تأثیر فلسفه اسلانی بر فلسفه غرب، برپایی بیستمین نمایشگاه قرآن، سهروردی از دیدگاه اندیشمندان داخلی و خارجی، اظهار نگرانی کارشناسان اقتصادی و دینی از وجود سیستمهای ربوی در کشور ،راه اندازی نخستین شبکه تلویزیونی اسلامی در روسیه، بزرگداشت هفته جهانی مساجد از جمله موضوعاتی است که در مردادماه 91 در گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر پیرامون آن بحث و بررسی شد.

جهان اسلام مهد فلسفه در قرون وسطی/ فلسفه غرب مدیون فلسفه اسلامی است

یکی از موضوعاتی که در خبرگزاری مهر در اوایل مردادماه 91 بدان پرداخت، بحث تأثیر فلسفه اسلانی بر فلسفه غرب بود که فیلسوفان بین المللی طی گفتگو با خبرگزاری مهر تأکید کردند که فلسفه غرب مدیون فلسفه اسلامی است و فیلسوفان اسلامی در قرون وسطی طلایه دار عرصه فلسفه بودند. از جمله این فیلسوفان، «پروفسور راجر اسکروتن» فیلسوف بریتانیایی و استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد است که با بیان اینکه درک فلسفه قرون وسطی از طریق آرای ابن سینا است بر تأثیرپذیری فارابی از آراء افلاطون تأکید کرد.

«پروفسور متیو کرامر» استاد فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق دانشگاه کمبریج و مدیر برنامه فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق در این دانشگاه  نیز در این خصوص تصریح کرد: فلسفه غرب به ویژه از فیلسوفان اسلامی در قرون وسطی تأثیر زیادی گرفته است. فیلسوفانی چون ابن سینا و فارابی تأثیر زیادی بر آرای فیلسوفان غربی در قرون وسطی داشته‌اند و فلسفه اسلامی پلی میان فلسفه یونان و فلسفه مدرن بود.

«پروفسور نیک زنگ‌ویل» استاد فلسفه دانشگاه دورهام انگلستان هم با بیان اینکه بسیاری از فیلسوفان و متألهان مهم غربی از فیلسوفان ایرانی- اسلامی تأثیر گرفته‌اند از جمله آکوئیناس متأثر از ابن سینا بود، یادآور شد: اگر به فیلسوفان اسلامی، مسیحی و یهودی نگاه کنیم مشاهده می کنیم که در میان هر سه شاهد حضور فیلسوفان ارسطویی هستیم. در میان فیلسوفان ایرانی و اسلامی نیز این موضوع مصداق دارد.

«دکتر اریک توماس وبر» مدیر انجمن فیلسوفان آمریکا و استاد فلسفه و سیاست عمومی در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: فیلسوفان اسلامی در قرون وسطی در عین اینکه متأثر از برخی آرای فیلسوفان یونان باستان از جمله افلاطون و ارسطو بودند خود بر فلسفه غرب تأثیر بسزایی گذاشتند. غرب در رجعت مجدد خود به فلسفه از آراء و آثار فیلسوفان اسلامی بهره زیادی برده است.

«پروفسور جفری ریمان» استاد فلسفه دانشگاه امریکن در این باره تصریح کرد: فیلسوفان اسلامی از جمله فارابی و ابن سینا جایگاه والایی در تاریخ فلسفه دارند. در واقع بر اساس ترجمه هایی که فیلسوفان اسلامی از آثار فیلسوفان یونان باستان در اختیار اروپاییها قرار دادند آنها توانستند دوباره فلسفه را دنبال و پیگیری کنند. بر این اساس غرب وامدار فیلسوفان اسلامی است.

