بوشهر - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز مطالعات دیپلماسی سلطنت عمان و نماینده ویژه سلطان قابوس در هیئت وزیران کشور عمان گفت: روابط تاریخی و اجتماعی بوشهر و مسقط و بصره احیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمد بن سالم با عمر عصر یکشنبه در همایش بین المللی بوشهر، بصره و مسقط با عنوان توسعه مناسبات تاریخی اجتماعی اظهار داشت: بوشهر، بصره و عمان فاصله‌های کوتاهی با هم دارند که باید از این مسافت کوتاه بین این شهرها به عنوان یک فرصت استفاده شود.

وی به سابقه تاریخی ارتباطی بین شهرهای بوشهر و بصره و مسقط اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: سه کشور ایران، عراق و عمان از قدیم روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری داشته‌اند.

رئیس مرکز مطالعات دیپلماسی سلطنت عمان در ادامه بر لزوم تعمیق روابط تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: باید بر اساس این روابط که سابقه تاریخی طولانی دارند، این روابط تاریخی و اجتماعی میان این سه شهر احیاء شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایش‌هایی برای تحکیم روابط بین این کشورها، تصریح کرد: این همایش‌ها اثرات گران‌بهایی دارند که در زمینه‌های مختلف می‌توانیم اثرات مثبت و سازنده آن را ببینیم.

دکتر احمد بن سالم ادامه داد: برگزاری این همایش و توسعه روابط میان این سه شهر باعث می‌شود که پژوهشگران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بتوانند پژوهش‌های اصیلی را برای نسل‌های آینده باقی بگذارند.

نماینده ویژه سلطان قابوس در هیئت وزیران کشور عمان ادامه داد: امیدواریم دانشگاه‌های دیگر منطقه نیز به این اتحاد بپیوندند تا از این طریق بتوان از منابع علمی بیشتری استفاده کرد و زمینه برخورداری از کتابخانه‌های غنی برای پژوهش‌های علمی را فراهم کرد.

همایش بین‌المللی "بوشهر، بصره و مسقط" صبح یکشنبه با حضور نمایندگانی از کشورهای عراق، عمان، فرانسه، ترکیه و هند در دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز شد.