سازمان میراث فرهنگی به عنوان عضو اصلی ستاد تسهیلات سفرهای کشور و متولی سفر، وظیفه ایجاد آرامش و تسهیل در مسافرتهای نوروزی را برعهده دارد اما در عمل به نظر می رسد این سازمان کمترین فعالیت را در این ستاد انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی اگر نبود چه اتفاقی برای سفرهای نوروزی و یا تابستانی مردم می افتاد، آیا آنها به سفر نمی رفتند و یا سفرهای آنها با مشکل مواجه می شد؟ اساسا مهمترین فعالیت این ستاد چیست؟ این سوالات بیشترین سوالات فعالان گردشگری و مردمی است که در جریان فعالیتهای این ستاد در سفرهای نوروزی هستند.

چند روز پیش جلسه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی با حضور جمعی از اعضای ستاد متشکل از نماینده نیروی انتظامی، هلال احمر، راهداری، وزارت بهداشت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمانهای دیگر در سازمان میراث فرهنگی به ریاست رئیس این سازمان برگزار شد و هر یک از نمایندگان این ارگانها و نهادها شرحی از وظایف و اقداماتی که برای آماده باش سفرهای نوروزی انجام داده بودند و یا قرار است انجام دهند را ارائه کردند. به عنوان مثال سازمان تعزیرات حکومتی که موظف است بر خدمات گردشگری نظارت و با متخلفان برخورد کند، گزارشی از بازرسی های انجام داده، ارائه کرد. نماینده سازمان هلال احمر نیز در این جلسه اقدامات خود را درباره ارائه خدمات به مسافران نورزوی تشریح کرد و از ایجاد چادرهای بیشتر هلال احمر در جاده ها و افزایش بالگردهای امداد در این ایام خبر داد.

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز به نمایندگی از جامعه هتلداران ایران که تنها عضو غایب این جلسه بود از ارائه تخفیف در مراکز اقامتی و هتلها خبر داد.

این جلسه زمانی برگزار شد که مشابه آن در تمامی استانهای دیگر نیز برگزار می شود حتی استانداری تهران نیز با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران این جلسه را در استانداری برپا کرد و هریک از ارگانها وظایف خود را شرح دادند.

ستاد تسهیلات سفر درحالی به ریاست سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود که تنها وظیفه و کار این ستاد دریافت گزارش از عملکرد نوروزی سازمانهای دولتی و درگیر در حوزه سفر است. با این حال حتی اگر این ستاد تشکیل نمی شد بازهم آن نهادها و ارگانها به کار خود ادامه و خدمات سازمانی خود را در ایام نوروز افزایش می دادند.

میراث فرهنگی نمی تواند سازمانهای دیگر را ملزم به انجام کار کند

به عنوان مثال در این ایام هر ساله با آمدن فصل نوروز، روان سازی ترافیک جاده ها بر عهده پلیس راه است و سازمان پایانه ها نیز اتوبوسهای مسافرتی خود را برای سفر مردم تجهیز کرده و بلیت هایی با تخفیف ویژه نوروز ارائه می کند. منتها حتی اگر این سازمانها در ستاد تسهیلات سفر گزارشی از فعالیتهای نوروزی خود را نیز اعلام نکنند بازهم موظف به انجام این کارها هستند. با این حال سازمان میراث فرهنگی نمایندگان را در جلسه ای گردهم آورده و عنوان می کند، ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سازمان میراث فرهنگی کار خود را آغاز کرد!

در این باره، امین یوسفی، از کارشناسان گردشگری کشور به خبرنگار مهر گفت: سازمان میراث فرهنگی متولی بحث سفر است و در چند سال اخیر باز ارائه آمارهای غیرکارشناسی در حوزه نفر سفر می خواهد اعلام کند افزایش سفرها نتیجه اقدامات این سازمان بوده است درحالی که مردم هرسال در ایام نوروز به سفر می رفته و می روند.