«پروفسور راشل کوهن» استاد فلسفه دانشگاه ایالتی نیویورک نیز گفت: آرای فیلسوفان اسلامی هنوز هم در کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند و تخصصی نیز در این خصوص داریم که که متخصصان به بررسی فلسفه قرون وسطی و طبیعتاً به بررسی آرای فیلسوفان اسلامی و ایرانی می پردازند. آنچه مهم و اساسی است این است که فلسفه غرب از طریق فلسفه اسلامی و آرای فیلسوفان اسلامی توانست با فلسفه یونان باستان پیوند خود را برقرار سازد. این فیلسوفان اسلامی بودند که میراث فلسفه یونان باستان را در اختیار فلسفه غرب قرار دادند.

«پروفسور مارتین جی» شارح مکتب فرانکفورت و استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا در مورد میزان تأثیر فلسفه غرب از فلسفه اسلامی به خبرنگار مهر گفت: جهان اسلام فیلسوفان معروف و برجسته ای در قرون وسطی داشت. ابن سینا و فارابی و ابن رشد از فیلسوفان مهم و تأثیرگذار در قرون وسطی به شمار می‌روند. در فیزیک نور آرای الکندی و ابن هیثم جایگاه والایی دارد. آرای این اندیشمندان و و متفکران توانست به توسعه و پیشرفت این علوم کمک شایانی بکند.

برپایی بیستمین نمایشگاه قرآن در ماه رمضان/ برپایی جشن بزرگ سبط النبی(ع)

مرداد ماه سال91 مصادف بود با رمضان المبارک 1433 و در این ایام مسلمانان جهان به ضیافت الهی رفته و با روزه داری و شب زنده داری به راز و نیاز با معبود خویش پرداختند و به برکت این ماه سعادت دنیا و آخرت خویش را از طلب کردند. همچنین در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که از 25 تیرتا 24 مردادماه با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» در مصلای بزرگ تهران حضرت امام خمینی (ره) برپا شد، نمایشگاهی از قرآن‌های خطی منحصر به فرد در کتابخانه ملی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت و بخش «قرآن و فرهنگ بین‌الملل» این نمایشگاه با همکاری جامعه‌المصطفی العالمیه برپا ش که در این بخش کارشناسانی از 46 کشور جهان در 22 غرفه حضور داشته و فعالیت‌های قرآنی کشور خود را به بازدیدکنندگان معرفی کردند.

در سالروز میلاد امام حسن(ع) جشن بزرگ سبط النبی(ع) با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد و مؤسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع) در روز جمعه 13 مرداد مصادف با 14 رمضان 1433 در مسجد جامع قاسم بن الحسن(ع) برگزار شد. بر اساس اعلام متولیان این مراسم، این جشنواره مقدمه برپایی کنگره جهانی سبط النبی امام حسن مجتبی(ع) در آینده خواهد بود.

17 رمضان سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران؛ از دستور امام زمان تاکنون/ پیشگویی امام علی(ع)

بیش از هزار سال پیش در شب سه شنبه 17 ماه رمضان، «حسن مثله جمکرانی» به دستور امام زمان (عج) فراخوانده می شود و در همین مکان فعلی مسجد جمکران، صاحب الزمان(عج) را با جمعی از همراهان ملاقات کرد و دستور بنای مسجد با تشریفات خاص را دریافت کرد.

بعد از گذشت 113 سال از شروع غیبت (صغری و کبری) در سال 373 هجری قمری برای اولین مرتبه وجود مقدس امام عصر (عج) مستقیم و بدون واسطه در تشرفی در عالم بیداری دستور ساخت مسجد مقدس جمکران را ابلاغ فرمودند تا کعبه ای بنا شود که عاشقی و انتظار را تفسیر کند و در این میان، میعادگاهی برای چشم انتظاران حضرت موعود ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف – شود دلسوختگانی که گردهم آیند تا با نماز و دعا برای فرج ، طواف عشق بجای آورند.

