داروی محققان کشور برای سکته قلبی و شیمی درمانی، بررسی اختلال اینترنت در مجلس، جایگاه ایران در شاخص آمادگی دیجیتالی، تصویر روابط کشورها با ایمیل‌های ارسالی، رونمایی از فراری هیبریدی و فزایش خطر مرگ در جوانی با مصرف گوشت‌های فرآوری شده از جمله اخبار جالب و خواندنی فناوری طی هفته گذشته بوده‌اند.

داروی محققان کشور برای سکته قلبی و شیمی درمانی

پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس، دو دارو برای حل کردن لخته‌های خون در بیماران سکته قلبی و افزایش میزان گلبول سفید در بیماری‌های شیمی درمانی عرضه کردند و امیدوارند تا سال آینده این دارو به بازار کشور عرضه شود.

دکتر مجتبی طباطبایی مجری طرح در حاشیه مراسم رونمایی از این داروها در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این دو دارو افزود: یکی از داروها با عنوان رتپلیز  RETEPLASE تولید شده است که این دارو برای درمان سکته‌های قلبی تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: برای بیماری‌های قلب و عروق محققان به دنبال داروهایی هستند که بتوانند لخته‌های خون را حل  کنند که آخرین دارویی که در دنیا عرضه شده است داروی رتپلیز است و در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی اقدام به تولید این دارو کردیم.

تخمین عیار ذخایر معدنی کشور بدون تماس فیزیکی

پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روشی را ارائه کردند که بدون تماس فیزیکی با معدن می‌توانند عیار ذخایر معدنی کشور را برآورد کنند.

سهیل ایوزخانی- مدیر تحقیق و توسعه شرکت توسعه علوم ژئوماتیک رهپویان  با اشاره به ایجاد گروه مغناطیس هوایی و ماهواره‌ای در این شرکت گفت: این گروه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته روز دنیا در تحلیل و تفسیر داده‌های مغناطیس هوایی و ماهواره‌ای و مدل‌سازی و بهینه سازی آنها، امکان شناسایی دقیق مواد معدنی دارای خاصیت مغناطیسی را فراهم کردند.

وی مگنتیت و کرومیت را از جمله این مواد معدنی دانست و یادآور شد: با استفاده از روش ارائه شده امکان شناسایی دقیق و با سرعت بسیار بالا امکان‌پذیر شده است.

قطع VPN دلیل احتمالی اختلال در اینترنت است
 
رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس از بررسی قطع و اختلال در دسترسی برخی سایت‌های اینترنتی پربازدید خبر داد و گفت: اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به سایت‌هایی مانند یاهو و گوگل در دستور کار کمیته ارتباطات مجلس قرار گرفته است.

رمضانعلی سبحانی فرد، با اشاره به اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به برخی سایت‌های اینترنتی که از چند روز گذشته بروز پیدا کرده است، اظهار داشت: بررسی دلایل بروز این مشکلات و سیاست‌های مدنظر در این زمینه در دستور کار کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس قرار گرفته است و ظرف 2 روز آینده اطلاع رسانی می‌شود.

جایگاه ایران در شاخص آمادگی دیجیتالی

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اندازه‌گيري و تحليل شاخص آمادگی دیجیتالی ایران در میان کشورهای منطقه و ميزان نفوذ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورمان توسط انجمن اقتصاد جهانی گفت: ایران در جدول آمادگی شبکه‌ای رتبه 16 را در میان 20 کشور منطقه و رتبه 104 را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

دکتر حسین ملک، با بیان اینکه انجمن اقتصاد جهاني با همكاري INSEDA از سال 2002 به منظور افزايش آگاهي از اهميت نفوذ ICT و استفاده از آن در رقابت بلند مدت و سطح رفاه اجتماعي، پيشرفت ICT را مورد بررسي و پايش قرار مي‌دهد، اظهار داشت: انجمن اقتصاد جهاني با اندازه‌گيري و تحليل شاخص آمادگی شبکه ای (NRI)، عوامل و اثرات آمادگي شبكه و ميزان نفوذ ICT را میان کشورها شناسايي مي کند.

تصویر روابط کشورها با ایمیل‌های ارسالی

تصاویر منتشر شده توسط محققان دانشگاه‌های استنفورد، کورنل و موسسه تحقیقات رایانه‌ای قطر و وب‌سایت یاهو نشان دهنده طرح جامعه روابط بین‌الملل در عصر ارتباطات است.

یک گروه از محققان رایانه‌ای ده‌ها میلیون نامه الکترونیک از سایت یاهو میل را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که نامه‌های الکترونیک اغلب بین کشورهایی رد و بدل می‌شود که دارای شباهت‌های خاصی با هم هستند.

این تحقیق که توسط محققان از دانشگاه‌های استنفورد، کورنل، سایت یاهو و موسسه تحقیقات محاسبه‌ای قطر انجام شده نشان می‌دهد که چه تعداد نامه الکترونیک بین دو کشور تبادبل می‌شود و این امر وابسته به تولید ناخالص ملی کشور متبوع، زبان و روابط تجاری است.

فراری هیبریدی با سرعت 350 کیلومتر در ساعت رونمایی شد

شرکت اتومبیل‌سازی لوکس ایتالیایی مدل جدید ابراتومبیل هیبرید خود را با عنوان لافراری رونمایی کرده که از یک موتور الکتریکی – بنزینی برخوردار است و سرعت آن بیش از 350 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

براساس اعلام شرکت خودروسازی فراری در نمایشگاه اتومبیل ژنو صفر تا صد اتومبیل جدید فراری 2.9 ثانیه است که این سرعت با آونتادور لامبورگینی برابری می‌کند.

این مسئله لافراری را به قدرتمندترین، شاهکار فناوری تبدیل می‌کند. موتور 12 سیلندری این اتومبیل یک موتور الکتریکی و یک جعبه دنده دو کلاج فرمول یک دارد.

افزایش خطر مرگ در جوانی با مصرف گوشت های فرآوری شده

طی هفته گذشته پژوهشگران اعلام کردند که مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر خطر مرگ در دوران جوانی را افزایش می‌دهد.

 محققان با انجام مطالعه‌ای بر روی 500 هزار نفر از شهروندان اروپایی دریافتند رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت‌های فرآوری شده با بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و مرگ پیش از موعد مرتبط است.

محققان با انتشار نتایج بررسی‌های خود در نشریه BMC Medicine، اعلام کردند نمک و مواد شیمیایی مصرفی برای حفظ این گوشت‌ها، می‌تواند به سلامتی انسان آسیب بزند.