اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیركل دامپزشكي استان اردبيل از شهروندان این استان خواست که ماهی قرمز زینتی شب عید را از مراکز دارای مجوز بهداشتی و معتبر خریداری و تهیه کنند.

صادق صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: با توجه به اينكه برخي از بيماري هاي مشترك از جمله بيماري هاي پوستي و گوارشي در انسان بويژه كودكان از طريق تماس مستقيم با ماهيان زينتي و قرمز منتقل مي شود، ماهي قرمز شب عيد باید از مراكز و اماكن مجاز و معتبر تحت نظارت دامپزشكي تهيه شود.

به گفته وی مراكز فروش مجاز و بهداشتي مكانهاي مسقفي هستند كه داراي مجوز فروش موقت ماهي زينتي و قرمز بوده و داراي لوازم شستشو و ضدعفوني مناسب هستند.

مدیركل دامپزشكي استان همچنين به شهروندان توصيه کرد اگر سابقه بيماري پوستي و آلرژي دارند براي دست زدن به ماهي، ظروف نگهداري و آكواريوم حتما از دستكش استفاده کنند.

وی با اشاره به شروع فعاليتهاي نوروزي و خريد هزاران قطعه ماهي قرمز برای زينت سفره هاي هفت سين تاکید کرد: والدین باید به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک كودكان خود را از دست زدن و بازي كردن با ماهي بازدارند، زيرا ممكن است عوامل بيماريزای احتمالي را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

صالحی با تاکید بر استفاده از محلول نمك طعام سه درصد يا پرمنگنات پتاسيم يا پركلرين يا بتادين براي ضدعفوني ظروف نگهداري ماهي یادآور شد: آب تعويض ماهي باید مستقيما در چاه فاضلاب تخليه شده و از ريختن آن در معابر عمومي يا باغچه خودداري شود.

وی عنوان کرد: رعايت توصيه هاي دامپزشكي و برنامه ريزي بهداشتي در اين راستا در جلوگيري از شيوع بيماري ها بسيار موثر بوده و مي تواند مانع بروز مخاطرات بهداشتي انساني شود.