نخستین‌ کسی‌ که‌ داستان‌ بنای مسجد جمکران را در کتاب‌ خود آورده‌، «ابو جعفر محمد بن‌ علی‌ بن‌ بابویه»‌، مشهور به‌ « شیخ‌ صدوق‌» (متوفای‌ 381هجری‌) است‌. ایشان‌، مشروح‌ آن‌ را در کتاب‌ «مونس‌ الحزین‌ فی‌ معرفة‌ الحق‌ و الیقین»‌ درج‌ کرده‌ است‌. با توجه‌ به‌ اینکه‌ تأسیس‌ این‌ مسجد در عصر شیخ‌ صدوق‌ واقع‌ شده‌، و ایشان‌ در قم‌ زندگی‌ می‌کرد، طبعاً همه‌ جزئیات‌ آن‌ را بدون‌ واسطه‌ از حسن‌ بن‌ مثله‌، و سیّد ابوالحسن‌ الرضا و دیگر شاهدان‌ عینی‌، شنیده‌ و نقل‌ کرده‌ است‌.

در کتاب‌ «خلاصة‌ البلدان»‌ از کتاب‌ مونس‌ الحزین‌ ـ از تصنیفات‌ شیخ‌ صدوق‌ با سند صحیح‌ و معتبر، از امیرمؤمنان‌ (ع) روایت‌ کرده‌ که‌ خطاب‌ به‌ حذیفه‌ فرمود: «ای‌ پسر یمانی‌! در اول‌ ظهور، خروج‌ نماید قائم‌ آل‌ محمد (عج)  از شهری که‌ آن‌ را قم‌ گویند و مردم‌ را دعوت‌ به‌ حق‌ می‌کند، همة‌ خلائق‌ از شرق‌ و غرب‌، به‌ آن‌ شهر روی‌ آورند و اسلام‌، تازه‌ شود... ای‌ پسر یمانی‌! این‌ زمین‌ مقدس‌ است‌، از همة‌ لوث‌ها، پاک‌ است‌... عمارت‌ آن‌، هفت‌ فرسنگ‌ در هشت‌ فرسنگ‌ باشد. رایت‌ وی‌ بر این‌ کوه‌ سفید بزنند، به‌ نزد دهی‌ کهن‌، که‌ در جنب‌ مسجد است‌، و قصری‌ کهن‌ -که‌ قصر مجوس‌ است‌ـ و آن‌ را«جمکران‌» خوانند. از زیر یک‌ مناره‌ آن‌ مسجد بیرون‌ آید، نزدیک‌ آن‌ جا که‌ آتشخانه گبران‌ بوده‌...». از این‌ حدیث‌ شریف‌، استفاده‌ می‌شود به‌ طوری‌ که‌ «مسجد سهله»‌ در دوران‌ ظهور حضرت‌ بقیة‌ الله، اروحنا فداه‌، پایگاه‌ آن‌ حضرت‌ خواهد بود، مسجد مقدس‌ جمکران‌ نیز در عصر ظهور، جایگاه‌ خاصّی‌ دارد و پایگاه‌ دیگری‌ برای‌ آن‌ حضرت‌ است‌.

اما نکته بسیار تاسف بار اینجاست که  حتی بعد از اولین دستور منجی بشریت برای ساخت مسجد و توجه مردم به آن، باز هم شیعیان غفلت ورزیده و توجهی به این میعادگاه وصال نکردند! از غفلت و بی خبری جهانیان بالاخص شیعیان قرنها سپری شد و خبری از همت و توجه آنان به ظهور منجی جهان و موعود پیامبران نشد تا جایی که نام و یادش از میان رفت! اما با همه این اوصاف باز مولای مهربان عالم و مظهر رحمت الهی 42 سال قبل برای بار دوم لطفش را شامل حال جهانیان کرد و در شب نیمه شعبان 1391 هجری قمری، پس از گذشت 1018 سال برای بیداری بشریت از خواب غفلت در تشرف دیگری در عالم بیداری به یار پاک باخته اش جناب مرحوم «حاج قدرت الله لطیفی نسب» دستور تجدید بنای مسجد را صادر فرمودند که به لطف الهی تحول عظیمی در مکتب تشیع ایجاد کرد. بعد از طی مقدمات و فراهم شدن شرایط آن در تاریخ 17 ربیع الاول 1392 ه. ق مرحوم حاج آقای لطیفی نسب کلنگ بنای جدید مسجد مقدس جمکران را زدند که با عنایت و مدد مولا صاحب الزمان (عج)آغازی بر توجه عمومی به حضرت گردید، تا آنجا که امروزه به مهمترین‌ پایگاه‌ عاشقان‌ دل‌ سوخته‌ حضرت‌ بقیة‌ الله، ارواحنا فداه تبدیل شده است.

