خانه نایب اسدالله معروف به پدر نی ایران پس از جفای همسایگان و میراث فرهنگی در نگهداری از این بنای تاریخی، بالاخره سقف خانه توسط همسایگانی که از ریزش ناگهانی آن می ترسیدند، به صورت کامل تخریب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی که خانه های تاریخی بتهوون، باخ، ادیسون در کشورهای دیگر مرمت شده و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری در دنیا به شمار می آید، خانه های تاریخی برخی از مشاهیر ایرانی مانند نایب اسدالله اصفهانی موسیقیدان بزرگ ایرانی رو به تخریب است.

از آنجا که این خانه رو به نابودی است و تا کنون متولیان میراث فرهنگی در استان اصفهان توجهی به آن نداشته اند همسایه های مجاور خانه شبانه هر بار تیشه به ریشه این خانه می زنند تا دیوارهای درحال ریزش این خانه را فرو بریزند و از ریزش ناگهانی آن جلوگیری کنند. به تازگی نیز یکی از همسایه ها تیشه به سقف این خانه زد و باعث ریزش آن شد.

در این باره، همایون اسپدان یکی از دوستداران میراث فرهنگی در استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: بارها این موضوع  را با مدیران میراث فرهنگی در میان گذاشته ایم اما  نتیجه ای نگرفته ایم از طرف دیگر هر روز شاهدیم که این خانه توسط همسایگان تخریب می شود تا از ریزش ناگهانی جلوگیری کنند.

وی گفت: همسایگان با تحریک بانک سپه به عنوان مالک این ملک تاریخی، زمینه عمدی بودن تخریب را توسط برخی ازاهالی غیر بومی محل فراهم آورده اند.

نائب اسدالله اصفهانی که در میان دوستداران موسیقی و میراث فرهنگی اصفهان به عنوان خداوندگار نی یا پدر نی ایران شهرت دارد در اواخر عصر قاجار مطابق با سال 1300 دار فانی را وداع کرد و در تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شد. از این هنرمند تنها یک خانه تاریخی به جای مانده که اکنون به دلیل بی توجهی به مخروبه ای تبدیل شده است که تنها به کمک تیرآهن هایی که به دیوارش تکیه داده اند استوار ایستاده است.

همچنین مزار به جا مانده از وی نیز شایسته این استاد نبود تا اینکه چندی پیش به پیشنهاد انجمن اصفهان پژوهان و دوستداران میراث فرهنگی، شهردار اصفهان دستور داد سنگ مزاری در خور شان این استاد تدارک دیده شود چون سنگ مزار اصلی استاد در اثر احداث خیابان فیض در دوره پهلوی نابود شده بود.

پس از آن در سال 1381 انجمن اصفهان پژوهان پیشنهاد ثبت خانه تاریخی استاد نایب اسد الله اصفهانی را مطرح کرد و این خانه در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

دوسال پیش خبرگزاری مهر نسبت به تخریب تدریجی این خانه تاریخی در اصفهان هشدار داده بود.