاره به اهمیت جهانی تحولات خلیج فارس از تلاش غرب برای ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه خبر داد.

دکتر "لیلا نیکلاس رحبانی" پژوهشگر خاورمیانه و خلیج فارس از لبنان در مورد اهمیت همایش بین المللی خلیج فارس به خبرگزاری مهر گفت: خلیج فارس منطقه ای استراتژیک برای انرژی و انتقال نفت است. بخش اعظم تولید نفت جهان در این منطقه انجام می گیرد و در این میان تنگه هرمز به عنوان شاهراه حیاتی انرژی اهمیت ویژه ای دارد به گونه ای که بخش قابل توجهی از فعالیت های تجاری و بازرگانی در زمینه صادرات انرژی در این منطقه انجام می گیرد. به همین دلیل تحولات و مناقشات خلیج فارس از اهمیت ویژه ای برای جهان برخوردار است و همواره قدرت ها برای گسترش نفوذ خود در این منطقه با یکدیگر در رقابت بوده اند.

وی افزود: به نظر می رسد آینده خلیج فارس بستگی به نظم جدیدی دارد که در پی تحولات اخیر جهان عرب به وقوع می پیوندد. تمام قدرت های بین المللی و منطقه ای به دنبال ایجاد توازن در منطقه هستند که ایران در یک سو و کشورهای عرب در سوی دیگر قرار می گیرند. اعراب با تلاش برای اتحاد و تقویت نظامی به دنبال این مسئله هستند.

رحبانی یادآور شد: در این میان کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در جبهه مقابل ایران قرار می گیرند. از جمله مواردی که در این خصوص مورد توجه این جبهه است، بهره گیری از تحولات منطقه و جهت دهی به دو رویکرد وهابیت در عربستان و قدرت گیری اخوان المسلمین از افغانستان تا ترکیه، سوریه و اردن است که نقشی فعال را در پادشاهی اردن ایفا کرده و در مصر و تونس به قدرت رسیده است.

این کارشناس و پژوهشگر لبنانی در پایان تاکید کرد: آنها به دنبال این هستند که این دو جریان سنی را در مقابل ایران و در نگاهی کلی تر در مقابل جریان شیعی منطقه قرار داده و به عنوان قدرت اصلی منطقه مطرح کنند. کشورهای عرب منطقه با حدود 300 میلیون جمعیت و منابع انرژی و اقتصادی می کوشند توازن قدرت را به نفع خود تغییر دهند و برای این کار از حمایت قدرت های فرامنطقه ای بهره می گیرند.