گرگان - خبرگزاری مهر: کشف دهنه های جدید پل تاریخی آق قلا، فعالیت 25 پایگاه امداد جاده ای، آمادگی بقاع متبرکه برای مسافران نوروزی و برگزاری 20 جشنواره روستایی از جمله عناوین موضوعاتی است که از سوی دبیر ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قربان عباسی دبیر ستاد دائمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای گلستان ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در این ستاد به مرمت  ساماندهی پل تاریخی آق قلا اشاره کرد و گفت: این پل از پل های تاریخی مهم و ارشمند استان ، در محدوده شهرستان آق قلا است که شامل تاسیسات و قلعه نظامی است که در زمان صفویه برای جلوگیری از هجوم دشمن به استرآباد احداث شد.

عباسی افزود: بخشی از قسمت جنوبی پل آق قلا در اثر سیلاب فروردین سال 91 دچار نفوذ آب شده بود و این امر کارشناسان میراث فرهنگی را بر آن داشت تا در این خصوص وارد عمل شوند،در بازدید کارشناسان و اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان تصمیم گرفته شد تا به همراه ساماندهی  مرمت پل نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: با شروع کار و خاکبرداری اولیه بخشی از پی پایه پل پدیدار شد که مبین این موضوع است که پل دارای دهنه دیگری نیز هست که بر اثر بی توجهی ها روی آن پوشانده شده است.
 
عباسی اذعان داشت: با این کشف این نتیجه حاصل شد که پل تاریخی آق قلا دارای 6 دهنه بوده که یک اتفاق باستان شناسی جالب و مهم است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد: با تهیه نقشه های اجرایی طاق پل و با تصویب شورای فنی سازمان امیدواریم تا روند بازسازی پل در اسرع وقت آغاز شود.
 
وی خاطر نشان کرد: همچنین از سوی دادبود، معاون عمرانی استاندار نیز پیشنها شد تا با تشکیل کارگروهی اقدامات لازم برای ساماندهی دو طرف پل انجام شده و شرایطی به وجود بیاید تا فضای پذیرایی و تفریحی برای بالا بردن ظرفیت گردشگری شهرستان آق قلا  در دو طرف پل انجام شود.
 
دبیر ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان گفت: نهاد نمازجمعه استان ، به عضویت ستاد تسهیلات و نظارت بر سفر های استان گلستان در آمده است.
 
عباسی گفت: نهاد نماز جمعه استان و کلیه شهر هایی که در آنها نماز جمعه اقامه می شود عضو یکی از کمیته های ستاد تسهیلات سفر نوروزی خواهند بود.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود: از مهمترین وظایف نهاد نماز جمعه استان تهیه بنر مناسب با شعار هایی از نماز جمعه و نصب در ورودی های شهر و میدان مرکزی و مناطق پرجمعیت هر شهر، آماده سازی مصلی نماز جمعه جهت پذیرش میهمانان نوروزی که در صورت تراکم مسافرین نوروزی بیشتر از ظرفیت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه های اجرایی در مصلی اسکان داده شوند، است.
 
وی اظهار داشت: تهیه پلاکارد های خیر مقدم گویی مسافران نوروزی و نصب در مبادی ورودی و میادین پر جمعیت شهر و درب ورودی مصلی از دیگر فعالیت هایی است که ستاد های نماز جمعه باید داشته باشند.
 
گرگان پذیرای مسافران نوروزی است
 
دبیر ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان گفت: شهرستان گرگان آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران نوروزی دارد.
 
عباسی گفت: برای اسکان مسافران نوروزی هماهنگی های لازم با آموزش و پرورش استان به عمل آمده است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود: تیم ویژه بررسی فعالیت‌های ادارات از اول تا بیستم اسفندماه 1391 فعال شده است و در بازرسی های به عمل آمده موارد قابل پیگیری و رفع برای رفع نواقص ابلاغ شد.
 
وی اظهار داشت: ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفر های نوروزی دو ستاد فرعی در قرق و جلین نیز دایر کرده است تا هر چه بیشتر به خدمات دهی به مسافران بپردازد.
 
