ساری - خبرگزاری مهر: جانشین رئیس ستاد تسهیلات سفر مازندران با اشاره به بالا بودن ظرفیت های گردشگری در استان، خواستار تشکیل معاونت سیاحتی در ذیل معاونت استانداری مازندران شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی ابراهیمی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد تسهیلات سفر مازندران با حضور استاندار مازندران در محل ستاد در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: مازندران در حوزه اقامت گردشگران دارای قابلیت های منحصر به فرد و جذابی بوده و در نوروز 92 درآمد بالایی را نصیب کسبه استان کرده است.

وی افزود: سیاست گذاریها و جهت گیری های ما می تواند مازندران را به عنوان قطب گردشگر پذیر کشور مطرح کند و رشد اقتصادی استان را ارتقا دهد.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه موج عظیم رسانه ای طی نوروز 92 در استان به راه افتاده است، تصریح کرد: تلاش رسانه ها سبب شد تا مازندران کانون توجه مردم و گردشگران شده و ظرفیت های بسیار مهمی در این استان نهفته که برنامه ریزیهای مهم و استراتژیک را طلب می کند.

ابراهیمی بیان داشت: مازندران دارای قابلیت های بالایی بوده که باید جهت گیریهای استان به آن سمت برود. گردشگری نقطه قابل اتکا و مهم است و باید در این زمینه برنامه ریزیهایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی و صنعت پویا فعالی در استان نداریم، اظهار داشت: با سیاست گذاریهای کلان می توانیم نوع تازه ای از جهت گیریهایی که مبتنی بر رشد اقتصادی استان بوده، تبیین کنیم.

ابراهیمی بیان داشت: در مازندران با حجم عظیم مسافر و گردشگر، از سرریز این درآمدها به حساب توسعه مازندران لحاظ نمی شود و صرف خدمات دولتی و رفاهی استان نمی شود.

وی افزود: اگر هزینه ها و درآمدها صرف توسعه خدمات عمومی استان شود می تواند در توسعه زیرساخت های فرهنگی و رفاهی استان ایجاد شود.

وی گفت: برای جهت گیری آینده مازندران باید برای درآمدهای پایدار ناشی از گردشگری در استان، برنامه مدونی داشته باشیم.

ابراهیمی گفت: باید بپذیریم مازندران در کانون توجه مسافران و گردشگران و آمارهای ارائه شده در نوروز واقعی و مستند بوده است.

وی افزود: در ارزیابی ها، عدم حضور مدیران دستگاهها در ستاد تسهیلات سفر بررسی و لحاظ می شود. برنامه هایی که اوقاف و دستگاههای فرهنگی با رویکرد گفتمان دینی و شبهه زدایی در نوروز داشته موثر بوده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه دریای مازندران در ایام نوروز، گردشگرانی را در خود دیده است، اظهار داشت: جلسات طرح دریا بلافاصله پس از پایان نوروز آغاز و در حوزه سالمسازی دریا ورود پیدا خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای طرح دریا باید برنامه مدونی داشته باشیم، افزود: هنوز برخی دستگاهها حضور خود را در ستاد تسهیلات سفر تشریفاتی می دانند.

معاون استاندار مازندران گفت: مازندران دارای پتانسیل های گردشگری بالایی بوده و باید معاونت سیاحتی در ذیل معاونت های استانداری لحاظ شود.

تردد 16 میلیون خودرو در مازندران

مدیرکل گردشگری مازندران نیز با اشاره به اینکه محور برنامه های نوروز 92، فرهنگی بوده اظهار داشت: این مهم سبب شد تا میزبان گردشگران متعدد مذهبی و نوروزی باشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه های متعدد فرهنگی سبب افزایش ماندگاری و اقامت گردشگران در مازندران شده است، تصریح کرد: نوروزخوانی، جشنواره های فرهنگی هنری، موسیقی سنتی با اقبال بسیاری از سوی مردم و گردشگران مواجه بوده است.

سیف الله فرزانه با بیان اینکه گردشگری روستایی و دریایی در نوروز 92 شکوفا شده است، افزود: 16 میلیون و 600 هزار خودرو در محورهای مواصلاتی استان تردد کردند.

وی از تعطیلی 5 واحد اقامتی گردشگری به دلیل تخلفات و گرانفروشی در نوروز 92 خبر داد و گفت: همکاری مردم در کاهش بار ترافیکی و ورودی گردشگر موثر بوده است.

فرزانه بیان داشت: نوروز امسال گردشگران خارجی در شهرهای رامسر، چالوس و نوشهر بازدیدهایی از تله کابین، جاذبه های گردشگری، صنایع دستی و دریای مازندران داشتند.
گردشگری ورزشی ظرفیت را دارد که میزبان مسابقات جام اکو شود و باید در تابستان تقویت شود.

مازندران در نوروز 92 میزبان بیش از 22 میلیون گردشگر داخلی و خارجی بوده است.