در پی انتخاب جانشین پاپ بندیکت شانزدهم، رهبران کشورهای مختلف ضمن تبریک به پاپ جدید در مورد بهبود وضعیت کلیسای کاتولیک به رهبری وی ابراز امیدواری کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شب گذشته مذاکرات نفس گیر کاردینالها در واتیکان به پایان رسیده و "خورخه ماریو برگوگلیو" اسقف آرژانتینی به عنوان رهبر جدید کاتولیکهای جهان انتخاب شد. ساعتی پس از اعلام این خبر نیز پاپ جدید 76 ساله که لقب "فرانسیس اول" را بر خود نهاده، در انظار ظاهر شده و برای پیروان کلیسای کاتولیک دعا خواند.

این خبر با واکنش هایی در سراسر جهان همراه بود. "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از انتخاب نخستین پاپ از قاره آمریکا، این امر را رویدادی تاریخی ارزیابی کرد. به گفته وی این اتفاق همچنین نشان دهنده نفوذ کلیسای کاتولیک به عنوان نهاد مذهبی تاثیرگذار در جهان امروز بود.

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز برای پاپ جدید و میلیون ها پیرو کلیسای کاتولیک در آلمان و دیگر کشورهای جهان آرزوی موفقیت کرد. همچنین "یواخیم گاوک" رئیس جمهوری آلمان با اشاره به شخصیتی که نام پاپ جدید از وی گرفته شده بر لزوم احیای شعارهای وی که حمایت از فقرا و مستضعفین است، تاکید کرد.

شب گذشته شهرهای آرژانتین نیز به دلیل انتخاب اسقفی از این کشور به عنوان پاپ جدید، صحنه تجمع و ابراز احساسات مردمی بود. "کریستینا کرشنر" رئیس جمهوری این کشور ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق، ابراز امیدواری کرد دوران تصدی گری پاپ جدید پربار باشد.

عصر دیروز 115 کاردینال عالیرتبه کلیسای کاتولیک پس از برگزاری 5 دوره انتخابات، سرانجام با دو سوم آرا بر سر جانشینی "خورخه ماریو برگوگلیو" به جای "بندیکت شانزدهم" توافق کردند.

قرار است پاپ فرانسیس اول روز یکشنبه آینده نخستین مراسم مذهبی رسمی کاتولیک ها را در کلیسای سنت پترز واتیکان انجام می دهد.  دویست و شصت و ششمین پاپ در حالی کار خود را آغاز می کند که اعتراضات به سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک به اوج خود رسیده است.

همزمان با انتخاب پاپ جدید، گروههای معترض به این مسئله از پاپ جدید خواستند زمینه ایجاد اصلاحات در ساختار کلیسا را ایجاد کند. همچنین گروههای مدافع حقوق بشر ضمن انتقاد به رویکرد زن ستیزانه واتیکان، خواستار اصلاح این وضعیت و اجرای قوانین حقوق بشر از سوی این نهاد دینی شدند.