معاون سیما اعلام کرد در صورتی که تعداد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد باشد، تلویزیون از ظرفیت‌ شبکه‌های گوناگون برای برگزاری مناظره استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری علی دارابی معاون سیما درباره ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما بعد از ظهر روز گذشته شنبه 19 اسفند در تالار تشریفات مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

دارابی در بخش پرسش و پاسخ این نشست درباره افتتاح شبکه‌های تازه اظهار کرد: این امر در راستای تخصصی شدن شبکه‌ها است. علاوه بر آن در سال 2015 در سراسر دنیا با سیستم آنالوگ وداع خواهیم کرد. این شبکه‌ها تداخلی با یکدیگر ندارند بلکه هر شبکه تخصصی کار خود را انجام می‌دهد.

سعی می‌کنیم توزیع مهمانانمان بر اساس سلایق مختلف باشد

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا با تماشای مستند انتقادی که دانشگاه امام صادق (ع) از برنامه‌های سال تحویل سال گذشته ساخته بود، درصدد پاسخگویی به نیاز تمام مخاطبان هستید و اینطور نخواهد بود که در پربیننده‌ترین ساعت پخش تلویزیون برای مثال نیوشا ضیغمی و همسرش خانواده برتر معرفی شوند، تصریح کرد: ما نقدها را تقدیر می‌کنیم و اگر مشفقانه و مصلحانه باشند آنها را مورد توجه قرار می‌دهیم.

معاون سیما افزود: برنامه‌های ما به گونه‌ای است که همه نوع مهمان و چهره در آن داریم و توزیع و فراوانی در همه شبکه‌ها وجود دارد. بنابراین مخاطبان می‌توانند بسته به میل خود شبکه‌ها را تماشا کنند. اگر علاقمند به دیدن چهره‌های ورزشی هستند یا از چهره‌های دینی، مذهبی، قرآنی استقبال می‌کنند شبکه مربوطه را ببینند.

دارابی یادآور شد: شبکه‌های گوناگون سلیقه‌های مختلف را نمایندگی می‌کند و ما تلاش کردیم چیدمان و توزیع مناسب در مهمانان رعایت شود.

اوج گرفتن برنامه‌های انتخاباتی در فروردین، اردیبهشت و خرداد

وی در پاسخ به پرسش دیگری با بیان اینکه برنامه‌های انتخاباتی سازمان مدتی‌ است آغاز شده‌اند، اظهار کرد: برای مثال "دیروز امروز فردا" اخلاق سیاسی را پیگیری می‌کند. برنامه‌های انتخاباتی بعد از نوروزی و در فروردین، اردیبهشت و خرداد به اوج خود می‌رسد. ما برنامه‌های تبلیغاتی را با مشارکت مردم تولید می‌کنیم.

مقام مسئول سیما تأکید کرد: ما طرح خود را به وزارت کشور ارائه کرده‌ایم که در حال بررسی است. رسانه با دست پر برای انتخابات 24 خرداد در سال 92 تدارک دیده است.

وی درباره فعالیت همزمان شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: این شبکه‌ها متناسب با مأموریت‌ها و کارکردهای خودشان در این زمینه فعالیت می‌کنند. دو شبکه فارسی زبان از همین امروز اضافه می‌شود که مأموریت آنها خرداد 92 است. آنها بر اساس عدم پایبندی به هنجارها و ارزش‌های دینی و عرف فعالیت می‌کنند و ما که بر پایه مبانی دینی و سنت‌های ایرانی تلاش می‌کنیم به دنبال رقابت با آنها نیستیم. امیدوارم مردم نمره خوبی به ما بدهند.

اشکالات جدی به "قوی‌ترین مردان ایران"

دارابی در خصوص پخش "قوی‌ترین مردان پایتخت"، به جای "قوی‌ترین مردان ایران" توضیح داد: شورای ورزش سیما در تلاش برای اشاعه روحیه جوانمردی و فتوت پهلوانی است. ما از طریق فدراسیون زیربط نیز پیگیری و اصول و ضوابط را اعلام کردیم. اصل قصه مورد توافق قرار گرفته است.

معاون سیما تصریح کرد: اشکالات جدی به "قوی‌ترین مردان ایران" وارد بود که در "قوی‌ترین مردان پایتخت" دیده نخواهد شد.

