سنندج - خبرگزاری مهر: جانشین فرمانده انتظامی کردستان از برخورد قاطع با برهم زنندگان آرامش و نظم عمومی جامعه در چهارشنبه آخر سال خبر داد و عنوان کرد: نیروی انتظامی با همکاری سایر نهادها و ادارات دولتی در راستای تامین امنیت و آرامش اقشار مختلف مردم در تمامی طول سال به ویژه در ایام و مناسبت های خاص در صحنه حاضر است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد قنبری صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان در سنندج با بیان اینکه پلیس مخالف شادی و نشاط مردم نیست، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که شادی و نشاط در جامعه باعث کاهش جرائم می شود اما با هرگونه شادی و نشاطی که آرامش و نظم عمومی جامعه و جان افراد را به مخاطره بیاندازد برخورد می شود.
 
وی افزود: انتظار می رود با محوریت قرار دادن محلات شهروندان در محل زندگی خود به شادی و نظاط سالم بپردازند تا هم جان خود و هم جان افراد ساکن در محله را به خطر نیندازند.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: نیروهای انتظامی و امنیتی استان در آماده باش کامل هستند تا در شب چهارشنبه سوری با هرگونه تجمع غیرقانونی در اماکن پر تردد و عمومی برخورد کند.
 
قنبری یادآور شد: از اختیارات راهنمایی و رانندگی نیز استفاده می شود تا برابر مقررات با خودروهای متخلف در این شب که به حرکات نمایشی و یا حرکات مخاطره آمیز روی می آورند برخورد شده و خودروهای متخلفین تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف می شود.
 
وی بیان کرد: از مردم نیز انتظار می رود همچون سال های گذشته با نیروهای انتظامی همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلی برای هیچ یک از شهروندان به وجود نیاید.
 
ممنوعیت ورود موتورسیکلت سواران و خودروهای افراد مجرد به مکان های پرتردد شهر
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان از کنترل محورهای پرتردد در شب چهارشنبه سوری خبرداد و گفت: از ورود موتورسیکلت سواران و خودروهای افراد مجرد به این محورهای جلوگیری می شود.
 
قنبری افزود: مسیر گردنه صلوات آباد هر سال بیش از سایر نقاط استان در آن تجمع می شود که به شدت تمامی خودروهای عبوری از این محل بازدید شده و با کسانی که وسایل لهو و لعب از آنان کشف شود بنابر قانون برخورد می شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های نیروی انتظامی استان کردستان در ایام تعطیلات اشاره کرد و اظهار داشت: تقویت نیروهای امنیتی برای برخورد با سارقین، برنامه ریزی برای پیشگیری و برخورد با جرائم خشن و جمع آوری معتادان خیابانی و نگهداری آنان تا پایان تعطیلات از جمله این برنامه ها است.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: در این ایام از کلیه جابجایی ها و اسباب کشی هایی که بدون مجوز کلانتری های محل صورت گیرد جلوگیری شده و تخلف محسوب می شود.
 
کشف شش میلیون عدد انواع مواد محترقه
 
قنبری از توقیف شش میلیون عدد انواع مواد محترقه در استان کردستان طی دو ماه گذشته خبرداد و بیان کرد: طرح جمع آوری مواد محترقه از دو ماه پیش در سطح استان کردستان اجرا شد که در این زمان شش میلیون عدد انواع مواد محترقه از مبادی مرزی استان کشف و ضبط شده است.
 
وی یادآور شد: نیروهای انتظامی مستقر در سطح استان موفق به کشف و ضبط چهار میلیون و نیروهای مرزبانی نیز موفق به کشف و ضبط دو میلیون عدد انواع مواد محترقه شده اند.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه میزان کشفیات برای مصرف داخل استان نبوده است، گفت: از طریق مرزهای استان کردستان مواد محترقه وارد شده است تا در سطح کشور توزیع شود که خوشبختانه با هوشیاری نیروهای انتظامی استان از تحقق این عمل جلوگیری شد.
 
فعالیت 27 واحد گشتی ویژه 110 در کردستان
 
قنبری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای رفاه حال بیشتر شهروندان و رسیدگی سریعتر به جرائم اتفاق افتاده در سطح شهرها فعالیت های پلیس پیشگیری با پلیس 110 از یکدیگر تفکیک شده است و 27 واحد گشتی تنها وظایف پلیس 110 را انجام می دهند.
 
وی افزود: پیش از این خودروهای پلیس پیشگیری وظیفه رسیدگی و حضور در محل های جرم را داشتند که با این کار از فعالیت های پیشگیرانه خود دور شده و بر همین اساس گشت های ویژه 110 فعال شده اند.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: میانگین حضور پلیس در محل های وقوع جرم در کشور 12 دقیقه است که این رقم در استان کردستان هفت دقیقه است و پیش بینی می شود با فعالیت این گشت های ویژه این زمان کاهش یابد.
 
اجرای طرح مکنا در کردستان
 
قنبری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: زیرساخت های اجرای طرح مکنا (مدیریت کیفیت در نیروی انتظامی) در استان کردستان راه اندازی شده و این طرح از سال آینده اجرایی می شود.
 
وی یادآور شد: طرح مکنا در راستای رعایت حقوق شهروندی برای مراجعه کنندگان و کسانی که به عنوان مجرم وارد کلانتری ها می شوند اجرایی می شود.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: در این طرح تمامی کلانتری ها علاوه بر زیباسازی فضای آنها به امکانات و تجهیزات رفاهی برای مراجعه کنندگان تجهیز شده است.
 
قنبری افزود: تجهیز مکان اسکان مراجهین به کتابخانه، تعیین افرادی برای پاسخگویی سریع به مراجعین، آموزش پرسنل برای نحوه برخورد با مردم و راه اندازی مرکز مشاوره در کلانتری ها از این اقدامات است.
 
وی اظهار داشت: تمامی بازداشتگاه های موجود در کلانتری های سطح استان کردستان نیز به سرویس بهداشتی، حمام، نمازخانه و تلفن عمومی تجهیز شده اند.
 
جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: بیش از 20 درصد از پرونده های ورودی به کلانتری ها نیز به مراکز مشاوره ارسال می شوند که بیش از 80 درصد آنها منجر به مصالحه می شود.
 
وی در پایان ضمن انتقاد از صدا و سیما به دلیل عدم پخش مطالب و مسائل مربوط به حوزه تذکرهای پلیس عنوان کرد: در کنار آن رسانه های محلی و خبرگزاری ها ارتباط تعامل و همکاری بسیار خوبی با پلیس دارند که باید از آنها تقدیر کرد.