تشدید اعتراضات نسبت به کشتار مسلمانان در میانمار

از دیگر اخبار مهم در این ماه شدت کشتار مسلمانان میانمار و اعتراض‏های بین المللی به این رفتار غیرانسانی بود که موج محکومیتها از سوی مسلمانان و نیز مجامع بین المللی به دنبال داشت. مسلمانان در میانمار همواره تحت ظلم و ستم اکثریت بودایی قرار داشته اند با این حال طی هفته های گذشته شاهد قتل عام فجیع مسلمانان در این کشور هستیم، شبه نظامیان افراطی با کشتن و به آتش کشیدن خانه های مسلمانان به دنبال فراری دادن آنان از محل زندگی شان هستند.

از آغاز این خشونتها در میانمار شمار زیادی از مسلمانان بی گناه میانمار جان خود را از دست داده اند، هر چند در حال حاضر امکان شمارش قربانیان این جنایات فراهم نیست، ولی آنچه که از شواهد بر می‏آید هزاران انسان در این قتل عام کشته شده اند. پس از اعتراضات متعدد به این فجایع انسانی خانم «آنگ سان سوچی» رهبر اپوزیسیون این کشور در اوایل اسفندماه سال 91 از دولت خواست که نسبت به دادن تابعیت به مسلمانان روهینجا اقدام کند و گفت: دولت میانمار در کنترل مسأله پاکسازی نژادی که مدت هاست در منطقه "آراکان" ادامه دارد شکست خورده است.

بزرگداشت سهروردی و گفتگو با اندیشمندان داخلی و خارجی

هشتم مردادماه 91 مصادف بود با روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) که به همین مناسبت گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر گفتگوهایی را با برخی از اندیشمندان حوزه فلسفه و حکمت منتشر کرد از جمله این اندیشمندان دکتر غلامرضا اعوانی رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است که در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: امروز دیگر نمی توان فلسفه را حکمت نامید، چون مبادی آنها با هم متفاوت شده است، در شرق هیچ گاه جدایی بین حکمت و فلسفه به وجود نیامد و مهم ترین اندیشمندی که مانع این جدایی شد سهروردی بود.

رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی با اشاره به معرفی سهروردی از طریق اندیشمند فرانسوی هانری کربن تأکید کرد: کربن نشان داد که سهروردی حکمت بحثی و ذوقی را تلفیق می‌کند و کربن رابطه بین «نومن» و «فنومن» را با نظریه ظهور بیان می‌کند. او نزدیک به دوهزار صفحه در‌باره علم «خیال» و «مثال» صحبت می‌کند. موضوعی که در فلسفه غرب جایی نداشته است و آن را نمی‌شناختند.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه سهروردی بیش از هر کس دیگری فلسفه یونان را می‌شناخته و بسیاری از آثار او به سبک یونانیان بود، گفت: اما سهروردی به تأمل در آیات شریفه قرآن می‌پردازد و در پرتو نور آن، راه خود را به سوی حقیقت می‌گشاید. سهروردی اگرچه با حکمت مشائی به مخالفت برخاسته و آنان را به سختی مورد انتقاد قرار داده است، ولی مخالفت وی با حکمای مشائی هرگز به معنی مخالفت وی با نظر و برهان نیست، بلکه عقل در نظر سهروردی حجت و دلیل قاطع بوده و آنچه مردود است موهوم را به جای معقول گذاشتن و سوء استفاده از استدلال است. به این ترتیب حکمت اشراقی رشته‌ای از معرفت است که هرگز نباید آنرا با عرفان متعارف یکی دانست. در این رشته از معرفت، دین مؤید کشف به شمار می‌آید در حالی که عرفان متعارف مسأله به گونه‌ای دیگر است. آنچه که ابن سینا آنرا حکمت غیرمشائی خوانده و به آن توجه کرده حکمت افلاطونی نیست؛ زیرا ابن سینا در برخی از آثار خود افلاطون را به شدت مورد انتقاد قرار داده و بضاعت او را حکمت، بضاعت مزجاة دانسته است.

