به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت علمی مرحوم آیت الله عزیزالله خوشوقت با حضور اندیشمندان و برخی مسئولین عصر روز شنبه 19 اسفندماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام علی اکبر رشاد رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) در این مراسم گفت: معلوم نیست دچار چه معصیتی شدهایم که پشتوانههای معنوی را یکی پس از دیگری از دست میدهیم و کسی هم جانشین آنها نیست.
وی تصریح کرد: قریب به 30 سال با آن بزرگوار مراوده داشتیم و ایشان به جلسات می آمدند و در خاطر ندارم که جلسهای را تقاضا کرده باشیم که ایشان رد کرده باشند و منظم در جلسات گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضور پیدا می کرد.
وی تأکید کرد: قریب به این 30 سال ذرهای احساس انانیت در ایشان ندیدم و از یک طلبه متوسط هم متواضعتر بود و هیچ ادعایی نداشت. ایشان ساده و بی ادعا و بی پیرایه بود.
وی یادآور شد: در گفتگویی با ایشان پرسیده شد که عرفان چیست و ایشان گفتند عرفان یعنی التزام به واجبات و ترک محرمات. با این پاسخ تصور میکردیم که ایشان دارند از پاسخ واقعی طفره میروند. ولی رفته رفته به عمق این حرف پی بردیم. اگر به این حرف فکر کنیم و مطابق آن رفتار کنیم بسیاری از آفاتی که به سراغ ما آمده به سراغ ما نمیآمد.
وی تأکید کرد: حقیقت در خانه اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) است و لزومی ندارد به این در و آن در بزنیم و آنرا در جای دیگر جستجو کنیم. آیا در اسلام کسری داریم که باید برویم سراغ دیگران؟! آیا ما به چیزی فراتر از اسلام حاجتمندیم؟! آیا کسی از امیرالمؤمنین(ع) عارفتر داریم؟! آیا شنیدهایم که ایشان سراغ ریاضتهای مصطح رفته باشند و برای نمونه چلهنشینی کرده باشد؟!
حجت الاسلام رشاد یادآور شد: عرفان نظیر وحی و تعالیم اهل بیت(ع) است. اگر تصور کنیم که چیزهایی فراتر از قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است فهمی نادرست است. عمق عرفان در همین نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.
وی تأکید کرد: عمل به واجبات نیازمند خلوص است. عبادت بدون خلوص نمی شود و با ریا سازگاری ندارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد عمق حرف آیت الله خوشوقت را بهتر می توان درک کرد یعنی عرفان التزام به واجبات و ترک محرمات است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: عرفان بازیهای کنونی خود مدعی را هم نجات نمیدهد. عرفان سید حسین نصر عرفان عقیمی است چون خود همین آدم نجات پیدا نکرده است. آدمی که برای شاه کتاب می نویسد و در مدح او می نویسد چه عارفی است. این عرفان اشرافی گری و عقیم است.
وی افزود: ما به نهج البلاغه عمل نمی کنیم. اگر مر کلمات علی(ع) را رعایت کنیم فقه ما خیلی عقلانی تر خواهد بود. تمام استدلالهای علی(ع) عقلانی است.
وی با اشاره به اینکه عرفان کاذب عبارت درستی نیست گفت: عرفان که کاذب نیست. اگر چیزی کاذب است و نادرست است دیگر عرفان نیست. لفظ درست عرفان واره است. این عرفان وارهها کدام یک از هوس و شهوت فراتر رفته است.
وی تأکید کرد: عرفان اهل بیت(ع) را کنار گذاشتهایم تعالیم افرادی که خودشان گرفتارند را فرا می گیریم. عرفان که مربوط به خواص اهل معرفت و علم بود، حال به امری پیش پا افتاده تبدیل شده و متأسفانه در منابر و جلسات نیز گفته میشود.