عباسی اذعان داشت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با ادارات مقرر شد مدیران و یا نمایندگان آنهابرای پیگیری وظایف و رفع مشکلات در این ستاد حضور داشته باشند.
 
وی تصریح کرد: به منظور آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران نوروزی و رفع هرگونه مشکل بازدید دسته جمعی با حضور مدیران شهرداری،، بهداشت، برق، آبفا، انتظامی، منابع طبیعی و سایر ادارات از اماکن و تفرجگاه‌های گرگان انجام شد.
 
عباسی ادامه داد: ترمینال‌های این شهر با تجهیز ناوگان مورد نیاز آماده جابجایی مسافران نوروزی است.
 
48 نانوایی کشیک نوروزی هستند
 
وی خاطر نشان کرد: 48 واحد نانوایی در تعطیلات نوروز در این شهرستان کشیک هستند، گفت: در جلسه‌ای با متصدیان این واحدها هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب و به موقع به مسافران نوروزی به عمل آمده است.
 
عباسی یاد آور شد: گرگان آب و هوای معتدل و اقلیم بسیار گوناگون و متنوع دارد.کوه، جنگل و چمنزار، جلگه و دشت، بیابان و شوره‌زار،دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی را شامل شده و  بنابر سرشماری 1390 حدود 350 هزار نفرجمعیت دارد.
 
25 پایگاه امداد جاده ای در طول نوروز فعال هستند
 
دبیر ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان گفت: در طول تعطیلات نوروز25 پایگاه امداد جاده ای از سوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پرشکی استان گلستان ایجاد شده و فعالیت می کند.
 
عباسی گفت: علاوه بر این پایگاه های امداد جاده ای، 18 پایگاه شهری اورژانس 115 نیز در تعطیلات نوروز 1392 آماده خدمات‌رسانی به مردم و مسافران هستند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: 65 دستگاه آمبولانس نیز در طول نوروز مشغول خدمات رسانی هستند.
 
وی افزود: پایگاه‌های امداد جاده‌ای و آمبولانس‌های این دانشگاه در مسیر جاده‌ها و تفرجگاه‌های استان مستقر شده اند.
 
عباسی تاکید کرد: بیمارستان‌ها و اورژانس پیش بیمارستانی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی اعم از مصرفی و غیر مصرفی و دارو کمبود ندارند.
 
وی خاطر نشان کرد: تمامی بیمارستان‌ها برنامه آنکالی پزشکان متخصص، بخش اورژانس و دفتر پرستاری را تهیه و در اختیار دبیرخانه ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی قرار داده اند.
 
عباسی در ادامه گفت: دو دستگاه چادر سلامت در ورودی (نوکنده) و خروجی (تنگراه) استان برای راهنمایی و درمان اولیه مسافران برپا شده است.
 
وی یادآور شد: یکی از وظایف این دانشگاه و واحدهای تابعه آن نظارت دقیق‌تر بر اماکن عمومی و تهیه و توزیع مواد غذایی و تدارک داورهای حیاتی و حساس از طریق معاونت غذا و دارو و امکان دسترسی تمام وقت به انبار دارویی است.
 
جشنواره های روستایی ویژه نوروز آغاز به کار کرد
 
دبیر ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده نوروز امسال 20 جشنواره در روستاهای استان گلستان انجام می شود.
 
قربان عباسی گفت: این جشنواره‌ها طی  روزهای 28 اسفندماه 1391، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم فروردین ماه 1392 برگزار می‌شوند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با بیان اینکه این 20 جشنواره ‌با 10 عنوان فرهنگی، ورزشی و اقتصادی برگزار خواهند شد،افزود: عناوین این جشنواره‌ها «فرهنگی و ورزشی روستا»، «آئین بومی و محلی روستاییان»، «شیرینی سنتی روستا»، «غذای سنتی روستا»، «موسیقی محلی روستا» و «غذاهای بومی روستا» است.
 
وی اظهار داشت: سایر جشنواره‌های روستایی نیز با عناوین دیگری همچون «جشنواره نوروزی روستا»، «کلزا»، «یاور» و «فرهنگ» برگزار می‌شوند.
 