همچنین برخی از فیلسوفان جهان طی گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ترجمه دیرهنگام آثار سهروردی به انگلیسی، تأکید کردند که سهروردی فلسفه نوافلاطونی را با عرفان پیوند داد. «پروفسور الیزابت اندرسون» استاد فلسفه و مطالعات زنان در دانشکده جان رالز دانشگاه میشیگان در مورد جایگاه سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی گفت: آرای سهرودی ادامه دهنده راهی است که در فلسفه غرب به آرای نوافلاطونی شناخته می‌شود. همچنین دکتر «چارلز تالیافرو» استاد کالج سنت اولاف مینه‌سوتای آمریکا و فیلسوف دین معاصر با تأکید بر جایگاه والای سهروردی در تاریخ فلسفه، مکتب اشراق را مکتبی عرفانی و فلسفی  خواند و گفت: سهروردی معتقد است که روح در نهایت به الله می‌پیوندد و با خدا یکی می شود.

اظهار نگرانی کارشناسان اقتصادی و دینی از وجود سیستمهای ربوی در کشور

در هفته اول مردادماه 91 گروه دین و اندیشه مهر به بحث «ربا» و آثار و تبعات جبران ناپذیر آن بر حوزه اخلاق و اقتصاد پرداخت و گفتگوهایی با کارشناسان این حوزه صورت داد، از جمله حجت الاسلام مجید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، ربا  را باعث تنبلی و تعطیلی کسب و کار دانسته و تأکید کرد: با این کار جلوی کارهای خیر و نیکوکاری گرفته میشود و راههای غیراخلاقی و غیر شرعی پول در آوردن رواج مییابد.

رضایی درمورد وضعیت کنونی جامعه ایران در سطوح فردی و سیستماتیک در خصوص ربا و امکان وجود سیستمهای ربوی در برخی از بخشها نیز یادآورشد: یک عده در جامعه ما عملاً ربا خوارند. یک عده دیگر از انواع حیله‏های ربا استفاده میکنند و هرچند که در ظاهر ربا خوار نیستند اما در باطن و در حقیقت ربا میدهند. گروه سوم هم که بطور سیستماتیک است قراردادهای بانکی است که افراد تسهیلاتی از بانکها می‏گیرند و پول اضافه‏تری به آنها پس می‏دهند. افراد به مفاد قراردادنامه اعتنایی ندارند و معاملات صوری انجام میشود این قراردادها به طور اتوماتیک به قرض ربوی تبدیل میشوند. این نوع معاملات در کشور کم نیست.

دکتر عظیم حمزئیان استاد دانشگاه سمنان نیز، ربا را باعث تورم دانست  و گفت: ربا باعث می‏شود که فعالیتهای اقتصادی از وضعیت تولیدی و کارآفرینی به سمت خدماتی و حاشیه ای کشیده شود، که همه اینها باعث "تورم" میشود. متأسفانه به واسطه ناسالم بودن بخش عمده ای از اقتصاد ما سیستم ربوی با سیستم‏های دیگر اقتصادی چندان قابل تشخیص نیست و راههای گریز زیادی برای افراد از این سیستم‏ها وجود دارد. سیستم‏های ربوی در کشور را نمیتوان در ظاهر به راحتی تشخیص داد و مردم هم بر اساس ظاهر عمل می‏کنند و مشکل چندانی برای آنها از این جهت پیش نمی‏آید.

