بوشهر - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: دانشگاه‌های منطقه هنجارها را براساس ارزش‌های منطقه‌ای به جامعه ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر هادی سلیمان‌پور ظهر یکشنبه در همایش بین المللی بوشهر، بصره و مسقط با عنوان توسعه مناسبات تاریخی اجتماعی دانشگاه را به عنوان محلی برای هنجارسازی دانست و اظهار داشت: دانشگاه‌های منطقه باید هنجارهای متناسب با ارزش‌های منطقه را به جامعه ارائه کنند.

وی به اهمیت ایجاد این هنجارها پرداخت و بیان داشت: ارائه هنجارهای مناسب و موفقیت آنها باعث ایجاد رقابت با هنجارهای بین‌المللی غرب می‌شود و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه از توحید و یکتاپرستی به عنوان والاترین ارزش‌های جهان نام برد و خاطرنشان ساخت: از اهداف برگزاری این همایش، ایجاد هنجارهای منطقه‌ای براساس ارزش‌های والای منطقه است.

وی در ادامه بر لزوم همگرایی در بین کشورهای منطقه تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس تجارب تارخی، اگر همگرایی در در دوران انتقال نظام بین‌الملل و منطقه‌ای وجود نداشته باشد، منطقه بازنده دوران انتقال خواهد بود.

سلیمان‌پور به تحولات منطقه‌ای در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و افزود: بازگشت به ارزش‌های منطقه و نفی حکومت‌های سکولار و انعکاس اراده مردم در ساختار و مظاهر قدرت از جمله نشانه‌های این نظام جدید است.

وی از فعال‌شدن شبکه‌های اجتماعی و سرعت‌بخشیدن به توزیع اطلاعات به عنوان دیگر ویژگی های این تحولات اشاره کرد و افزود: از دیگر نشانه های این دوره، گرایش به اجماع سازی و وحدت طلبی در بین مردم است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه این گونه گرایشات بر اساس ارزش‌های منطقه‌ای در بین مردم منطقه برای همگرایی و وحدت را بی‌سابقه دانست و گفت: چالش‌های سنگینی از جمله موضوعات تفرقه افکنانه و طایفه گرایی به موازات این گرایش در مقابل مردم و دولت‌ها وجود دارد.