سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم نکوداشت علمی آیت الله خوشوقت با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله خوشوقت صاحبنظر در عرفان نظری و صاحب سبک در عرفان عملی بود، گفت: ایشان معتقد بود که اولین گام برای سلوک شناخت صراط مستقیم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت علمی مرحوم آیت الله عزیزالله خوشوقت با حضور اندیشمندان و برخی مسئولین عصر روز شنبه 19 اسفندماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از شاگردان مرحوم آیت الله خوشوقت بوده گفت: آیت الله خوشوقت مظهر معنویت و اخلاق بود و چون شمع بود که چون پروانه دور ایشان می گشتند.

وی تصریح کرد: کلام ایشان تأثیرگذار بود و محبوب دلها بود. اینکه انسان بتواند در دلها جا باز کند کار ساده ای نیست. برخی محفوظات زیادی دارند ولی نمی توانند در دلها جا باز کنند.

وی یادآور شد: خیلی از انحرافات در تاریخ به این دلیل بوده که برداشتهای شخصی به عنوان دین عرضه شده و کسانی که این کار را کرده اند از معرفت اصیل دین آگاهی ندارند.

وی در ادامه تأکید کرد: تا از آیت الله خوشوقت سؤال نمی شد ایشان جواب نمی داد و در غیر این صورت آرام و ساکت بود. ایشان دشوارترین پرسشها را به روانترین شیوه پاسخ می داد که برای مردم قابل فهم باشد.

وی افزود: ویژگی شاخص آیت الله خوشوقت این بود که نظر و عمل ایشان یکسان بود و آنچه را که می گفتند عمل می کردند. امثال ایشان مسیر را خود طی کرده و مردم را به آن هدایت می کرد و لذا این تأثیرگذار است.

وزیر ارشاد افزود: ایشان این جمله امام (ره) را که مسجد سنگر است را همواره مد نظر داشت و در مسجد به هدایت مردم می پرداخت. ایشان دائما نماز جماعت را در مسجد به پا می داشت و در آن پاسخگوی ابهامات مردم بود. این نیاز جامعه ماست چرا که مردم تشنه دانستن معرفت هستند.

وی یادآور شد: آیت الله خوشوقت صاحبنظر در عرفان نظری و صاحب سبک در عرفان عملی بود. ایشان بیان می کرد که اولین گام برای سلوک شناخت صراط مستقیم است.

حسینی یادآور شد: ایشان تواضع به اساتید خود علامه طباطبایی(ره)، امام(ره) و آیت الله بروجردی(ره) داشت و توصیه همیشگی ایشان تقوی بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی مدرس حوزه و دانشگاه افزود: اولین ویژگی دستگاه تعلیم و تربیت اسلام عبادی کردن علم است. آیین اسلام بزرگترین خدمتی که به جهان دانش کرد صبغه الهی ورنگ الهی به علم داد. اسلام علم را به عبادت گره می زند.

وی افزود: خصویت دوم مسأله تعمیم علم آموزی است. در دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی هیچ محدودیتی نه در زمان، مکان و رشته تحصیلی و نه ابزارها وجود ندارد. دستگاه تعلیم و تربیت اسلام نه آغاز می شناسد و نه انجام و علم آموزی از گهواره تا گور در آن ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اجباری بودن تعلمیات در عالم اسلام نکته سوم در مورد دستگاه تعلیم و تربیت اسلام است. این چیزی است که دنیا بعد از قرنها به آن رسید. عالمانی چون مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی و مرحوم آیت الله خوشوقت در مکتبی ساخته شده اند که تکیه گاه آن علم، عصمت، پیراستگی، آراستگی و تقوا و پرهیزگاری است.