دکتر ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران نیز معتقد است: مؤسسات اعتباری وقتی وام‏های دولتی با نرخ بهره کمتر میگیرند و همان پول را با نرخ بیشتر به مردم محتاج وام میدهند ربا انجام داده اند.

پرفسور حسین باهر نیز با اشاره به اینکه اگر به جای کارخدماتی و تولیدی آمدیم ربا دادیم اقتصاد فاسد می‏شود، گفت: اکثر بانکهای خصوصی ما از بانک‏های دولتی وام 12 درصد میگیرند و خود 24درصد به محتاجان وام میدهند. یا افرادی وام 12 درصد میگیرند و دربانکهای خصوصی با بهره 21 درصد میگذارند خوب این میشود ربا.

حجت الاسلام دکترغلامعلی معصومی‏ نیا استاد اقتصاد دانشگاه علوم اقتصادی تهران نیز در مورد قبح ربا گفت: در روایات آمده که هر یک درهم رباخواری از هفتاد بار عمل نامشروع در کنارخانه خدا بدتر است. در قرآن هم خوردن ربا را اعلام جنگ خدا با بنده معرفی کرده است. تندتر از این تعابیر در کتاب و سنت درباره هیچ یک از اعمال ناصواب ذکر نشده است. اگر می‏خواهیم از آسیب‏های مادی و معنوی رباخواری دور بمانیم باید خیلی در خلط شدن عقود بانکی با ربا دقت کنیم. زیرا که پیامبر فرمود ربا در امت من مانند حرکت یک مورچه سیاه در تاریکی، مخفی است

نشست «سبک زندگی و دینداری»

به همت گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست «سبک زندگی و دینداری»، سه شنبه 10 مردادماه با سخنرانی افسانه ادریسی و حجت الاسلام محمدسعید مهدوی کنی در این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست، ادریسی با بیان اینکه مفهوم سبک زندگی از زمره مفاهیمی است که دامنه به کارگیری آن در ادبیات علوم اجتماعی رواج زیادی یافته است، گفت: بعضی معتقدند این مفهوم قابلیت جانشینی بسیاری از واژگان موجود را داراست و می تواند به نحو دقیق تری، گویای واقعیت پیچیده رفتارها و نگرش های فرهنگی و اجتماعی در جامعه مدرن باشد.سبک زندگی را می توان در اوقات فراغت، تفریح، رفتارهای جنسیتی، علائق حرفه ای و شغلی، علایق هنری، ادبیات، ورزش، زبان و غیره مورد بررسی قرار داد. به طوری که یکی از مهم ترین شاخص ها برای سنجش تجربی آن در اوقات فراغت و تفریحات است.

حجت الاسلام مهدوی کنی نیز در این نشست، طی سخنانی با بیان اینکه سبک زندگی معنایی خاص را در دو، سه دهه اخیر پیدا کرده است، گفت: آنچه که امروزه معمولا از سبک زندگی به ذهن می رسد، یک مد و تفنن و جنبه تجملی زندگی است. سبک زندگی در کاربرد وسیع‌تر خود با جامعه مصرفی ارتباط پیدا کرده است. سبک زندگی به معنای مجموعه رفتارهای است که الگو و نظام دارد و تداعی کننده مجموعه اجزایی است که با هم بر محور ذوق و سلیقه در ارتباط هستند. وقتی جامعه مدرن دچار بحران شد، به مصرف توجه می کند تا بتواند بخشی از بحران های موجود را برطرف کند.

سالگرد صدور فرمان مشروطه

یکشنبه 15 مرداد مصادف با فرمان صدور مشروطه به امضا مظفرالدین شاه بود. تغییر جایگاه ایران در مبادلات بین المللی و تضعیف دستگاه حکومت بدون سنت شکنی در ساختار منجر به ضرورت اصلاحات بنیادینی گردید که این امر خود را در قالب انقلاب مشروطه متجلی کرده است. ماهیت استبدادی عصر ناصری و وجود نیروهای گریز از مرکز که هیچ گاه تحکم را نپذیرفته و به دنبال انقلاب و شورش هستند، از دیگر عوامل زمینه ساز می باشد.

