سخنگوی وزارت امور خارجه و رئیس دانشگاه دولتی ایروان بر لزوم گسترش همکاری های دانشگاهی بین ایران و ارمنستان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ارمنستان، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در سفررسانه ای خود به ایروان، صبح روز سه شنبه با آرام سیمونیان رئیس دانشگاه دولتی ایروان دیدار و گفتگو کرد.

سیمونیان در این دیدار به ظرفیت های دانشگاه دولتی ایروان از جمله داشتن کرسی ایران شناسی و دانشکده شرق شناسی اشاره کرد.

وی ابراز امیدواری کرد ارتباط دانشگاههای ایروان با دانشگاههای ایران به ویژه دانشگاه آزاد به دلیل داشتن امکانات زیاد، گسترش یابد.

رئیس دانشگاه ایروان خاطرنشان کرد: دانشجویان ایرانی که در دانشگاه دولتی ایروان در حال تحصیل هستند زیادند و در سطح فوق لیسانس و دکترا تحصیل می کنند. دانشگاه ایروان با دانشگاههای مشهد و تهران همکاری هایی دارد و علاقمند هستیم ارتباطات علمی را گسترش دهیم.

سیمونیان به سفر دو سال گذشته خود به ایران اشاره کرد و گفت: من تحت تاثیر امکانات و ظرفیت های دانشگاهی ایران قرار گرفتم، مخصوصا علاقمند هستیم موسسه ای مانند موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران را در دانشگاه خود داشته باشیم.

مهمانپرست نیز طی سخنانی گفت: همکاری های دو کشور ایران و ارمنستان در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسئولان عالی دو کشور بر توسعه همه جانبه این روابط تاکید دارند.

وی ادامه داد: ما کشور جوانی داریم و بیش از 35 میلیون نفر زیر 30 سال سن دارند و این به معنای این است که ما نیازمند فراهم کردن شرایط تحصیل، ازدواج ، اشتغال و مسکن آنان هستیم. در این رابطه جوانان ما می توانند برای تحصیل به کشورهای دیگر بروند. ظرفیت دانشگاهی ما در کشور بسیار بالاست اما تعداد متقاضیان بسیار بیشتر است به همین دلیل تلاش داریم از همکاری های دانشگاهی با سایر کشورها استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: تعداد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند زیاد است و این علی رغم همه فشارها و تحریم هایی است که بر کشور ما وارد می کنند اما  جوانان ما در هر زمینه ای که محدودیت برای ما ایجاد کردند، فعالیت خود را بیشتر کردند.

وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی ایران بسیار فرهیخته است، گفت: از طریق دانشگاهها می توانیم اطلاعات مفیدی را به مردم کشور خود و دیگر کشورها منتقل کنیم. مردم ایران و ارمنستان باید هرچه بیشتر با ظرفیت های کشورهای یکدیگر آشنا شوند.

مهمانپرست در این دیدار پیشنهاد کرد که دوره های آموزشی کوتاه مدت برای دانشجویان در دو کشور برگزار شود. همچنین تورهای دانشجویی برقرار گردد و دانشگاههای دو کشور میزبانی دانشجویان را بر عهده بگیرند که با هزینه کم و بدون تشریفات خاص انجام شود.

سیمونیان رئیس دانشگاه دولتی ایروان نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و از معاونان خود خواست تا این موضوع را پیگیری کنند.

برچسب‌ها