زنجان - خبرگزاری مهر: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در حوزه صنایع دستی با 400 بازارچه که شامل 4 هزار و 500 غرفه و چادر عشایری است به استقبال از مهمانان نوروزی خواهیم رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی رحمتی قبل از ظهر پنج شنبه  در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی استان زنجان افزود: این میزان در سال گذشته 120 بازارچه در کشور بود.

وی ادامه داد: در ایام نوروزی علاوه بر موزه‌ها نمایشگاه‎های ویژه‎ای از آثاری که تاکنون در معرض دید عموم نبود برگزار می‌شود که از آن جمله افتتاح نمایشگاه جواهرآلات قدیمی هخامنشی و ساسانی در موزه ملی ایران است که در نوع خود بی‏ نظیر خواهد بود.

رحمتی افزود: زنجان جزء محدود استان‎هایی است که جاذبه‎های گردشگری بالایی دارد و اولین‎های جهان را در خود جای داده است.

وی افزود: این آثار شامل گنبد سلطانیه بلندترین گنبد آجری جهان، رختشویخانه که در هیچ جای دنیا بنایی با این کارکرد وجود ندارد که حتی نیازهای کودکان زنانی که به آن جا می‎رفتند در نظر گرفته شده بود وجود بزرگترین غارخشکی جهان به نام غارکتله‌خور و همچنین کشف مومیایی طبیعی مردان نمکی که نسبت به 2 مومیایی دیگر که شامل مومیایی مردان یخی در ارتفاعات در آپ و مردان مردابی در دانمارک هلند که باید در شرایط خاص نگهداری شوند از امتیاز خاصی برای نگهداری در شرایط طبیعی برخوردار است.

سرپرست موزه‎های کشور گفت: با شناسایی کربن 14 مومیایی کشف شده قدمت آن به دوره هخامنشی بازمی‎ شود که وسایل همراه این مومیایی سست کامل و مستند از اطلاعات آن دوره را در اختیار باستان‎شناسان قرار داده است.

رحمتی تأکید کرد: تا قبل از کشف این مومیایی طبیعی در نمک تصور می‌شد که قدمت چاقوی زنجان به دوره صفویه باز می‌گردد در حالی که چاقوی زیبایی که در کنار این مومیایی کشف شد نشان‌گر این مهم است که قدمت چاقوی زنجان به عهد حکومت هخامنشی باز می‌ شود.

معاون صنایع دستی کشور افزود: با توجه به این آثار با ارزش تاریخی باید زیرساخت‎های مناسب را جهت توقف هرچه بیشتر مسافران در استان زنجان فراهم کرد.

رحمتی افزود: در محور گردشگری مذهبی نیز استان زنجان به واسطه وجود امامزادگان که از اعتبار روایت بالایی برخوردارند پتانسیل خوبی بر جذب گردشگر را دارد.