عباسی در ادامه گفت: «آئین بومی محلی روستائیان رامیان» ششم فروردین ماه 1392 مقابل جنگل دلند و هفتم فروردین ماه سال آینده نیز «جشنواره غذای سنتی» در روستای «تنگراه» گالیکش و «جشنواره شیرینی و غذای سنتی» در روستای «گری‌دوجی» آق‌قلا به اجرا در می آید.
 
وی تصریح کرد: «جشنواره غذای سنتی روستا» هشتم فروردین ماه 1392 در روستای زیارت گرگان، «جشنواره فرهنگی ورزشی روستا» همین روز در روستای «القجر» مینودشت و جشنواره های «غذاهای بومی» و «غذاهای سنتی» نیز در همین روز در روستای «یلی‌بدراق» کلاله اجرا خواهند شد.
 
عباسی اذعان داشت: «جشنواره فرهنگی ورزشی روستا» هشتمین روز سال 1392 بر عهده روستای «ترجنلی» گالیکش است، ادامه داد: «جشنواره موسیقی محلی» و «جشنواره غذای سنتی روستا» در همین روز به ترتیب در «خوش‌ییلاق» آزادشهر و «دار کلاته» رامیان برگزار می شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: نهم فروردین ماه 1392 «جشنواره فرهنگی ورزشی روستا» در روستای «قلمی» مینودشت و «جشنواره موسیقی سنتی روستا» مقابل پارک جنگلی «دلند» رامیان اجرا خواهند شد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه گفت: اهالی، شورای اسلامی و دهیاری روستای «دیکلی‌داش» مراوه‌تپه در این روز با برگزاری «جشنواره یاور» میزبان مسافران و گردشگران نوروزی هستند و در همین روز «جشنواره موسیقی سنتی» در روستای «سیجوال» بندر ترکمن، «جشنواره فرهنگی ورزشی روستا» در «جفاکنده» بندرگز و «جشنواره فرهنگ روستا» در «گز شرقی» بندرگز و «جشنواره کلزا» 11 فروردین ماه 1392 در روستای «ماز یاران» رامیان برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه آخرین جشنواره روستایی گلستان در تعطیلات نوروز »جشنواره موسیقی سنتی روستا» است که صبح 12 فروردین 1392 در روستای «قرق» گرگان به اجرا در می‌آید یادآور شد: این جشنواره‌ها با هدف ایجاد فضای شاد و سالم برای مهمانان نوروزی و مردم استان گلستان و نشان دادن سیمای واقعی روستاهای استان به گردشگران به منظور افزایش میزان حضور آنها در استان گلستان برگزار می‌شوند.
 
آمادگی بقاع متبرکه استان برای پذیرش مسافران نوروزی
 
دبیر ستاد دایمی تسهیلات و نظارت بر سفرهای استان گلستان گفت: سه بقعه شاخص در استان گلستان برای پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی آماده هستند.
 
عباسی گفت: امامزاده عبدالله (ع) شهرستان گرگان، امامزاده یحیی‎بن‎زید (ع) شهرستان گنبدکاووس و امامزاده محمدبن‎زید (ع) «آق‎امام» آزادشهر به عنوان سه بقعه شاخص گلستان، پذیرای میهمانان نوروزی است
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: برخی از بقاع متبرکه گلستان فاقد سوئیت هستند اما با تامین اعتبار مالی، زمینه اسکان مناسب مسافران و زائران را می‎توان فراهم کرد.
 
عباسی در خصوص برگزاری خیمه‎های معرفت در تعطیلات نوروزی بیان داشت: برپایی خیمه‎های معرفت سه سال متوالی در بقاع متبرکه صورت می‎گیرد که سالانه شاهد افزایش کیفی برنامه‎های فرهنگی و مذهبی در این خیمه‎ها هستیم.
 
وی تصریح کرد: برگزاری خیمه‎های معرفت در بقاع را در برخورداری از چهار رکن اساسی برشمرد و اظهار داشت: بقاعی که نسبت به مراسم ویژه تحویل سال، اعزام روحانی، برنامه‎های فرهنگی، خدمات رفاهی و اسکان زائران تلاش کنند، می‎توانند خیمه‎های معرفت را در بقاع داشته باشند.