وی ادامه داد: در این بین سازمانهای دیگر که در قالب ستاد تسهیلات سفر گردهم می آیند تنها شرح حال وظایف خود را در این ایام وصف می کنند وگرنه سازمان میراث فرهنگی به عنوان رئیس این ستاد هیچ وقت راهکار بهتر و یا نظارتی بر فعالیت این ارگانها ندارد چرا که در حوزه اختیاراتش هم نیست. بنابراین تنها دلیل گردهمایی این سازمانها، با این هدف است که بگویند همه ارگانها باهم درحال انجام کار و آماده باش هستیم.

یوسفی گفت: اگر نگاهی به عملکرد و اساسنامه ستاد سفرهای نوروزی انجام شود متوجه خواهید شد که تنها اقدام مفید این سازمان، توزیع بروشور و رسیدگی به شکایات مردمی از تسهیلات آژانسها و هتلهاست.

انتقاد یوسفی از عملکرد این ستاد درحالی است که طبق آنچه در عملکرد ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی ویژه سال 92 برای هر یکی از استانهای کشور منتشر شده، توزیع بروشور، آماده سازی امکان تاریخی برای بازدید گردشگران، فعالیت سایت هاي www.eachto.ir در هراستان که البته تا کنون راه اندازی نشده، راه اندازي سامانه پیامک، بلوتوث جهت اطلاع رسانی به مهمانان و اقدامات دیگر سازمانهای مرتبط مانند، ایجاد پایگاه جاده اي و شهري به صورت شبانه روزي توسط مرکز فوریت هاي پزشکی و .... از جمله فعالیت های این ستاد است.

اکبر میری، از فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری هم با انتقاد از اینکه فعالیت های ستاد تسهیلات سفر، برعکس نامش کاری در جهت تسهیل شدن سفرها انجام نمی دهد به خبرنگار مهر گفت: ستاد تسهیلات سفر یعنی تمام اقداماتی که باعث شود هم سفرهای مردمی در فصل پیک راحت تر انجام شود و هم اینکه خدمات گردشگری به بهترین شکل ممکن ارائه شوند. اما آنچه که اکنون در جلسات این ستاد مشاهد می شود تنها گزارش عملکرد سازمانهای دولتی در حوزه وظایفشان است.

آمار بالای سفرها دلیلی بر موفقیت ستاد تسهیلات نیست

وی ادامه داد: این ستاد می تواند به منظور تحقق همگانی و همه زمانی کردن و ارزان سازی سفر، طی اطلاعیه هایی از مردم بخواهد در ایام نوروز سفرهای کمتری انجام دهند، تورهای استان گردی با قیمت ها و کیفیت های بهتر راه اندازی شود و یا راهنمایان گردشگری که در مراکز دیدنی حضور کمتری دارند ساماندهی شده و در این ایام خدمات مناسب تری را به گردشگران نوروزی بدهند.

میری با بیان اینکه آمار بالای سفرهای نوروزی دلیلی بر موفقیت ستاد تسهیلات سفرهای کشور نیست افزود: آمار سفرهای کشور در ایام نوروز بیشتر می شود اما آیا واقعا فعالیت ستادی با این عظمت محدود به ارسال پیامک است. آیا این سازمان نباید وظیفه اش در حوزه فرهنگ سازی سفر، برخورد مردم با طبیعت، آشنایی  بیشتر گردشگران با امکان تاریخی و استفاده از تورهای گروهی را بیشتر مد نظر قرار دهد.

این کارشناس گردشگری معتقد است که گردشگران نوروزی بیشتر به سفرهای مشهد، مازندران و کیش می روند اما شهرهایی مثل تهران، ایلام و سیستان و بلوچستان خالی از گردشگر است درحالی که با فرهنگ سازی می توان این گردشگران انبوه را به شهرهای دیگر نیز کشاند.

جال اینکه در ستاد تسهیلات سفر، معاونت گردشگری اعلام کرده هتلداران در ایام نوروز به مسافران تخفیف خواهند داد، تورهای گردشگری ویژه این ایام برگزار می شود وبیشترین برنامه ها نیز در استانهای پر گردشگر برگزار می شود، درصورتی که این اقدامات بر خلاف شعار سازمان یعنی همه زمانی و همه مکانی کردن سفرها و توزیع سفر در طول سال است.