ترور ناصرالدین شاه و پس از آن روی کار آمدن مظفرالدین شاه با داشتن روحیه ای به دور از خشونت از جمله عوامل دیگر می باشد. البته در وقوع انقلاب مشروطه نقش پر رنگ اقتصاد را نباید از نظر دور داشت زیرا معیشت جزء لاینکف زندگی اقشار مردم بوده و اگر دچار اختلال گردد نارضایتی و گاهی در ادامه انقلاب و شورش را در پی خواهد داشت. در دوره قاجار نیز به دلیل واگذاری امتیازات بی حد و حصر همچون ماجرای رژی، اعطای وام های کلان، سیطره بلژیکی ها بر گمرکات و ... نارضایتی مردم را تشدید کرده و روند شروع شده انقلاب را تسریع بخشید. علاوه بر پاره ای عوامل داخلی که ذکر گردید، نباید تحولات سریع در حوزه های خارجی را نیز از نظر دور نگاه داشت. انقلاب روسیه، تحولات سریع ژاپن و شکست روسیه از ژاپن از جمله علل مازادی است که تاثیر بسزایی در وقوع مشروطه داشته است.

تجلیل از مدیران، مربیان و قرآن آموزان مؤسسات قرآنی استان تهران/ رونمایی از آثار فاخر قرآنی

دومین همایش تجلیل از مدیران، مربیان و قرآن آموزان مؤسسات قرآنی استان تهران و رونمایی از آثار فاخر قرآنی (رونمایی از سه نرم افزار قرآنی و یک جلد قرآن مذهب) به ترتیب یکشنبه 15 مرداد دوشنبه 16 مرداد که مصادف با ماه مبار رمضان بود با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیستمین نمایشگاه قرآن در مصلی تهران برگزارشد.

راه اندازی نخستین شبکه تلویزیونی اسلامی در روسیه

از دیگر وقایع مردادماه 91 راه اندازی نخستین شبکه تلویزیونی اسلامی در روسیه به منظور معرفی تعالیم و مبانی اسلام بود که این شبکه تلویزیونی اسلامی به زبان روسی با عنوان " ال آر تی وی" فعالیت خود را در مسکو آغاز کرد. با توجه به جمعیت 20 میلیونی مسلمان ساکن در نقاط مختلف روسیه و کشورهای مجاور این شبکه با هدف برآورده کردن نیازهای آنان راه اندازی شده است. راه اندازی شبکه تلویزیونی اسلامی در روسیه توسط دمیتری مدودف رئیس جمهور پیشین روسیه در اواخر مردادماه 91 انجام گرفت.

بزرگداشت هفته جهانی مساجد

«هفته جهانی مسجد» از 31  مرداد تا 9 شهریور (21  الی  27  اگوست) هر ساله در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی گرامی داشته می شود. این مناسبت به پیشنهاد ایران در سی‌امین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در تهران، تصویب شد که نخستین روز این هفته به نام « روز جهانی مساجد» با به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی توسط صهیونیستهای افراطی(در 21 اگوست سال 1969) مصادف است.

امروزه توجه جدی به امر مسجد در میان جوامع اسلامی و نیز تحولات و حرکت‌هایی که در سرزمین‌های اسلامی در حال شکل‌گیری است، را می توان خاستگاه آن را از مساجد دانست. همین امر نشان از اهمیت و توجه جدی تر به مقوله مسجد با نگاه فراکشوری و جهان اسلامی را می طلبد. خاستگاه بیداری اسلامی قطعاً مساجد بوده است اما نکته ای که اهمیتش از این هم بالاتر است این است که تمام انقلاب هایی که در سایه بیداری اسلامی شروع شده است، به مسجد و نماز جماعت هم ختم می شود.