پخش فیلم‌های سینمایی خارجی موضوعی بود که قائم مقام سابق ضرغامی درباره آن گفت: تلاش می‌کنیم این آثار را با حداقل اصلاحات به شکلی که به ساختار فیلم آسیب نرسد روی آنتن بفرستیم. این کار کاملا حرفه‌ای و بر اساس ذائقه مردم است؛ چرا که تلویزیون مهمان ناخوانده همه مردم از کوچک و بزرگ است و ما باید در این زمینه درست عمل کنیم.

قرار گرفتن "کلاه قرمزی" در جدول پخش

وی در پاسخ به اینکه آیا "کلاه قرمزی" سرانجام از شبکه دو پخش می‌شود یا خیر؟ اذعان کرد: دوستان در شبکه دو این موضوع را مدیریت می‌کنند و براساس گزارش علی بخشی‌زاده مدیر شبکه دو این برنامه در جدول پخش نوروزی قرار دارد. اختلاف نظر بین تهیه‌کننده و شبکه طبیعی است و همواره در این موارد گفتگوهایی می‌شود تا طرفین به توافق برسند.

دارابی با تأکید بر اینکه در شرایط اقتصادی فعلی، تهیه‌کنندگان باید شرایط را درک کنند، درباره وضعیت سریال‌ها اظهار کرد: تا سال 94 برنامه ریزی در زمینه سریال‌ها مشخص شده است؛ اینکه چه تعداد سریال و توسط چه کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی ساخته خواهد شد. حتی فیلمنامه این آثار در شورای فیلمنامه سیما کد گرفته‌اند و برخی در مرحله تحقیق و نگارش هستند.

تصویربرداری دو سریال رمضانی از حالا

به گفته معاون سیما برای نخستین بار دو سریال رمضانی شبکه‌های سیما در حال تولید هستند. همچنین هفت سریال نیز مرحله تصویربرداری را پشت سر می‌گذارند. علاوه بر این سریال الف ویژه "معمای شاه" نیز بنا است سال آینده جایگزین "کلاه پهلوی" شود.

وی با اشاره به سخنان ضرغامی مبنی بر صدور کد تحقیق و نگارش برخی از سریال‌ها چون "خواجه نصیرالدین طوسی" و "پوریای ولی" تصریح کرد: در صورت آغاز این پروژه‌ها هر کدام ماهانه بیش از نیم میلیارد بودجه می‌خواهند تا جلو بروند. امیدواریم گرفتاری‌های مالی زودگذر باشد و به زودی حل شود تا این موضوعات را سامان دهیم.

پخش فاز یک و دو "سرزمین کهن" در سال 92

دارابی همچنین از اصلاحات پیرامون فاز یک و دو "سرزمین کهن" کمال تبریزی نام برد و ادامه داد: این اثر یکی از سریال‌های خوب و پربیننده ما خواهد شد. بلافاصله پس از انجام اصلاحات فاز یک و دو نیز پس از نوروز "سرزمین کهن" وارد تولید فاز سه خود خواهد شد.

معاون سیما خبر داد: در این بین ممکن است سال آینده پخش فازهای یک و دو را آغاز کنیم. کمبود بودجه یک واقعیت است و ضرغامی در مراسم افتتاح دو شبکه این موضوع را پیش رئیس جمهور هم مطرح کرد.

افزایش مناظره‌ها با افزایش تعداد نامزدها

وی درباره پخش مناظره‌های انتخاباتی عنوان کرد: مناظره با کاندیداها و نمایندگانشان مشخص و در ستاد انتخابات سازمان تصویب شده است. این موضوع به وزیر کشور ارائه شده و منتظریم هماهنگ و بر اساس سیاست‌ها، برنامه ریزی شود. بر اساس تعداد نامزدها نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم و اگر تعدادشان زیاد باشد ما هم شبکه‌های زیادی داریم.

"هفت" از قبل بهتر شده است

برنامه "هفت" موضوع دیگری بود که از معاون سیما درباره آن سوال پرسیده شد. وی در این زمینه معتقد بود سری جدید "هفت" بهتر از سری قبلی است و در این باره بیان کرد: البته این برنامه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. نباید فضای برنامه صرفا به گیشه و فروش منحصر شود و بهتر است به اعتلای سینمای کشور به خصوص سینمای دینی کمک کند و سهم خود را بر دوش بگیرد.

دارابی با بیان اینکه در سال جدید نیز همین گروه در برنامه "هفت" خواهند بود و از قرارداد آنها باقی مانده است، تأکید کرد: سینمای کشور به اندازه کافی مشکل و حاشیه دارد و ما باید کمک کنیم این مشکلات کم شود.