شماره 61 فصلنامه گفتگو با موضوع بررسی «كرمانشاه و هویت ایرانی در تاریخ معاصر» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فصلنامه فرهنگی و اجتماعی «گفتگو» شماره 61 خود را به بررسی علمی و تاریخی یكی دیگر از حوزه‌های مهم فرهنگ و تمدن ایرانی یعنی كرمانشاه، اختصاص داده و مجموعه‌ای از گفتگوها، اسناد و مقالات تحلیلی را در این باره عرضه كرده است.

در گفتگوی 61، احسان هوشمند در مقام سردبیر، باب گفتگو و چگونگی انتشار این ویژه‌نامه و فرایند اجرایی آن و اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع را باز کرده و ضمن بیان اهمیت تاریخی، فرهنگی و ظرفیت‌های توسعه‌ای كرمانشاه، این منطقه را یكی از استوانه‌های ایرانیت و دروازه غربی كشور برشمرده و وضعیت توسعه‌ای فعلی آن را، مناسب و برازنده ندانسته است.

گفتگو با میرجلال الدین كزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی كه خود از نخبگان كرمانشاهی است، درباره پارسی كرمانشاهی و نسبت آن با كردی، خواندنی و جالب توجه است. کزازی در این مصاحبه، كرمانشاه را یكی از بهشت‌های زبان شناسی ایرانی و باورشناسی ایرانی معرفی كرده است.

از دیگر مقالات تاریخی و مستند این فصلنامه، می‌توان به «فرصت ها و چالش‌های تجاری كرمانشاه در عصر قاجار» نوشته محمد كلهر و مریم تاج عینی و «اعتصاب در پالایشگاه نفت كرمانشاه:خرداد 1324» به قلم محمدحسین خسروپناه اشاره كرد.

كاوه بیات هم در مقاله «نهضت غرب» و احسان هوشمند در مقاله مستند «قیام سی تیرماه 1331 مردم كرمانشاه: بررسی پرونده یك خیزش» مطالب تازه و مستندی را درباره تحولات تاریخ معاصر كرمانشاه ارائه كرده‌اند.

گفتگو با علی ططری، مدرس و پژوهشگر تاریخ، با عنوان «از كرمانشاه تا كرمانشاه» درباره سیر تحولاتی كه در نامگذاری كرمانشاه طی شده و تحلیل اجتماعی اعظم خاتم جامعه‌شناس، كه در قالب مقاله «فقر شهری و سیاست جناحی در ایران: نمونه جعفرآباد» منتشر شده، از دیگر بخش‌های گفتگوی 61 هستند.

در بخش كتابخانه گفتگو، نقدی از محمدعلی سلطانی بر كتاب «مفاخر كرمانشاه» نوشته علی كرجی چاپ شده و جلیل آهنگرن‍ژاد نیز كتاب «به رزوو نامه» را كه رزمنامه‌ای حماسی و در 3100 بیت است، معرفی كرده است. در این رزمنامه كردی، 110 بار نام ایران آمده است و حكایت از آن دارد كه نام و نشان ایران از جنبه های مختلف در این دایره بسیار مهم و قابل توجه است.

شماره تازه فصلنامه «گفتگو» با بهای 5000 تومان در 152 صفحه روی دکه رفته است.