بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در طول سال گذشته حدود 50 كيلومتر كمربند حفاظتي در مرز منابع طبيعي و مستثنيات اين استان اجرا شد.

موسي صابري در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در طول سال 91 حدود 50 كيلومتر كمربند حفاظتي در مرز منابع طبيعي و مستثنيات اين استان در شهرستان هاي بجنورد، اسفراين، مانه و سملقان و گرمه، از محل اعتبارات طرح هاي جنگل و مرتع اجرا شده است.

وي با بيان اينكه اين كمربند حفاظتي به منظور حفاظت بهتر از منابع ملي اين استان ايجاد شده است، اظهار داشت: ايجاد كمربند حفاظتي بين اراضي و عرصه هاي ملي و مستثنيات مردم در واقع مانعي در برابر سوء استفاده برخي فرصت طلبان و تجاوز به حريم اراضي ملي محسوب مي شود.

صابري با اشاره به اينكه ايجاد كمربند حفاظتي شامل ايجاد كانال، خاكريز، فنس‌كشي، سيم خاردار، بنچ مارك و كمربند سبز با گونه‌هاي متمايز منطقه است، تصريح كرد: در اين راستا در سال گذشته حدود 42 كيلومتر كانال در منطقه تخته ميرزا بجنورد- اسفراين و 9 هزار و 590 عدد بنچ مارك در مراتع عزيزآباد، مهمانك، رسالت و گليكان شهرستان مانه و سملقان احداث شد و علاوه بر اين هزار و 279 متر سيم خاردار نيز در منطقه آرمادلو شهرستان گرمه نصب گرديد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه كرد: در سال جديد نيز پروژه هاي ايجاد كمربند حفاظتي در شهرستان هاي مختلف استان پيش بيني شده كه اين پروژه ها به مرور از محل اعتبارات طرح هاي جنگل و مرتع اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار نيز جنگل است.