فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: کشف 6 تن و 200 کیلوگرم مواد مخدر در مرزها ، افزایش 38 درصدی کشف مشروبات الکلی ، تامین امنیت مرزها در زمان انتخابات ، دستگیری 1237 مجرم در مرزها و کشف یک میلیون و 200 هزار لیتر سوخت قاچاق مهمترین اقدامات مرزبانی در ایام نوروز بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه در ایام نوروز هیچ مورد ضد امنیتی در مرزها رخ نداده است، اظهار داشت: البته قبل از عید اطلاعاتی را در دست داشتیم که تروریست ها قصد دارند اگر می توانند اقدام به گروگانگیری و راه بندان در استان های مرزی کنند که خوشبختانه با هوشیاری ماموران مرزبانی موفق به این کار نشدند.

وی با اعلام اینکه در تعطیلات نوروز 6 تن و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر در مرزهای کشور کشف شد، افزود:این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 500 درصد رشد داشته است ضمن اینکه در این مدت یک تن و 412 کیلوگرم هروئین کشف شده است که معادل 14 تن تریاک است. خوشبختانه کار انتقال مواد مخدر به مرزهای کشورمان برای قاچاقچیان بسیار سخت شده است به همین دلیل آنها قصد دارند مواد مخدر کم حجم تری را همانند هروئین به کشور منتقل کنند.

به گفته ذوالفقاری شعار سال 92 مرزبانی در مورد مقابله با مواد مخدر این است که مسیر ایران برای قاچاقچیان پرهزینه است البته در این مدت یک محموله دریایی نیز توسط ماموران انتظامی استان هرمزگان کشف و ضبط شد.

وی از کشف 2 تن و 300 کیلوگرم مواد مخدر در درگیری مسلحانه با اشرار خبر داد و افزود: ساعت 11 شب گذشته ماموران مرزبانی در منطقه بستک جکیگور متوجه ورود مقادیری مواد مخدر شدند که طی سه ساعت درگیری مسلحانه 2 تن و 300 کیلوگرم مواد مخدر شامل یک تن و 700 کیلوگرم تریاک و 600 کیلوگرم حشیش را کشف و ضبط کنند در این عملیات 13 نفر شتر نیز که حامل مواد مخدر بودند کشته شدند.

افزایش 31 درصدی کشف مشروبات الکلی

وی با اعلام اینکه در ایام نوروز کشف مشروبات الکلی 31 درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: در این مدت یک میلیون و 200 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 130 درصد افزایش داشته است همچنین در این مدت کشف تجهیزات ماهواره 70 درصد، سیگار 116 درصد افزایش نشان می دهد.

ذوالفقاری ادامه داد: کشف سلاح قاچاق 47 درصد، تردد عابران غیرمجاز 12 درصد و متجاوزان مرزی نیز 50 درصد کاهش داشته است در این مدت 7 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشتیم که نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش نشان می دهد.

فرمانده مرزبانی با اعلام اینکه در ایام نوروز آسیب به نیروهای مرزبانی 50 درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: در این مدت تنها یک نیروی مرزبانی به علت جابه جایی مین و قرار گرفتن آن در سطح جاده به شهادت رسید .

به گفته وی در ایام نوروز ماموران مرزبانی 54 عملیات امداد و نجات انجام داده و 429 خانوار نیز در مناطق مرزی اسکان یافته و 58 هزار و 224 بسته غذایی نیز در میان آنها توزیع شده است. در این ایام 1371 مقر شامل چادر و کانکس به پایگاههای مرزبانی اضافه شد. در این مدت 311 تعمیرگاه سیار راه اندازی کردیم و 203 هزار نفر نیز در مورد مسائل مرزی توجیه شدند.

ذوالفقاری ادامه داد: در ایام نوروز 1218 مرد و 19 زن به جرم حمل مواد مخدر ، تردد غیرمجاز یا قاچاق مشروب و سلاح و تعدادی نیز به دلیل جرایم اخلاقی در مرزها دستگیر شده اند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا ایران اقدامی در خصوص قاچاق مواد مخدر از مرزهای افغانستان و پاکستان به ایران انجام داده است، گفت: ایران مراتب اعتراض شدید خود را از طریق مرزبان درجه یک و ملاقات های دوجانبه اعلام کرده است البته ما براورد می کنیم با توجه به ضربات سنگینی که قاچاقچیان قبل از نوروز دریافت کرده بودند در عید نیز اقداماتی را انجام دهند اما در مرز و عقبه مرز طی 4 عملیات ضربه سنگینی بار دیگر به آنها وارد شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص قاچاق طلا و ارز در نوروز با اعلام اینکه در این مدت هیچ پرونده ای در مورد قاچاق طلا و ارز نداشته ایم، تاکید کرد: ماموران مرزبانی شمال غرب کشور موفق شدند 500 هزار کپسول پیش ساز مواد مخدر صنعتی را کشف و ضبط کنند همچنین 2 هزار راس دام در مرزهای شمالغرب و غرب کشور کشف و ضبط شد.

ذوالفقاری در پایان با اشاره به تامین امنیت استان های مرزی همزمان با ایام انتخابات تصریح کرد:قرارگاه انتخاباتی مرزبانی کار خود را آغاز کرده است چرا که با توجه به ناامنی ها اقداماتمان را به ایام انتخابات موکول نمی کنیم . از ماهها قبل تدارکات لازم انجام شده است و کار کنترل چند لایه مرز در حال انجام است. پیش بینی می کنیم که در ایام انتخابات هیچ مشکل امنیتی از آن سوی مرزها نداشته باشیم.