بلقیس سلیمانی معتقد است، مشکلات ممیزی و مصائب انتشار اثر با توجه به وضعیت کاغذ در سال جاری بیش از هر دوره‌ای نویسندگان کشور را خسته و مایوس کرد.

بلقیس سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ادبیات داستانی ایران در سال 91 موضوعی که چندان چشمگیر باشد را از خود نشان نداد، اظهار داشت: در ادبیات داستانی امسال ما و جریان‌های پیرامون آن، موضوعی که بیش از هر چیز آزار می‌داد، گرانی کاغذ و به دنبال آن، گرانی کتاب بود و در کنار آن مسئله ممیزی و ممانعت از فعالیت تعدادی از ناشران را هم باید افزود.

سلیمانی ادامه داد: امسال از هر نویسنده‌ای که می‌پرسیدی «چه خبر؟» می‌گفت: کتابم در انتظار مجوز در ارشاد مانده است. این به نظر من یعنی اتفاق‌های کمی در ادبیات داستان ما امسال افتاد و حتی حرف‌های نویسندگان با یکدیگر هم همان حرف‌های همیشگی و مشابه با سال‌های قبل بود که در یک کلام ساده‌تر یعنی سال به سال در حال بدتر شدن وضع ادبیات داستانی هستیم.

نویسنده رمان «خاله‌بازی» افزود: وضعیت نشر در کشور ما در هیچ‌سالی مانند امسال نبود. این موضوع البته تنها در گرانی کاغذ خلاصه نمی‌شود. بخش قابل توجهی از آن هم به سختگیری بي‌سابقه در صدور مجوز نشر کتاب بر می‌گشت که امسال خود را بیش از پیش نشان داد.

این نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه مجموع عوامل موجود در بازار نشر امسال آن را به ویژه در بحث انتشار آثار داستانی از فعالیت و تکاپو انداخت، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از نویسندگان ما امسال خارج از کشور را برای ادامه فعالیت‌های ادبی خود برگزیدند و گروهی هم که هنوز نرفته‌اند و می‌نویسند به اذعان خودشان باید زمان مدیدی را برا انتشار اثرشان منتظر بمانند؛ حالا چه برای ممیزی و چه به خاطر مشکل اقتصادی ناشران. همین مسئله بازار را راکد کرد و از فعالیت انداخت و نویسندگان را هم مایوس کرد.

نویسنده رمان «بازی عروس و داماد» در ادامه با اشاره به حضور جریان‌های جوان نویسنده در ادبیات داستانی ایران گفت: جوان‌ها امسال فعالیت قابل توجهی را در ادبیات داستانی از خود نشان دادند، اما این به معنی ممتاز بودن فعالیت آنها نیست. با اینکه بسیاری از نویسندگان کشور که موفق به انتشار اثر شدند، از جمله نویسندگان کار اولی بودند ولی در میان آثار آنها کمتر می‌شد به اثر قابل توجه و قابل اعتنایی برخورد.

سلیمانی تاکید کرد: از میان نویسندگان جوان امسال آثاری قابل توجه بود که نویسنده آنها با وجود جوانی یا صاحب تجربه بود و یا اینکه اولین کارش را در سنی ارائه می‌داد که دیگر نمی‌توان به آن جوانی گفت.

وی تاکید کرد: آثار خوب امسال نه برای جوان‌ها بود و نه برای کار اولی‌ها اما با این حال بازار ادبیات امسال در دست نویسندگان جوان بود.