شاهرود - خبرگزاری مهر: هرچند که مسئولان همواره در ایام نوروز بر نحوه قیمت گذاری و تنظیم مایحتاج ضروری این ایام خصوصا میوه تاکید فراوان دارند، اما باز هم توزیع میوه‌‎های تنظیم بازار نتوانسته این آشفته بازار را سروسامان دهد و مردم همچنان با افزایش قابل توجه قیمت میوه مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها در حالی شاهد سپری شدن ایام نوروز یکی پس از دیگری هستیم، که مردم کماکان برای پذیرای از میهمانان خود جهت تهیه میوه یا باید مدت زمان قابل توجهی را در صف های مراکز عرضه میوه تنظیم بازار با نرخ مصوب دولتی بایستند یا باید برای تهیه این محصولات با بازار آزاد مراجعه کنند.

این مهم در حالی است که عرضه میوه های تنظیم بازار متاسفانه نتوانسته این آشفته بازار میوه را سرو سامان بدهد و حتی برخی از شهروندان اینگونه اذعان دارند که میوه های عرضه شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و گاها مجبورند برای حفظ آبرو هم که شده به گرانی میوه های بازار آزاد تن بدهند.

تلاش بی وقفه مسئولان استان سمنان در جهت هرچه بهتر عرضه شدن مایحتاج مردم

بررسی‌های خبرنگار مهر از سطح شهر و گفتگو با مردم مبنی بر نحوه توزیع میوه و آثار این امر بر تنظیم بازار این محصول پر مصرف در ایام نوروز حکایت از ارائه این اقلام کم کیفیت است، در حالی که در انتهای سال گذشته همواره شاهد تلاش بی وقفه مسئولان استان سمنان خصوصا استاندار و فرمانداران شهرستان های سطح این استان در جهت هرچه بهتر عرضه شدن مایحتاج مردم در این ایام بوده ایم.

یکی از شهروندان شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به قیمت سرسام آور میوه و شرایط نامناسب میادین میوه و تره‌بار، خواستار توجه جدی مسئولان جهت عادی سازی بازار و فروکش کردن گرانی شد و گفت: میوه ارزان می خواهی باید آشغال میوه های توی بازار را بخری و کسی هم دوست ندارد که جنس بد بازار را جلوی میهمان بگذار پس مجبور است با همان قیمت بالا جنس مورد نیاز خود را تهیه کند.

خانم حسنی به حضور قابل توجه مهندس بندرآبادی معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود در میادین عرضه میوه تنظیم بازار در سطح شهر اشاره کرد و افزود: مردم توقع داشتند که اثرات مثبت این حضور را ببینند.

کمبود میوه در بازار عمده ترین دلیل گرانی

یکی از مغازه دارها که در حال چیدن میوه در ویترین مغازه اش است، ضمن بیان اینکه کمبود میوه یکی از عمده ترین دلایل گرانی آن است، تصریح کرد: متاسفانه میوه ها باید چندین و چند دست بگردد تا به دست ما برسد و همانطور که می دانید قیمت میوه هم بستگی به کیفیتش دارد اگر میوه خوب باشد گرانتر از میوه های بد کیفیت تر است.

این کاسب، با اشاره به متوازن نبودن عرضه و تقاضای میوه در این ایام، بیان داشت: وقتی میوه در بازار کم باشد تقاضای مردم بالاتر می رود و همین موضوع زمینه را برای سوء استفاده های برخی از واسطه ها محیا می سازد.

این میوه فروش همچنین با اشاره به اینکه مسئولان باید نسبت به سامان دهی وضعیت دست فروشان اقدام کنند، گفت: پرداخت پول آب، برق، تلفن و عوارض و مالیات برای ما که مغازه دار هستیم امری غیر قابل اجتناب است ولی دستفروشان بدون نیاز به این گونه هزینه ها با خیال راحت میوه خود را می فروشند و سود خوبی را هم به جیب می زنند.

سایه سنگین گرانی بر زندگی مردم خصوصا بازنشستگان

آقای عامریون که سنش شاید به بالای 65 سال برسد یکی دیگر از شهروندان شاهرودی است که برای انجام گفتگو، آرام به طرف خبرنگار مهر می آید و می گوید: چون سنم بالا رفته نمی توانم زیاد به بازار بیایم و از این خرید تا خرید بعدی شاهد افزایش بی قید و شرط قیمت کالاها هستم و از طرفی هم چون میوه ها و اجناس بازار خیلی گران شده است دخل و خرجم با هم جور نمی شود و همین مسئله باعث شده زندگی برایم سخت شود.

وی ضمن دعای خیر برای مسئولان، خواستار رسیدگی جدی ایشان به این وضعیت نابسامان شد و تصریح کرد: این مردم همواره پشتیبان مسئولان و نظام بوده اند و شایسته بهترین خدمات و امکانات هستند، پس مسئولان باید بیشتر به فکر مردم باشند و نگذارند آنها اینقدر سختی را متحمل شوند چرا که الان همه به اندازه لازم در زندگی مشکلاتی را دارند که گرانی هم به آن اضافه شده است.

گرانی نباید با گرانفروشی مقایسه شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود نیز در این گفتگو با تاکید بر اینکه مردم نباید دغدغه و نگرانی برای تامین میوه در ایام عید را با قیمت مصوب داشته باشند، گفت: عرضه سیب و پرتقال با قیمت مصوب و کیفیت مناسب تا 11 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

جواد تولایی ضمن تاکید بر اینکه نباید گرانی را با گرانفروشی مقایسه کنیم ضمن تصریح بر اینکه عده ای سودجو از حجم تقاضاهای مردم سوء استفاده می کنند افزود: این در حالی است اگر فروش میوه با قیمتی بالاتر از ارقام مذکور باشد تخلف بوده و با متخلفان برخورد جدی می شود و بازرسان این سازمان موجودی انبارها و سردخانه ها را رصد می کنند تا عرضه میوه به بهترین صورت انجام گیرد.

توزیع 450 تن سیب و پرتقال تنظیم بازار در شاهرود

وی ضمن بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده سهم شهرستان شاهرود حدود 450 تن سیب و پرتقال بوده که توزیع آن از 26 اسفند ماه در 55 غرفه در سطح شهرستان آغاز شده است، گفت: البته از دوم تا 11 فروردین ماه تنها یک غرفه پارکینگ شهرداری واقع در خیابان امام مسئول توزیع میوه تنظیم بازار در شاهرود است که صبح و عصر با قیمت مناسب میوه ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

تولایی یکی از دلایل آن بالا رفتن قیمت میوه را گرانی پرتقال در شمال و کمبود آن دانست و تصریح کرد: طبق بررسی های میدانی قیمت میوه در بازار آزاد با قیمت میوه در طرح تنظیم بازار تفاوت هایی دارد که دولت برای ساماندهی به این امر به صورت نامحدود در حال توزیع سیب است.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه فصل برخی از میوه ها مانند پرتقال به پایان رسیده و میوه های سردخانه ای به دست مردم می رسد، گفت: کیفیت پایین این میوه ها امری طبیعی است که البته ما در غرفه توزیع میوه سعی کرده ایم میوه هایی با کیفیت و قیمت مناسب را در اختیار شهروندان قرار دهیم.